اگر قبلاً اظهار می‌شد که فوتی‌های کرونا دارای بیماری زمینه‌ای هستند، اما اکنون تعدادی از مبتلایان، بدون بیماری زمینه‌ای فوت می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه تعداد فوتی‌های هرمزگان اکنون به ۱۵۵ نفر رسیده است، عنوان کرد: متأسفانه روز گذشته دختر ۱۰ ساله بندرعباس بدون بیماری زمینه‌ای در جمع فوت‌شدگان قرار داشت که نشان می‌دهد شرایط بسیار حاد و قرمز است.

دکتر حسین فرشیدی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب که موقعیتی که در آن قرار داریم، وضعیت قرمز استان هرمزگان از نظر شیوع ویروس کروناست، اعلام کرد: طی ۱۰ روز اخیر آمار مبتلایان همچنان رو به افزایش است.

فرشیدی با اشاره به این‌که قبلاً بیشتر بیماران بدون علامت را شناسایی می‌کردیم ولی الآن بیشتر موارد مثبت دارای علائم هستند، تصریح کرد: هم‌اکنون از هر دو آزمایش انجام‌شده، یکی مثبت است و بیماران عمدتاً بدحال می‌شوند.

وی با بیان این‌که طبق تحقیقات انجام‌شده بیمارانی که زیر دستگاه تنفس مصنوعی قرار می‌گیرند، بیش از ۸۵ درصد فوت می‌کنند، خاطرنشان کرد: بیماری کووید ۱۹ بسیار خطرناک است و باید سعی شود در معرض ابتلای آن قرار نگیریم، ابتلا به این بیماری سن و جنس نمی‌شناسد.

فوت 120 نفر طی یک روز

سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۲۶۱۵ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور خبر داد و گفت: متاسفانه مجموع جانباختگان این بیماری در کشور به ۹۳۹۲ نفر رسید.

دکتر سیما سادات لاری گفت: از 29 تا ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۶۱۵ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۹۸۶ مورد بستری شدند. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۰ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند. به گفته وی در مجموع تعداد کل مبتلایان کشور به ۲۰۰ هزار و ۲۶۲ نفر رسیده است. وی با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون ۱۵۹ هزار و ۱۹۲ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند،  گفت: در عین حال ۲۸۳۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تا کنون یک میلیون و ۳۷۰ هزار و ۷۱۸ آزمایش تشخیص کووید-۱۹ در کشور انجام شده است.

6 استان در وضعیت قرمز

لاری تاکید کرد: استان‌های خوزستان، هرمزگان، کردستان، بوشهر، آذربایجان غربی و ایرانشهر در سیستان و بلوچستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

وی در پایان توصیه‌هایی به شهروندان داشت و گفت: لازم است همه مردم در همه شهرها پروتکل‌های بهداشتی را به طور دقیق رعایت کنند تا استانهای سفید به سمت وضعیت قرمز و هشدار نروند. با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک سلامت خود و هموطنانمان را تضمین و در جهت کاهش ابتلا و مرگ و میر حرکت کنیم.

روزهای سخت تهران

در حالی که تهران در لیست استان‌های قرمز قرار ندارد، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) با تاکید بر لزوم ادامه مستمر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی توسط شهروندان تهرانی گفت: اگر شهروندان تهرانی نکات بهداشتی و توصیه‌های وزارت بهداشت را جدی نگیرند، تهران به روزهای سخت و غیر قابل تصور بحران کرونا باز می‌گردد. سعید خال در گفت‌وگو با ایسنا، به مدیریت روزهای سخت بحران کرونا اشاره کرد و گفت: پرسنل گمنام سازمان بهشت زهرا(س) از اولین ساعات شیوع بیماری در کشور به تکریم خانوادههای داغدار تهرانی به خدمات رسانی با بالاترین سطح رضایتمندی شهروندان پرداخت و البته روزهای سخت و غیر قابل تصوری را پشت سرگذاشتیم.  مدیر عامل سازمان بهشت زهرا(س) تصریح کرد: عدم رعایت شهروندان یعنی از بین رفتن همه تلاشها و فداکاریهایی که تا کنون همه دست به دست هم در خدمات رسانی و بهبود شرایط داشتهاند لذا توصیه همیشگی ما به شهروندان؛ استمرار مداوم در رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکلهای بهداشتی است.