به‌رغم آمار رسمی صفر درصدی ابتلا به کرونا در استان بوشهر، مردم محلی و کارگران عسلویه و کنگان نگران هستند. این کارگران می‌گویند هنوز بسته‌های بهداشتی دریافت نکرده‌ایم.

به گزارش ایلنا، طبق آمار رسمی اعلام شده توسط دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، آمار ابتلا به کرونا در این استان تا امروز صفر است، با این وجود کارگران شاغل در پالایشگاه‌های نفتی عسلویه و کنگان نگران هستند.

کارگران پیمانکاری این منطقه نفتی می‌گویند: به خاطر تردد زیاد در این منطقه و همچنین زندگی اشتراکی در کمپ‌های کارگری، اوضاع نگران‌کننده است. کارگران غیربومی در این منطقه، در کمپ‌های مشترک زندگی می‌کنند و محل خواب، رستوران، سرویس بهداشتی و حمام اشتراکی دارند. شیوه کار این کارگران ۱۴-۱۴ یا ۲۳-۷ است بنابراین در هر ماه، چند هزار کارگر بعد از گذراندن روزهای مرخصی در استان‌های دیگر به عسلویه و کنگان بازمی‌گردند و همین امر می‌تواند خطر ابتلا به کروناویروس را افزایش دهد.

«علی» یکی از کارگران پیمانکاری کنگان می‌گوید: در کمپ‌های درجه دو و درجه سه، اصول بهداشت فردی به خوبی رعایت نمی‌شود. فقط در ورودی و خروجی پالایشگاه‌ها، مواد ضدعفونی‌کننده قرار داده‌اند اما محل کار و به خصوص محل خواب و استراحت ما می‌تواند منشا آلودگی بسیار باشد.

این کارگر با بیان اینکه، تبعیض در توزیع امکانات در عسلویه همیشه وجود داشته و اکنون خودش را بیشتر نشان می‌دهد، می‌گوید: باید به فضای زیستی کارگران پیمانکاری بوشهر بیشتر توجه کنند. به گفته او، اگر کنترل کافی در ورودی‌ها و خروجی‌های استان صورت نگیرد، چند هزار کارگری که هر ماه برای استراحت با هواپیما یا اتوبوس به استان‌های دیگر می‌روند، موقع برگشت می‌توانند ناقل ویروس باشند. حتی یک مورد ویروس کرونا در کمپ‌های استراحت کارگران، می‌تواند خطر همه‌گیر شدن بیماری را به همراه داشته باشد.

این کارگران همچنین از بابت رستوران‌های پالایشگاه‌ها نگران هستند و می‌گویند: ما مجبور به صرف غذا در رستوران‌ها هستیم و چاره دیگری نداریم.

کارگران پیمانکاری پارس جنوبی همچنین از عدم توزیع «بسته‌های بهداشتی» انتقاد دارند و می‌گویند: به‌رغم اینکه توزیع پک‌های بهداشتی در میان همه پرسنل و کارگران، مصوبه اخیر منطقه آزاد پارس جنوبی است اما بسیاری از کارگران پیمانکاری هنوز این پک‌ها را دریافت نکرده‌اند.

کارگران عسلویه و کنگان که ناچار به ماندن در پارس جنوبی و دور از خانواده‌های خود هستند، خواستار کنترل ورودی‌ها و خروجی‌های استان بوشهر هستند تا آمار صفر ابتلا به کرونا در این استان نفتی ثابت بماند و موردی از ابتلا در میان کارگران دیده نشود.