برخلاف تصوری که عموم مردم‌دارند ویروس کرونا نه‌تنها کنترل نشده، بلکه دوباره در حال پیشروی است.  روز گذشته علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران خبرهای خوبی از روند کنترل و پیشروی کرونا نداد. به گفته او موج دوم کرونا در پاییز می‌رسد و شیوع کرونا در آن برهه می‌تواند با شدت بیشتری ظاهر شود. او همچنین خبر داده است که بودجه امسال باید سیمای کرونایی بیشتری داشته باشد و در سال آینده مجلس باید بتوانند همه مسائل کرونا را در نظر بگیرد، زیرا کرونا حداقل تا پایان سال همراه ما خواهد بود و فرازوفرودهای آماری در پی آن خواهیم داشت.

روند صعودی کرونا در 14 استان

همان‌طور که زالی گفته است کرونا به این زودی دست از سر ما برنمی‌دارد و آخرین آمار از روند صعودی آن در 14 استان کشور خبر می‌دهند. بر اساس گزارش اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت، درروند کشوری بیماری، تغییرات مختصر صعودی مشاهده می‌شود. روند ثبات با تغییرات مختصر صعودی در دو استان کرمانشاه و خراسان رضوی دیده شد. روند ثبات با تغییرات مختصر در پنج استان خوزستان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری و گیلان مشاهده شد. روند صعودی یا شروع پیک در ۱۴ استان هرمزگان، لرستان، کردستان، آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان شمالی، قزوین، مرکزی، یزد، البرز، همدان، مازندران، گلستان و کرمان مشاهده شد. به نظر می‌رسد دو استان آذربایجان غربی و سمنان اخیراً پیک اپیدمی را تجربه کرده‌اند.

پلاسمادرمانی به کمک نقاط قرمز کرونا رفت

چندی پیش رسانه‌ها از نتایج خوب پلاسمادرمانی در جهت مقابله با کرونا را منتشر کردند. روز گذشته مدیرعامل سازمان انتقال خون از نتایج مثبت حاصل از پلاسمادرمانی بیماران کرونا خبر داد. دکتر پیمان عشقی در توضیح نتایج کارآزمایی پلاسمادرمانی بیماران کرونا افزود: به‌صورت اجمالی باید بگویم که در این کارآزمایی حدود ۲۰۰ بیمار کرونا تحت پلاسمادرمانی قرار گرفتند و تقریباً این بیماران در سن، نوع بیماری و شدت بیماری مشابه بودند. بر اساس نتایج حاصل‌شده، مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در آن دسته از بیمارانی که پلاسما دریافت کرده بودند، تقریباً ۵۰ درصد کاهش یافت. مدت اقامت در بیمارستان نیز در بیمارانی که تحت پلاسمادرمانی قرار گرفتند، حدود ۳۰ درصد کاهش یافت. او همچنین افزود: بیماران بسیار بدحال نیز که دسته دیگری از بیماران بودند و در آی سی یو شرایط ویژه‌ای داشتند، زمانی که پلاسما به‌موقع و سریع به آن‌ها رسیده بود، میزان مرگ‌ومیرشان حداقل ۵۰ درصد کاهش یافت. او افزود: تفاوت این کارآزمایی با کارآزمایی اول آن است که اکنون پلاسمای بهبودیافتگان کرونا را به میزان کافی در اختیارداریم و در کارآزمایی اول پلاسما این افراد را چندان در اختیار نداشتیم.

آخرین آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا

حتماً شنیده یا خوانده‌اید که در هفته‌های اخیر دوباره شدت بیماری در ایران اوج گرفته است. روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی 2هزار و 472 مورد طی روزهای شنبه تا ظهر یکشنبه خبر داد که از این تعداد 864 نفر بستری‌شده‌اند. به نقل از دکتر لاری  و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۱۸۷ هزار و ۴۲۷ نفر رسید. لاری ادامه داد: متأسفانه در بازه زمانی ذکرشده، ۱۰۷ بیمار کووید۱۹- جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۸ هزار و ۸۳۷ نفر رسید و ۲۷۸۱ نفر از بیماران مبتلابه کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. لاری همچنین گفت: استان‌های آذربایجان غربی، هرمزگان، خوزستان، کردستان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و بوشهر در وضعیت قرمز قرار دارند.