روزهای اخیر برای خوزستان خوب نبود. آمار بالای ابتلا و وضعیت قرمز شیوع کرونا نام این استان را بر سر زبان‌ها انداخته بود. حالا لرستان هم وضعیت خوبی ندارد و شیوع کووید-19 در آن به مرحله هشدار رسیده است.

روز گذشته کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت هشدار در لرستان گفت: در درجه اول درباره استان لرستان و در درجات بعدی برای استان‌های کرمانشاه و سیستان و بلوچستان نیز هشدار می‌دهیم و ممکن است در روزهای آتی شرایط متفاوتی داشته باشند. استان‌های دیگر کشور تقریباً وضعیت باثباتی دارند.

تحمل جامعه اندازه‌ای دارد

رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا با تأکید بر اینکه افزایش آمار مبتلایان به کرونا در روزهای اخیر به معنای افزایش ابتلا به کرونا نیست، گفت: علت این افزایش در آمار به دلیل تغییر تمرکز ما از بیماران بستری در بیمارستان به‌کل جامعه است.

حق‌دوست در خصوص کم شدن میزان رعایت نکات بهداشتی نسبت به‌روزهای ابتدایی شیوع کرونا از سوی مردم، گفت: باید در نظر داشته باشیم تحمل جامعه و افراد یک تحمل بی‌نهایت نیست، مردم نیاز دارند بیرون بروند و چرخ اقتصاد نیاز به چرخش دارد. این موضوع تنها مخصوص ایران نیست و توصیه‌های ما باید بر اساس نیاز جامعه باشد.

فوتی‌های امروز یک ماه قبل مبتلا شده‌اند

حق‌دوست با تأکید بر اینکه آمار فعلی جان‌باختگان کرونا در روزهای اخیر مربوط به بیماران وخیمی است که حدود یک ماه قبل مبتلا شدند، گفت: این افراد با شیوه‌های مختلفی در ICU نگهداری شده بودند، اما ارگان‌های مختلفشان مشکل پیدا کرده بود. آمار فوتی روزهای اخیر همگی مواردی نیستند که اخیراً به کووید-۱۹ مبتلا شده باشند و تعدادی از کسانی هستند که پیش‌ازاین مبتلا شده بودند.

شروع پیک بیماری در 8 استان

بنابر گزارش کمیته اپیدمیولوژی کووید-۱۹ که از سوی وزارت بهداشت منتشر شد، روند کشوری این بیماری در چند روز گذشته به ثبات رسیده است و درعین‌حال روند صعودی یا شروع پیک در 8 استان مشاهده‌ شده، 5 استان نیز روند نزولی را نشان می‌دهند و احتمالاً شش استان هم اخیراً پیک اپیدمی را تجربه کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها روند کشوری بیماری در چند روز گذشته به ثبات رسیده است. روند صعودی یا شروع پیک در هشت استان (لرستان، مرکزی، خراسان شمالی، کردستان، خوزستان، گیلان، هرمزگان و چهارمحال و بختیاری) مشاهده شد. پنج استان (سمنان، تهران، زنجان، خراسان رضوی و کهگیلویه و بویراحمد) روند نزولی را نشان می‌دهند. احتمالاً شش استان (اردبیل، قزوین، آذربایجان شرقی، مازندران، گلستان، و آذربایجان غربی) اخیراً پیک اپیدمی را تجربه کرده‌اند. تصور می‌شود دو استان (فارس و خراسان جنوبی) به مرحله ثبات رسیده باشند. در ۱۰ استان (یزد، قم، البرز، ایلام، اصفهان، همدان، کرمانشاه، بوشهر، کرمان و سیستان و بلوچستان) ناسازگاری داده‌ها اجازه تحلیل درستی از وضعیت اپیدمی را نمی‌دهد. باید مدنظر داشت که یک استان می‌تواند چندین پیک منحنی را تجربه کند.

ممکن است کرونا با موج شدیدتری بازگردد

در این میان، روز گذشته معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه در ۱۸ تا ۲۴ ماه آینده کشورها با ویروس درگیر خواهند بود، اعلام کرد: سه سناریو را برای آینده کرونا پیش‌بینی می‌کنیم. یکی اینکه در نیم‌کره شمالی ما در پاییز مجدداً با موج‌هایی مواجه می‌شویم که گرچه شدت آن از اسفند و فروردین‌ماه کمتر است، اما منجر به قرنطینه و تعطیلی‌هایی از کم تا زیاد خواهد شد. دوم اینکه مطابق با همه‌گیری آنفلوآنزای اسپانیایی که اوایل قرن گذشته بود، موج دوم خصوصاً در پاییز و در نیم‌کره شمالی شدیدتر و تعطیلات بیشتر و اقدامات بیشتری نیاز خواهد بود. پیش‌بینی سوم هم این است که در پاییز موج‌هایی خواهیم داشت، اما منجر به تعطیلی نخواهد شد.

آخرین آمار ابتلا و فوتی‌ها بر اثر کرونا

کرونا در ایران و جهان همچنان افراد زیادی را مبتلا می‌کند و به کام مرگ می‌کشاند.

 روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت آخرین وضعیت بروز کرونا در کشور را تشریح کرد و گفت: مجموع مبتلایان کرونا در کشور به بیش از۱۲۰هزار نفر رسید.

به گفته کیانوش جهانپور از روز شنبه تا ظهر یکشنبه بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و ۸۰۶بیمار جدید مبتلابه کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد. به‌این‌ترتیب مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۱۲۰هزار و ۱۹۸ نفر رسید.

با اشاره به گفته‌های جهان پور در این بازه زمانی ۵۱ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند. به‌این‌ترتیب مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۶ هزار و ۹۸۸ نفر رسید. تاکنون ۹۴هزار و ۴۶۴نفر از بیماران، بهبودیافته و ترخیص شده‌اند.