وزیر بهداشت تاکید کرد که توانستیم چرخش ویروس را به شکل قابل‌توجهی کنترل کنیم.

به گزارش ایلنا، سعید نمکی درباره بسیج ملی مقابله با کرونا گفت: 14 میلیون نفر در طرح غربالگری شرکت کرده‌اند که در این طرح تاکنون 73 هزار 435 نفر علامت‌دار بودند بعد از بررسی‌های انجام شده در مراکز جامع بهداشت و خانه بهداشت 3 هزار و 415 نفر به بیمارستان ارجاع شده‌اند و 1605 نفر در بیمارستان بستری شده‌اند و مابقی به مراکز بینابینی ارجاع یا با نسخه به منزل هدایت شده‌اند.

وی ادامه داد: با اجرای طرح غربالگری توانستیم افرادی که در معرض خطر هستند را به‌شدت ایزوله کرده و تحت مداوا قرار دهیم. تمام افراد در معرض خطر را شناسایی کردیم و توانستیم این زنجیره ارجاع بیماران به بیمارستان‌ها بدون هماهنگی قبلی قطع کنیم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: طرح غربالگری در مبادی ورودی استان‌ها نیز در 13 استان که اسامی و شهرهای آن اعلام شده انجام می‌شود و در خروجی شهرها اکیپ‌هایی متشکل از ناجا، هلال‌احمر و همکاران را در دانشگاه علوم پزشکی مستقر کرده‌ایم. شیوه ما این است که همه افراد در خودروهای عبوری را چک می‌کنیم. اگر افراد مشکوک و آلوده را پیدا کنیم به سیستم قرنطینه که در اولین مرکز ایجاد کردیم هدایت و کار را دنبال می‌کنیم.

نمکی با بیان اینکه با درخواست ما اماکن مقدس در قم شیراز و مشهد تعطیل می‌شوند، خاطرنشان کرد: از مردم خواهش می‌کنم در خانه ماندن را جدی بگیرند. کرونا و عوارض آن جدی است. تا پایان تعطیلات به ما فرصت دهند و مطمئن باشند این فرصت بزرگی خواهد بود که این بیماری را بشکنیم. باز هم تاکید می‌کنم تا 15 فروردین در خانه بمانید و به سفر نروید. تیم بهداشت و درمان با این طرح ملی قطعا می‌تواند این اپیدمی را کنترل کند.