سعیده علیپور

در حالی دیروز رئیس‌جمهور به وزیر بهداشت دستور داد تا شرایط و دستورالعمل‌های بهداشتی آغاز فعالیت مشاغل و مراکز پرتجمع و پررفت و آمدی که تاکنون بازگشایی نشده‌اند را آماده و برای تصویب در جلسه امروز یکشنبه ستاد ملی کرونا، ارائه کند که ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، اعلام کرد؛ وضعیت ۷۲ شهرستان از نظر میزان ابتلا به ویروس کرونا همچنان قرمز است. گرچه او نامی از این شهرها بر زبان نیاورد، اما برخی اخبار از وخیم شدن وضعیت شیوع کرونا در استان‌های خوزستان، بوشهر و ... حکایت دارد.

آخرین آمار ابتلا به کرونا در ایران

دیروز کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۸۰۲ مورد جدید کرونا در کشور و فوت 65 نفر ظرف 24 ساعت گذشته خبر داد و گفت که تاکنون ۹۶هزار و ۴۴۸ نفر از مبتلایان به بیماری کووید 19 شناسایی و ۶هزار و ۱۵۶ نفر فوت شده‌اند.

نگاهی به آماری که جهانپور از آن به عنوان «توفیقی نسبی» یاد کرده، نشان می‌دهد، میزان شیوع کرونا و مرگ و میر ناشی از آن در کشور نسبت به هفته‌های انتهایی سال 98و ابتدایی سال99 به صورت قابل‌توجهی کاهش داشته است. با این حال به گفته سخنگوی وزارت بهداشت این وضعیت می‌تواند شکننده باشد و حفظ آن همچنان مستلزم جدیت و دقت بیشتر در رعایت نکات بهداشت فردی و عمومی و مراعات فاصله‌گذاری اجتماعی در روزها و هفته‌های پیش روست.

در روزهای گذشته حتی محسن هاشمی، رئیس شورای شهر نیز که نسبت به آمارهای ارائه شده از سوی وزارت بهداشت تردید داشت و آمارهای واقعی را بسیار بالاتر از آمارهای رسمی اعلام کرده بود در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «کاهش آمار قربانیان و مبتلایان به ویروس کرونا، نتیجۀ همراهی شهروندان با طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و ماندن در خانه در فروردین ماه است. با شتابزدگی برای عادی کردن شرایط، جان مردم را به خطر نیندازیم».

نگرانی از افزایش ابتلا در خوزستان و بوشهر

گرچه مدت‌هاست وزارت بهداشت آمار شیوع کرونا در کشور را به تفکیک استان‌ها اعلام نمی‌کند و اطلاعات دقیقی در مورد وضعیت استان‌ها وجود ندارد، اما گفت‌و‌گوهای جسته و گریخته رؤسا و مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها با خبرگزاری‌ها تصویری کلی از وضعیت شهرهای مختلف را ارائه می‌کند.

دیروز سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به روند افزایشی بیماری کووید۱۹ در استان خوزستان، از تعطیل شدن دوباره کسب و کارها و اعمال ضوابط سختگیرانه و جدی‌تر و حتی از احتمال تعطیلی هفته آینده در استان خبر داد.

علی احسان‌پور با اشاره به شناسایی ۱۴۸ مورد ابتلای جدید به بیماری کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته خوزستان، گفت که مبتلایان این استان تاکنون به 2 هزار و ۹۳۲ مورد رسیده است و از این تعداد دو هزار و ۳۱۱ مورد بهبود یافته و ترخیص شدند و ۴۰۲ بیمار مبتلا به این ویروس در بیمارستان‌های معین استان تحت درمان هستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به فوت سه بیمار در شبانه روز گذشته افزود: «آمار نهایی جانباختگان ناشی از ابتلا به بیماری کرونا در خوزستان به ۲۱۹ نفر رسید». همزمان، در گزارشی دیگر، سعید کشمیری، دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر، نیز با اعلام این‌ که مجموع افراد مبتلا در بوشهر تا ۱۲ اردیبهشت به ۲۵۷ نفر رسیده گفت که از این تعداد، ۵۸ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌ها بستری هستند. کشمیری دلیل اصلی آلوده شدن افراد جدید را «ارتباط با فرد آلوده و عدم رعایت نکات بهداشتی و ‌فاصله‌گذاری فیزیکی و نیز مسافرت» اعلام کرده و افزایش ‌شمار بیماران بستری در استان بوشهر را نگران‌کننده توصیف کرده است.

وی گفت: «هرچند افزایش بیماریابی در مراکز شهرستانی موجب کشف افراد بدون علامت شده اما افزایش ‌تعداد بیماران بستری نیز نگران‌کننده است».‌

در کنار این آمار از مناطق گرمسیر کشور که پیشتر گمان می‌رفت کرونا کمتر می‌تواند در آنجا تاخت و تازی داشته باشد، آمارهایی از وضعیت استان‌های خراسان‌رضوی، زنجان، آذربایجان غربی و ... نیز نشان می‌دهد همچنان وضعیت در برخی از استان‌ها تحت کنترل نیست.

طبق آمار، در آلوده‌ترین شهرهای کشور در سخت‌ترین شرایط، کمتر از ۱۰ درصد مردم به کرونا مبتلا شدند، یعنی ۹۰ درصد مردم هنوز به این ویروس مبتلا نشده‌اند و بنابراین در موج‌های دوم و سوم این بیماری مستعد ابتلا خواهند بود

۹۰ درصد مردم هنوز به کرونا مبتلا نشده‌اند

در حالی در بسیاری از استان‌هایی که تا ماه گذشته به شدت درگیر کرونا بوده و آمار ابتلا و مرگ و میر بالایی داشته‌اند، علاوه بر کاهش محدودیت‌های ترددی از سوی دولت، مردم نیز با خیال آسوده‌تر با یکدیگر به مراوده می‌پردازند و حتی دید و بازدیدها و مهمانی‌ها و تفرج و مسافرت‌ها افزایش قابل‌توجهی داشته است؛ که کارشناسان از موج دوم و سوم کرونا در کشور خبر می‌دهند.

در عین حال به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت طبق آمار، در آلوده‌ترین شهرهای کشور در سخت‌ترین شرایط، کمتر از ۱۰ درصد مردم به این ویروس مبتلا شدند، یعنی ۹۰ درصد مردم هنوز به این ویروس مبتلا نشده‌اند و بنابراین مستعد ابتلا در موج‌های دوم و سوم این بیماری خواهند بود.

محمدمهدی گویا، در حاشیه جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی خوزستان که دیروز در استانداری خوزستان برگزار شد، گفت:« بیماری کووید- ۱۹ درمان قطعی و تاییدشده‌ای ندارد و واکسنی برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس نیز وجود ندارد. اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، مطمئنا بیماری برمی‌گردد. نباید فکر کنیم که کار تمام شده و راحت از منزل خارج شویم یا به دید و بازدید برویم. همه کارها باید با احتیاط انجام شود زیرا ما سلاحی جز رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در دست نداریم».

 موج دوم و سوم کرونا در پاییز

به گفته کارشناسان به دلیل پیچیدگی ماهیت ویروس کرونا، ساخت واکسن آن به آسانی میسر نیست و صاحبنظران معتقدند که واکسن‌های در حال ساخت تا کمتر از 9 ماه دیگر به بازار عرضه نخواهد شد.

دیروز محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو در همین باره گفت: « با توجه به پیشگیری و اقدامات و همکاری‌های خوبی که در کشور انجام شد، نگرانی‌هایمان درباره ادامه شیوع اردیبهشت ماه و خرداد کاهش یافته است، اما در پاییز و ماه‌های مهر، آبان و آذر نگرانی‌مان بسیار جدی است؛ چراکه در این ایام می‌تواند موج بعدی کرونا رخ دهد. بنابراین مهم‌ترین توصیه رعایت بهداشت فردی و فاصله‌گذاری اجتماعی است که همچنان به عنوان مهم‌ترین ابزار برای کنترل این ویروس مطرح است».

احتمال افزایش موارد ابتلا و بستری

وزارت بهداشت چندی است که به جای آمار تفکیکی استان‌ها از مناطق رنگ‌بندی شده برای بیان میزان شیوع ویروس کرونا استفاده می‌کند. در این جدول رنگ‌بندی گرچه نام استان‌ها چندان شخص نیست اما مناطق سفید، زرد و قرمز بر مبنای میزان بستری‌ها یا میزان فوت در هر منطقه مشخص می‌شود. بر این اساس در مناطق سفید طی ۱۴ روز گذشته کمتر از یک بستری روزانه گزارش شده یا در دو هفته کمتر از ۱۴ مورد بستری یا به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت شهرستان کمتر از یک بستری وجود داشته است. در همین باره دیروز ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در ارتباط ویدئوکنفرانسی با خبرنگاران در این باره گفت: «مناطق قرمز جاهایی است که ما از نظر میزان ابتلا، تعدا بیشتری داریم که فعلا ۷۲ شهرستان قرمز هستند و بقیه مناطق از ۴۴۸ شهرستان موجودمان که نه به آن میزان کم است و نه زیاد، مناطق زرد طبقه‌بندی می‌شوند».  البته به گفته او وضعیت این مناطق به صورت دینامیک است، نه ایستا. به این معنی که ممکن است منطقه سفید با بی‌احتیاطی تبدیل به منطقه قرمز یا زرد شود.

معاون کل وزارت بهداشت: در مناطق سفید با رعایت پروتکل‌های مختلف اماکن ورزشی، آموزشگاه‌های رانندگی، اماکن مذهبی و... می‌توانند شروع به فعالیت کنند. در این راستا پروتکل‌هایی تهیه شده که بعد از تصویب جزئیات آن اعلام می‌شود

احتمال بازگشایی اماکن مذهبی و  ورزشی

به گفته حریرچی در همین حال پیشنهادهای رفع برخی محددودیت‌ها نیز به صورت مکتوب ارائه شده و در کمیته اجتماعی و امنیتی ستاد ملی کرونا مواردی از آن تصویب شده و فردا با تصویب ستاد ملی با حضور رئیس‌جمهور رسمیت پیدا کرده و اعلام می‌شود.

او افزود: «می‌توانیم در مناطق سفید با رعایت پروتکل‌های مختلف برای اماکن ورزشی،آموزشگاه‌های رانندگی، اماکن مذهبی و... بازگشایی کرده و آن‌ها شروع به فعالیت کنند. در این راستا پروتکل‌هایی تهیه شده که بعد از تصویب جزئیات آن اعلام می‌شود. به عنوان مثال پیشنهاد اولیه این است که فقط برای نماز جماعت بتوانند به مساجد روند و مهر و جانماز را هم حتما از خانه ببرند، با فاصله مناسب نماز خوانده شود. در وضعیت فعلی هنوز مراسم سخنرانی و... را پیشنهاد نداده‌ایم. اگر روند نزولی ادامه یابد، در همه جا سهل‌گیری و بازگشایی بیشتری انجام می‌شود».