78 کارگر قربانی حوادث شغلی در معادن شدند

بررسی علت مستقیم حوادث شغلی در فعالیت‌های اقتصادی نشان می‌دهد که «آوار و تخریب»، «تصادف و برخورد» و «تماس با اشیای تیز و برنده» به ترتیب با ۲۲۱، ۱۸۸ و ۱۲۹ مورد در معادن با فعالیت اقتصادی «استخراج زغال‌سنگ خشک» بیشترین فراوانی را داشته‌اند.

نتایج آمارگیری معادن در حال بهره‌برداری نشان می‌دهد در سال 96 تعداد کل معادن در حال بهره‌برداری کشور 5353 معدن و متوسط تعداد شاغلان معادن 95هزار و 831 نفر بوده است و استان‌های کرمان، خراسان رضوی و اصفهان به ترتیب با 12درصد، 7.4درصد و 6.4درصد دارای بیشترین معادن و استان‌های البرز و ایلام هر یک با 0.6درصد و استان گیلان با 1.2درصد، کمترین معادن از این نوع را دارا هستند. 

براساس نتایج بررسی‌ها در سال 1396، در 367 معدن حادثه شغلی رخ داده و استان‌های فارس، مازندران و خراسان جنوبی بیشترین تعداد معادن دارای حادثه شغلی را به خود اختصاص داده‌اند. در این معادن، در مجموع 1876 مورد حادثه شغلی به وقوع پیوسته که متعاقب آن 1842 نفر دچار آسیب شغلی شده‌اند

در این بین بیشترین معادن مربوط به فعالیت اقتصادی «استخراج شن و ماسه» و کمترین معادن نیز مربوط به فعالیت‌های اقتصادی «سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی» هستند. 

وضعیت واحدهای بهداشت ایمنی و محیط‌زیست

بررسی وضعیت معادن در حال بهره‌برداری کشور نشان می‌دهد، 761 معدن دارای واحد بهداشت ایمنی و محیط زیست هستند. به عبارت دیگر فقط 14.2درصد کل معادن در حال بهره‌برداری در کشور دارای واحد بهداشت ایمنی و محیط‌زیست هستند. البته این مهم می‌تواند به علت قوانین ناظر بر ایجاد واحد بهداشت ایمنی و محیط‌زیست باشد. در این راستا استان‌های فارس، کرمان و هرمزگان به ترتیب دارای بیشترین تعداد معادن واحد بهداشت ایمنی و محیط‌زیست هستند.

همچنین برحسب فعالیت اقتصادی، استخراج «سنگ آهن»، «شن و ماسه» و «سنگ تزیینی» دارای بیشترین معادل دارای واحد بهداشت ایمنی و محیط زیست بوده‌اند و هیچ‌کدام از معادن استخراج «سنگ بالاست»، «خاک سرخ و زرد»، «قیر طبیعی جامد»، «تالک»، «سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی» دارای واحد بهداشت و ایمنی و محیط‌زیست نیستند.

بررسی وضعیت معادن در حال بهره‌برداری کشور نشان می‌دهد، 761 معدن دارای واحد بهداشت ایمنی و محیط زیست هستند. به عبارت دیگر فقط 14.2درصد کل معادن در حال بهره‌برداری در کشور دارای واحد بهداشت ایمنی و محیط‌زیست هستند

وقوع حادثه شغلی در 367 معدن کشور

براساس نتایج بررسی‌ها در سال 1396، در 367 معدن حادثه شغلی رخ داده است که از این تعداد استان‌های فارس، مازندران و خراسان جنوبی بیشترین تعداد معادن دارای حادثه شغلی را به خود اختصاص داده‌اند. در این معادن، در مجموع 1876 مورد حادثه شغلی به وقوع پیوسته که متعاقب آن 1842 نفر دچار آسیب شغلی شده‌اند. استان‌های کرمان و خراسان جنوبی به ترتیب با 288 و 234 مورد دارای بیشترین تعداد وقوع حادثه شغلی بوده‌اند. همچنین برای استان‌های چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد حادثه‌ای گزارش نشده است.

برحسب فعالیت معادن نیز بیشترین حادثه شغلی در معادن «سنگ تزئینی»، «سنگ آهک» و «شن و ماسه» اتفاق افتاده است و در معادن در حال بهره‌برداری با فعالیت‌های اقتصادی «نیکل، آنتیموان و تیتانیوم»، «بنتونیت و گل سرشوی»، «سولفات سدیم»، «خاک سرخ و زرد»، «قیر طبیعی جامد»، «فلدسپات»، «تالک» و «صدف دریایی و میکا» حادثه شغلی رخ نداده است.

علت مستقیم حوادث شغلی در معادن

از 1876 مورد حادثه شغلی که در معادن در حال بهره‌برداری کشور اتفاق افتاده، بیشترین علت مستقیم حادثه مربوط به «تماس با اشیا تیز و برنده» با 434 مورد، «تصادف و برخورد» با 394 مورد و «آوار و تخریب» با 285 مورد بوده است. بررسی‌های استانی نشان می‌دهد «تماس با اشیای تیز و برنده» در استان خراسان جنوبی با 83 مورد (19.1درصد)، «تصادف و برخورد» در استان کرمان با 137 مورد (34.8درصد) و «آوار و تخریب» در استان سمنان با 59 مورد (20.7درصد) بیشترین سهم را در بین استان‌های کشور داشته‌اند. از سوی دیگر بررسی علت مستقیم حادثه شغلی در فعالیت‌های اقتصادی بیان دارد «آوار و تخریب»، «تصادف و برخورد» و «تماس با اشیای تیز و برنده» به ترتیب با 221، 188 و 129 مورد در معادن با فعالیت اقتصادی «استخراج زغال سنگ خشک» بیشترین فراوانی را داشته‌اند.

نوع صدمات وارده به شاغلان در معادن

از تعداد 1940صدمه واردشده به شاغلان در معادن در حال بهره‌برداری کشور، بیشترین نوع صدمه وارده مربوط به «آسیب‌دیدگی سطحی و زخم باز» با 839 مورد، «رگ به رگ شدن و دررفتگی» با 415 مورد، «شکستگی» با 362 مورد و کمترین نوع صدمه وارده مربوط به «قطع عضو» با 26 مورد بوده است. همچنین شاغلان معادن «سنگ تزیینی» با 94 مورد، «سنگ آهک» با 77 مورد و «استخراج زغال سنگ خشک» با 406 مورد، بیشترین «آسیب‌دیدگی سطحی و زخم باز» را به خود اختصاص داده‌اند و بیشترین موارد صدمه‌های وارده مربوط به استان‌های کرمان، خراسان جنوبی و سمنان بوده است.

همچنین از تعداد 1842 حادثه شغلی در معادن در حال بهره‌برداری کشور، 1621 نفر بهبودی کامل یافته و 78 نفر فوت کرده‌اند که استان گلستان بیشترین آمار فوت را به خود اختصاص داده است. براساس نتایج این طرح، نرخ بروز حادثه شغلی منجر به فوت در معادن در حال بهره‌برداری کشور، 8.1 در 10هزار نفر است. معادن با فعالیت  اقتصادی «استخراج زغال سنگ خشک» با 49 مورد و نرخ بروز حادثه شغلی منجر به فوت 49.0 در 10هزار نفر و «سنگ تزیینی» و «شن و ماسه» به ترتیب با 8 و 4 مورد و نرخ بروز حادثه شغلی به ترتیب 7.8 و  3.9 در 10هزار نفر، بیشترین حادثه منجر به فوت را داشته‌اند.