دبیر تشکل‌های ملی گردشگری اعلام کرد: ویروس کرونا فقط در دو ماه اسفند و فروردین، ۵۳۰۰ میلیارد تومان خسارت به صنعت گردشگری وارد کرده و وام با سود ۱۲ درصدی جبران خسارات ناشی از کرونا را نمی‌کند.

جمشید حمزه‌زاده که به نمایندگی از تشکل‌های گردشگری در نشست نمایندگان و فعالان بخش خصوصی با رئیس‌جمهور حضور داشت، در سخنانی به بحران‌هایی که گردشگری از سال ۹۸ تاکنون با آن روبه‌رو شده است، اشاره کرد و افزود: گردشگری تنها صنعتی بود که در جریان تعطیلی‌های دوره کرونا آسیب 100درصدی دید و حدود ٥٣٠٠ میلیارد تومان فقط در ماه‌های اسفند و فروردین متضرر شد.

او ادامه داد: این ضرر به صنعتی وارد شده است که ٢٤٠ هزار نفر به صورت مستقیم و ٥٥٠ هزار نفر غیرمستقیم در آن مشغول به کارند.

رئیس جامعه هتلداران ایران بسته حمایتی دولت برای جبران خسارت بخش گردشگری را بی‌تاثیر دانست و پیشنهاد کرد: وام ۱۲ درصدی دولت به دلیل آسیب صددرصدی صنعت گردشگری به تسهیلاتی با سود تک‌رقمی، بازپرداخت پنج‌ساله و یک دوره تنفس یک‌ساله تبدیل شود.

حمزه‌زاده همچنین با طرح درخواستی مبنی بر اینکه بخشودگی مالیاتی شامل حال صنعت گردشگری شود، یادآور شد: مالیات وقتی محاسبه می‌شود که درآمدی حاصل شده باشد و چون همه هتل‌ها، آژانس‌ها و مراکز اقامتی تعطیل هستند، درآمدی ندارند که مالیات بر اساس آن محاسبه شود و لازم است برای جبران بخشی از ضرر و زیان،  این صنعت حداقل تا پایان امسال از معافیت صددرصدی مالیاتی برخوردار شوند.

دبیر تشکل‌های ملی گردشگری در ادامه این نشست به نادیده گرفته شدن برخی فعالان گردشگری در بسته حمایتی اشاره کرد و گفت: راهنمایان گردشگری که شامل ۱۳ هزار نفر می‌شوند از جمله مشاغل اصلی صنعت گردشگری هستند که در آن بسته حمایتی مغفول مانده‌اند.

رئیس جامعه هتلداران ایران بسته حمایتی دولت برای جبران خسارت بخش گردشگری را بی‌تاثیر دانست و پیشنهاد کرد: وام ۱۲ درصدی دولت به دلیل آسیب صددرصدی صنعت گردشگری به تسهیلاتی با سود تک‌رقمی، بازپرداخت پنج‌ساله و یک دوره تنفس یک‌ساله تبدیل شود

گفتنی است؛‌ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیش‌تر طی یک برآورد کلی میزان خسارت ناشی از شیوع ویروس کرونا را به سه بخش میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ۳۸۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده و از دولت تخصیص همین میزان تسهیلات را درخواست کرده بود که بنا به گفته معاون گردشگری این وزارتخانه، این رقم تخصیص داده نشده، اما موافقت شده به ازای حفظ هر شغل ۱۶ میلیون تومان تسهیلات با نرخ سود ۱۲ درصد تخصیص داده شود.

گشایش تدریجی کسب‌و‌کارهای حوزه گردشگری

معاون گردشگری کشور گفت: «با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید کم‌کم کسب‌و‌کارهای گردشگری گشایش پیدا کند. به‌تدریج برای مسائل اضطراری و روزمره مردم باید فکری کنیم در حوزه گردشگری وظیفه خدمت‌رسانی داریم، همکاران ما در بخش خصوصی باید برای اقامت ایمن همراه با حفظ سلامتی تدارکات لازم را ببینند.»

ولی تیموری افزود: «سناریوهای مختلفی را برای مدیریت بحران کرونا در زمان‌های مختلف برای صنعت گردشگری در نظر گرفتیم و تمام اتفاقاتی را که در سطح کشور در زمینه مدیریت کرونا افتاده رصد می‌کنیم و در هر زمانی که وزارت بهداشت اعلام کند آمادگی داریم سفرها را به سرعت رونق دهیم.»

او افزود: «با توجه به اینکه از اول اردیبهشت 99 ترددهای بین استانی آغاز شده است یکی از سناریوهای ما بحث سفرهای کاری و اضطراری بین استانی است، در حقیقت به نوعی تعامل کار با سلامت باید انجام شود. سفر هوشمندی که   مونسان مطرح کرد مفهوم آن همین است.»

تیموری تصریح کرد: «برنامه ما در کمیته گردشگری و فضاهای ورزشی ستاد ملی مدیریت کرونا برای سفرهای تجاری و اضطراری همزمان با آغاز ترددهای بین استانی با عنوان کار همراه با سلامت تعریف شده است.»

او افزود: «هتل‌ها و مراکز اقامتی که تحت نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فعالیت می‌کنند در صورت تمایل خدمات خود را به مردم ارائه می‌کنند و دو پروتکل بهداشتی به این مراکز ابلاغ شده و پروتکل سوم بهداشتی نیز در خصوص بازگشایی و آغاز به کار تدریجی مراکز اقامتی مجاز نیز ابلاغ شده است.»

معاون گردشگری کشور اظهار کرد: «امکان دارد تعدادی از مراکز اقامتی به دلیل اینکه در شرایط کنونی برای آن‌ها صرفه اقتصادی نداشته باشد، اقدام به بازگشایی و فعالیت دوباره نکنند و برخی از هتل‌ها هم یک طبقه خود را برای صرفه‌جویی در مسائل اقتصادی و انرژی در اختیار مسافرانی که برای کارهای اضطراری خود به استان ها سفر می کنند، اختصاص دهند.»

گذرنامه کووید-19، راه‌حل اروپا برای فعالیت مجدد گردشگری

در همین راستا،‌ وزرای گردشگری اتحادیه اروپا در کنفرانس ویدئویی به بررسی و تبادل نظر در خصوص تاثیرات ویروس کرونا در صنعت گردشگری پرداختند.

به گزارش سفارت ایران در کرواسی؛ در این کنفرانس ویدئویی علاوه بر وزرای گردشگری عضو اتحادیه، تیری برتون مسئول کمیسیون اتحادیه اروپا برای بازار داخلی و همچنین زوراب پولولیکاشویلی دبیرکل سازمان گردشگری جهانی (UNWTO) نیز حضور داشتند.

گری کاپلی، وزیر گردشگری کرواسی (به عنوان ریاست دوره‌ای کرواسی بر اتحادیه اروپایی) برای غلبه بر بحران اقتصادی ناشی از پاندمی ویروس کرونا در حوزه گردشگری، گفت: باید یک برنامه مشترک در سطح اتحادیه اروپا تعیین و از جمله یک پروتکل اختصاصی سفر بنام «گذرنامه کووید -19» تصویب شود.

وی خاطرنشان کرد: در این جلسه نتیجه گرفته شد که برای خروج از بحران باید یک برنامه مشترک ایجاد شود. و از طریق پروتکل و رعایت جنبه های ایمنی و بهداشت، یک سند مشترک، مانند «گذرنامه کووید -19» که در هنگام عزیمت و ورود گردشگران برای همه کشورها معتبر باشد، تهیه شود.

به نوشته «یوترنی لیست» کاپلی افزود: ما باید تا حد امکان اجازه گشایش مرزها را بدهیم. با تهیه پروتکل، چگونگی اجرای مطمئن این کار را مشخص کرده و پس از آن همه باید به آن احترام بگذاریم. این سفر شامل حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی خواهد بود. همچنین ضمن تاکید بر این پروتکل مشترک، عقد توافق نامه همکاری نیز به صورت دو جانبه امکان پذیر است.

دبیر تشکل‌های ملی گردشگری اعلام کرد: ویروس کرونا فقط در دو ماه اسفند و فروردین، ۵۳۰۰ میلیارد تومان خسارت به صنعت گردشگری وارد کرده و وام با سود ۱۲ درصدی جبران خسارات ناشی از کرونا را نمی‌کند

کاپلی امیدوار است تا پایان ماه می، حداقل در سطح دو جانبه، با برخی از کشورها بتوان توافقاتی صورت داد. برخی  کشورها ابراز علاقه کرده اند که کرویدورهای گردشگری باز شود، اما تعیین تدابیر بهداشتی و ایمنی، در حوزه مسوولیت اپیدمیولوژیست ها است.

کاپلی همچنین گفت: گردشگری در تقویت اقتصادی برخی کشورهای اروپایی مانند ایتالیا و اسپانیا که مانند کرواسی سهم بالایی از گردشگری در تولید ناخالص داخلی دارند، بسیار مهم است. گردشگری 10 درصد از تولید ناخالص داخلی اتحادیه و 12 درصد از شاغلین را تشکیل می‌دهد و درآمد حاصله از آن  بیش از 400 میلیارد یورو است.