پگاه دهدار ،  راهنمای گردشگری

 ویروس کرونا چند ماهی است که از چین سفر خود را شروع کرده است و با سرعتی فزاینده در سطح جهان در حال پیشروی است. هنگامی که این ویروس شناسایی شد، بسیاری از کشورها بلافاصله محدودیت‌های سفر به چین را اعمال کردند، ولی با توجه به ماهیت کمون طولانی مدت این ویروس، محدودیت‌ها نتوانست آنطور که باید از گسترش و اپیدمی جهانی آن جلوگیری کند. به همین دلیل درحال‌حاضر کشورهای زیادی در سراسر جهان درگیر این ویروس هستند. درمورد کشور ما شرایط به‌گونه‌ای دیگر بود؛ هواپیمایی ماهان مدت‌ها و پس از شیوع بیماری در چین به این کشور آمد و شد داشت و پس از انتشار خبر ابتلای 2 نفر در قم به کرونا و تبدیل این شهر به کانون بیماری نیز هیچ اقدامی در راستای قرنطینه آن صورت نگرفت و در نهایت این بیماری در سطح کشور همه‌گیر شد. به همین دلیل و با توجه به اینکه به نوروز و تعطیلات نزدیک می‌شویم و یکسان نبودن شیوع ویروس در استان‌های مختلف، مسئولین استانی و شهرستانی در مناطق مختلف ایران برای کمک به قطع چرخه گسترش کرونا و جلوگیری از مسافرت به عنوان یکی از راه‌های اصلی انتقال، محدودیت‌هایی را وضع کرده‌اند. در جدول پیش‌رو که به‌صورت مداوم به‌روزرسانی می‌شود، آخرین اخبار مربوط به اعمال محدودیت‌های سفر‌ها اطلاع‌رسانی شده است.

نوروز ۹۹ در خانه بمانید

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نامه‌ای از مردم دعوت کرد به‌منظور مقابله با کرونا، در خانه بمانند و از سفرهای نوروزی پرهیز کنند.

علی‌اصغر مونسان در این نامه گفته است: «بی‌تردید مهم‌ترین انگیزه سفر و گردشگری کمک به ارتقای سلامت جسمی و روحی انسان‌ها است و در جایی که احساس خطر و نا امنی وجود دارد خودبه‌خود موضوع سفر تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. بر همین سیاق شیوع ویروس کرونا موجب کاهش و حتی حذف سفر به صورت مقطعی شده تا سلامت جوامع حفظ شود.

اینجانب به‌عنوان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ضمن قدردانی از همراهی روز‌افزون مردم فهیم کشورمان، از عموم مردم می‌خواهم با خودداری از سفر، نوروز ۹۹ را در کنار اعضای خانواده در منزل با صحت و سلامتی سپری کنند.»

لغو مراسم نوروزگاه و تعطیلی تمام موزه‌ها

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همچنین در دو نامه جداگانه به معاون توسعه مدیریت این وزارتخانه و نیز مدیران کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی 31 استان کشور، مراتب لغو مراسم نوروزگاه‌ها و تعطیلی موزه‌ها در نوروز 99 را ابلاغ کرد.

در نامه مونسان به محمد خیاطیان معاون توسعه مدیریت این وزارتخانه آمده است:

«موزه‌ها، کاخ‌موزه‌ها و اماکن فرهنگی - تاریخی در ایام تعطیلات رسمی نوروزی تعطیل اعلام می‌گردند.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هم‌چنین در نامه دیگری به مدیران کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی 31 استان کشور با ابلاغ لغو مراسم نوروزگاه آورده است:

«پیرو بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های  ابلاغی برای پیشگیری و کنترل بیماری کرونا، با توجه به لزوم انجام اقدامات تمهیدی و احتیاطی به‌منظور کاهش شیوع این ویروس خطرناک، مراسم ویژه نوروزگاهی امسال در ایام تعطیلات نوروز برگزار نخواهد شد.

مقتضی است ضمن لغو تمامی برنامه‌های پیش‌بینی شده در این خصوص از هر گونه اقدامی که منجر به تجمع افراد در مراکز گردشگری، تفریحی و فرهنگی می‌شود، اجتناب شود.»

به گردشگران نوروزی خدمات سفرهای دریایی ارائه نمی‌شود

اما تمهیدات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای برحذر داشتن مردم از اقدام به سفرهای نوروزی،‌ تنها به شخص وزیر محدود نمی‌شود؛ دیگر مدیران و مسئولان این وزارتخانه نیز برای این منظور دست به اقداماتی زده و دستورالعمل‌هایی صادر کرده‌اند؛ به‌طوری‌که مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی هرمزگان در راستای مقابله با شیوع ویروس کرونا محدودیت‌هایی برای سفرهای دریایی در ایام نوروز در نظر گرفته است.

اله‌مراد عفیفی پور در گفت‌وگو با ایلنا درباره این محدودیت‌ها، گفت: طبق تصمیمات ستاد مقابله با کرونا، امسال به هیچ مسافر عادی خدمات سفر دریایی ارائه نخواهد شد.

وی با بیان اینکه سفرهای دریایی فقط برای مسافران دارای شرایط اضطرار انجام می‌شود، افزود: به مسافران عادی و توریست‌ها هیچ خدماتی ارائه نمی‌شود و برای پالایش واجدان شرایط برای انجام سفرهای دریایی تهمیداتی در نظر گرفته‌ایم و با شیوه‌های مختلفی افرادی که نیاز ضروری به انجام سفر دریایی دارند،‌ شناسایی می‌کنیم.   مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: تردد دریایی مسافری به جزایر فقط از ساعت 6 صبح تا 18 در سه تا چهار سرویس برای واجدان شرایط انجام می‌شود. عفیفی‌پور از ممنوعیت انتقال خودرو از بنادر به جزایر از طریق لندیگراف‌ها خبر داد و گفت: به هیچ عنوان خدمات حمل خودرو بین بنادر نداریم.     وی با اشاره به دستورالعمل‌هایی در حال اجرا در بنادر و شناورها جهت مقابله با کرونا گفت: طبق این دستورالعمل، تمام کشتی‌های خارجی در لنگرگاه متوقف می‌شوند و خدمه آنها توسط نمایندگان بهداشت مورد چک پزشکی و غربالگری قرار می‌گیرند. اگر اجازه ورود صادر شود، می‌توانند وارد بندر شوند. مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی هرمزگان تاکید کرد: خدمه کشتی‌های خارجی در بنادر اجازه تردد ندارند و تمام نیازمندی‌های آن توسط شرکت‌ها تامین می‌شود.

عفیفی پور ادامه داد: تمام شناورها قبل از مسافرگیری باید ضدعفونی شوند و مسافران قبل از ورود به شناور و در مقصد قبل از ورود به بندر غربالگری می‌شوند. کارکنان همه شرکت‌ها قبل از ورود به بندر مورد غربالگری و چک پزشکی قرار می‌گیرند و ساختمان‌ها روزانه چندین نوبت ضدعفونی می‌شوند.

وی درباره اعزام و پذیرش مسافران در خطوط خارجی گفت: اعزام مسافر به مقاصد خارجی از بنادر ایران انجام نمی‌شود و تمام سفرهای دریایی در خطوط خارجی لغو شده است. اما تعدادی از هموطنان در امارات به ایران جابه‌جا شدند و تا کنون هم تقاضایی برای جابه جایی ایرانی‌ها از بنادر امارات مطرح نشده است.  

وی تاکید کرد: تمام این  تصمیمات در ستاد مقابله با کرونا که در استانداری شکل گرفته اتخاذ شده و اداره بنادر وظیفه دارد این تصمیمات را به اجرا برساند.

محدودیت‌های پرواز به استان‌های شمالی

در همین راستا، سخنگوی سازمان هواپیمایی نیز جزئیات اعمال محدودیت‌های پروازی در مسیرهای گیلان، مازندران و کیش را اعلام کرد.

رضا جعفرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره اعمال محدودیت‌های پروازی در استان‌های شمالی و جزیره کیش گفت: تمام پروازها در دو فرودگاه رامسر و نوشهر لغو و کنسل شده است.

وی ادامه داد: پروازها از/به  فرودگاه ساری به ندرت انجام خواهد شد.

سخنگوی سازمان هواپیمایی با اشاره به کنسلی پروازهای فرودگاه رشت، گفت: تمام پروازهای فرودگاه رشت کنسل شده است و فقط در هفته دو پرواز به/از مقصد و مبدا اهواز و عسلویه انجام می‌شود. جعفرزاده با بیان اینکه پروازهای مسیر استان‌های شمالی کشور به حداقل ممکن رسیده است، ادامه داد: می‌توان گفت حدود 90 درصد پروازهای استان های شمالی کنسل و لغو شده‌اند. وی با اشاره به کاهش میزان سفرهای هوایی داخلی یادآور شد: هر چند هنوز محاسبات دقیقی انجام نشده است اما گزارش‌ها نشان می‌دهد پروازهای داخلی حدود 70 درصد کاهش یافته است.

جعفرزاده زاده همچنین با اشاره به اعمال محدودیت در پروازهای جزیره کیش گفت: پرواز از/ به کیش فقط توسط کیش ایر برای جابه جایی شاغلان و کیشوندان انجام می‌شود و هیچ شرکتی اجازه فروش بلیت کیش را ندارد.

وی تاکید کرد: به دلیل قطع خدمات دهی در این جزیره هیچ پرواز توریستی‌ به کیش انجام نخواهد شد.