سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۲۲۹۴ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور از 28 تا ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ خبر داد و گفت: «در همین زمان ۶۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و در مجموع شمار قربانیان کرونا در کشور از مرز هفت هزار تن گذشت».

کیانوش جهانپور دیروز اعلام کرد: «از بین مبتلایان جدید، ۵۳۴ مورد بستری و یک هزار و ۷۶۰ مورد سرپایی و از افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند».

تا دیروز مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۲۲ هزار و ۴۹۲ نفر و مجموع جان باختگان این بیماری به ۷ هزار و ۵۷ نفر رسید. جهانپور گفت: «خوشبختانه تا کنون ۹۵ هزار و ۶۶۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند. همچنین ۲۷۱۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند».

تاکنون ۷۰۱ هزار و ۶۴۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وضعیت خوزستان همچنان قرمز

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین به وضعیت خوزستان اشاره کرد و آن را کماکان استان قرمز دانست و گفت: «حدود ۲۵ درصد (یک چهارم) موارد تشخیص‌های جدید این بیماری چه در بخش سرپایی و چه در بخش بستری را به خود اختصاص می‌دهد و باید منتظر بمانیم تا در روزهای آتی آثار محدودیت‌ها و رعایت نکات بهداشت فردی و عمومی که در روزهای اخیر در این استان اعمال شده را مشاهده کنیم».

وی همچنین گفت: «در استان‌های لرستان، خراسان شمالی، کرمان بویژه جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان بویژه جنوب این استان و همچنین استان کرمانشاه وضعیت را به صورت هشدار قلمداد می‌کنیم. بنابراین در این استان ها و همچنین سراسر کشور، رعایت بیشتر نکات بهداشت فردی و عمومی و مراعات فاصله‌گذاری اجتماعی و عدم حضور در تجمعات غیر ضرور در دستور کار است».

نقش غربالگری در کاهش ورودی بیمارستان‌ها

 معاون بهداشت وزارت بهداشت بر نقش موثر غربالگری ویروس کرونا در کاهش چشمگیر ورودی این بیماران به بیمارستان‌ها تاکید کرد.

علیرضا رئیسی افزود: «تدوین ده‌ها پروتکل بهداشتی برای همه مشاغل و صنوف در راستای طرح فاصله گذاری اجتماعی، حضور گسترده کارشناسان سلامت روان و تغذیه در مراکز جامع سلامت و سامانه تلفنی ۴۰۳۰ به منظور مشاوره و راهنمایی مراجعه کنندگان و تماس گیرندگان، تولید پرشمار محتواهای آموزشی در راستای پیشگیری از ابتلا به این ویروس و اقدامات قابل ملاحظه در بخش سلامت کودکان و مادران نمونه‌هایی از اقدامات حوزه بهداشت در مسیر مبارزه با کرونا بوده است».

 لزوم پلاسمادرمانی در مراحل اولیه

عبدالمجید چراغعلی، رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله(عج) گفت: «پلاسما درمانی باید در مراحل اولیه ابتلا به بیماری استفاده شود تا از وخیم شدن وضعیت بیماران جلوگیری شود».

این روش به دلیل وجود تجهیزات و شمار بالای بیماران در چهار بیمارستان بقیةالله(عج)، لبافی‌نژاد، مسیح دانشوری و شهید بهشتی قم انجام شده است.

به گفته رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله(عج) پروتکل مشخصی برای استفاده از پلاسمای افراد بهبودیافته وجود دارد و پس از طی مراحل مشخص ویزیت توسط پزشک و از ۵۰۰ سی سی پلاسمای خون فرد استفاده و فرد دریافت‌کننده حداکثر دو بار با فاصله ۲۴ ساعت بر اساس تشخیص پزشک مربوطه پلاسما را دریافت می‌کند.

او با اشاره به نتایج‌ مطالعه انجام شده در بهبود بیماران کرونا با پلاسمادرمانی، گفت: «در میان ۳۴ بیماری که تا ۷ روز بعد از بستری شدن پلاسما دریافت کرده‌اند، بعد از ۷ روز، ۸۲ درصد زنده و ۱۸ درصد درگذشته بوده‌اند و بعد از ۳۰ روز، ۷۴ درصد زنده و بهبودیافته و ۱۵ درصد درگذشته بودند. اما این رقم وقتی بیماران بعد از ۷ روز از بستری پلاسما دریافت کرده‌اند، تغییر می‌کند و از میان ۱۶ بیماری که ۷ روز یا بیشتر بعد از بستری پلاسما دریافت کرده‌اند ۱۴ روز بعد، ۵۰ درصد زنده و ۵۰ درصد درگذشته و ۳۰ روز بعد، ۴۴ درصد زنده یا بهبودیافته و ۵۶ درصد درگذشته‌اند».