نماینده مردم گرگان با اشاره به خسارات ناشی از سیل در استان گلستان گفت: با کمک‌های همه‌جانبه مردم از جای‌جای ایران و ارگان‌های اجرایی الان مسائل مربوط به آب‌گرفتگی حل شده اما اکنون بیشتر مشکل ما بازسازی مناطق سیل‌زده است. 

نورمحمد تربتی‌نژاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا در توضیح آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده استان گلستان از جمله شهر آق‌قلا گفت: اولین مرحله سیل در شهرستان آق‌قلا در بیست‌ونهم اسفندماه سال قبل و اول فروردین‌ماه امسال شروع شد که در اثر این سیل در شهر آق‌قلا بیش از بیست روز آب‌گرفتگی به وجود آمد و در اثر آن محصولات دامی و کشاورزی و کارخانجات و شهرک‌های صنعتی و عموم مردم درگیر سیل شدند.

نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خوشبختانه به همت کمک‌های خودجوش مردمی و تلاش‌های دولت و ستاد مدیریت بحران استان و دستور مقام معظم رهبری مبنی بر کمک ارتش و سپاه مشکلات بعد از نزدیک به یک ماه آب گرفتگی در مرحله اول حل شد.

وی ادامه داد: متاسفانه بعد از چند روز پس از آن در اثر بارش‌ باران و پاره شدن یکی دیگر از سیل‌بندها در شهرستان آق‌قلا مجددا آب‌گرفتگی به وجود آمد. مردم شهرستان آق‌قلا در این مدت سختی‌های زیادی را تحمل کردند اما در اثر کمک‌های همه‌جانبه مردم از جای‌جای ایران و ارگان‌های اجرایی الان مسائل مربوط به آب‌گرفتگی حل شده اما اکنون بیشتر مشکل ما بازسازی مناطق سیل‌زده است که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برآورد خسارات مناطق مسکونی را شروع کرده است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی عنوان کرد: در حوزه خسارات وارده به مدارس تخریبی و نیمه تخریبی هم وزارت آموزش و پرورش برآوردی انجام داده است. در بخش کشاورزی هم شاخص‌های معین برای برآورد خسارات و کمک به خسارت دیدگان درنظر گرفته شده و در حال انجام است.

تربتی‌نژاد با بیان اینکه برآورد مجموع خسارات سیل در گلستان ۵ هزار میلیارد تومان است، اظهار داشت: الان بعد از رفع آب گرفتگی مردم به دنبال حل مشکلات بعد از سیل ازجمله بازسازی و نوسازی منازل خود هستند. ما باید از دولت بخواهیم که در اسرع وقت آن امکانات مالی را که باتوجه به میزان خسارات برآورد شده تخصیص دهد تا کشاورزان و دامپروران و سایر مردم بتوانند امکانات از دست داده خود را دوباره احیا کنند.

این عضو فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه ۳۰۰‌هزار هکتار از اراضی زراعی استان گلستان در سیل اخیر زیر آب رفته‌اند، عنوان کرد: ۱۰۰هزار هکتار از این از زمین‌ها خسارت صددرصدی دیده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که تلفات ناشی از سیل در شهرستان آق‌قلا چه‌قدر بوده است؟، عنوان کرد: در آق‌قلا تلفاتی ناشی از سیل نداشتیم ولی در گمیشان که یکی دیگر از شهرهای استان گلستان است شش نفر از امدادرسانان از نیروهای مردمی اهل تسنن که ترکمن نشین هستند و همچنین یک‌نفر از برادران شیعه که در قایق در حال امدادرسانی بودند به شهادت رسیدند و با دستور مقام معظم رهبری هم به عنوان شهید خدمت شناخته شدند.