جلوگیری ازخروج افراد مشکوک به کرونا از قم

قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم گفت: از خروج افراد مشکوک به کرونا از قم از (امروز) یکشنبه جلوگیری خواهد شد. دکتر ابزاره گفت: از فردا همکاران دانشگاه علوم پزشکی در خروجی‌های شهر مستقر و با تب‌سنج افراد را کنترل خواهند کرد و در صورتی که فردی دارای علائم ابتلا به کرونا باشد از خروج وی جلوگیری و قرنطینه خواهد شد. او هدف از این کار را شیوع کمتر بیماری کرونا اعلام کرد و گفت: مساله شیوع بیماری کرونا جدی و گسترده است و بهبود افراد هم به سختی حاصل می‌شود، اما مردم آن را هنوز جدی نگرفته‌اند و مطابق معمول رفت و آمد‌های زیادی در خیابان‌ها دارند و حتی در برخی مناطق تجمعاتی برگزار می‌کنند.

    

محاکمه متهمان واژگونی اتوبوس دانشگاه آزاد

متهمان پرونده واژگونی اتوبوس در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد که ۱۰ کشته و ۲۲ مصدوم بر جای گذاشت، ۱۲ اسفندماه در شعبه ۶۹ دادگاه تجدیدنظر استان تهران محاکمه می‌شوند. حسام نواب صفوی، وکیل مدافع اولیای دم جان‌باختگان حادثه واژگونی اتوبوس در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد با اعلام این خبر گفت: رئیس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد و پیمانکار در این پرونده علاوه بر پرداخت دیه به حبس محکوم شده بودند، اما متهمان به‌جای جلب رضایت خانواده‌های داغ‌دیده و مصدومان این پرونده، شکایتی را علیه من و برخی رسانه‌ها مطرح کردند که این شکایت در نهایت منجر به صدور قرار منع تعقیب شد. نواب صفوی گفت: رئیس واحد علوم و تحقیقات اگر بخواهد از حداقل حبسی که برای او تعیین شده فرار کند، شاکله قوه قضائیه بر هم می‌ریزد. در تجدیدنظر متهمان سعی می‌کنند با کسب رضایت یک یا دو نفر از خانواده‌های داغ‌دیده یا مصدوم این حبس را تبدیل به جزای نقدی کنند.

    

طرح اصلاح کنکور در شورای عالی انقلاب فرهنگی

طرح اصلاح کنکور توسط انجمن ریاضی به شورای عالی انقلاب فرهنگی فرستاده شده است. در این طرح، امتحان دروس عمومی از تخصصی جدا می‌شود. منصور واعظ‌پور، مدیر انجمن ریاضی ایران به مهر گفت: طرح ما بسیار ساده است. در حال حاضر علوم پایه و فنی و مهندسی‌ها عموماً وقتی در دروس عمومی نمره‌های خوبی می‌آوردند در کنکور قبول می‌شوند. خواندن دروس عمومی هم از ریاضی و شیمی راحت‌تر است. ما معتقدیم دروس ‌عمومی نباید ملاک انتخاب رشته باشد. باید برای دروس عمومی امتحانی جدا بگذاریم و یک ‌درصدی بگذاریم که هر کس در آن دروس نمره حداقلی را گرفت بتواند در امتحان دروس ‌تخصصی شرکت کند. در واقع این دروس عمومی در گزینش دانشجوها اثر نداشته باشد. ‌ او ادامه داد: امتحان دروس عمومی را هم می‌توان دو بار در سال برگزار کرد. نتیجه هم می‌تواند تا دو سال معتبر باشد. گزینه دیگر ما در این طرح این است که چرا باید برای هر تست ‌‌۳۰ ثانیه زمان باشد. بعد کلاس‌های کنکور برگزار شود که آموزش بدهد اگر تستی قیافه‌اش ‌این‌گونه بود این را بزن و عملاً اصل درس را به حاشیه می‌برند و تجزیه و تحلیل از بین برود. می‌توان برای تست ۵ دقیقه وقت ‌گذاشت. ‌امیدواریم کسانی که منافع میلیاردی دارند در این میان اجازه بدهند که طرح‌هایی برای اصلاح کنکور جلو برود.‌

    

اعلام مهلت تعویض کارت‌های قدیمی پایان خدمت

سازمان وظیفه عمومی ناجا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به اتمام طرح تعویض کارت پایان خدمت و معافیت به کارت‌های هوشمند تا پایان امسال، در صورت عدم مراجعه متقاضیان، از ابتدای سال آینده کارت پایان خدمت و معافیت المثنی صادر می‌شود. تمامی کارت‌های قدیمی معافیت و پایان خدمت از اعتبار ساقط شده است و دارندگان این کارت‌ها فقط تا پایان امسال مهلت دارند برای تعویض کارت قدیمی خود به هوشمند اقدام کنند.