پگاه دهدار ،  راهنمای گردشگری

این روزها جهان مشغول مبارزه در مقابل دشمن مشترکی‌ است که دیده نمی‌شود، اما مرگبار است و بر تمام ابعاد زندگی بشر آثار حیرت‌انگیزی به جا گذاشته است. ویروس کرونا را شاید بتوان به زعم بسیاری از کارشناسان حوزه اقتصاد جنگ جهانی سوم دانست. مشکلی همگانی که ضرر و زیان‌های اقتصادی و اجتماعی آن از دو جنگ جهانی رخ داده‌ی پیشین بسیار سهمگین‌تر است.

در این بین مشاغلی هستند که بیش از همه و به صورت صد در صدی آسیب دیده‌اند و جبران خسارت‌ها و بازگشت به حالت عادی امریست بسیار سخت و زمان‌بر. خسارت‌هایی که اگر دولت‌ها به کمک آن همت نگمارند قطعا قابل حل و جبران نخواهند بود.

بعد از گذشت هفته‌ها از شیوع ویروس کرونا در ایران، همچنان تصمیمات ضد و نقیضی در حوزه‌ی گردشگری کشور اتخاذ می‌شود. تصمیماتی مملو از بیم و امید. تسهیلاتی که در نظر گرفته می‌شود اگرچه خوبند، اما کافی نیستند.

پیشنهاد ارائه خدمات سفر هوشمند در پی آغاز تردد بین استان‌ها

سومین جلسه «کمیته گردشگری و فضاهای ورزشی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا» به ریاست ولی تیموری معاون گردشگری کشور و دبیر کمیته گردشگری و فضاهای ورزشی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و با حضور تمام نمایندگان دستگاه‌های عضو در محل معاونت گردشگری تشکیل شد.

 در این نشست اعضا ضمن تشریح گزارشی از اقدامات انجام‌شده؛ به بررسی آخرین وضعیت کسب‌وکارهای مرتبط با مأموریت کمیته گردشگری و فضاهای ورزشی پرداخته و پیشنهاد‌هایی را برای طرح در جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا آماده و ارائه کردند.

معاون گردشگری کشور با اشاره به تصمیم ستاد ملی کرونا مبنی بر آغاز تردد بین استان‌ها از ابتدای اردیبهشت ماه و ضرورت توجه هوشمندانه به ابعاد اقتصادی این بیماری به‌موازات رعایت کامل الزامات بهداشتی، افزود: «تمهید مقدمات و شرایط لازم برای سفرهای ضروری و کاری مردم از قبیل تهیه بلیت و مراکز اقامتی مجاز در شرایط جدید پیش‌آمده، به‌طور حتم به روند مدیریت بیماری کرونا در کشور کمک خواهد کرد.»

ولی تیموری تأکید کرد: «به‌هرحال فردی که برای گذران امور شخصی یا شغلی ناگزیر به سفر است، باید خدمات استاندارد و تحت نظارتی را دریافت نماید.»

تیموری درعین‌حال یادآور شد: «مغفول ماندن آثار و تبعات اقتصادی کرونا در شرایط خاص کشور، صدمات و لطمات به مراتب بیشتری از تبعات بهداشتی می‌تواند به دنبال داشته باشد.»

دبیر کمیته گردشگری و فضاهای ورزشی در ادامه ضمن ارائه گزارشی از آخرین پیگیری‌های به‌عمل‌آمده در کمیته بررسی آثار اقتصادی بیماری کرونا برای حمایت از کسب‌وکارهای موضوع مأموریت کمیته، از نهایی شدن دستورالعمل پرداخت تسهیلات بانکی و ابلاغ قریب‌الوقوع آن به دستگاه‌ها، ابلاغ پروتکل‌های بهداشتی مربوط به ارائه خدمات گردشگری منفرد و هوشمندانه به فعالان گردشگری، فراهم شدن بازدیدهای مجازی از بیش از شش هزار جاذبه مهم گردشگری، متوقف نشدن فعالیت‌های اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و آموزشی گردشگری، درخواست وزارت گردشگری از مراجع ذی‌ربط برای بازبینی و تجدیدنظر در فهرست مراکز کسب‌وکار پرخطر و خارج شدن مراکز اقامتی دارای مجوز از وزارتخانه از فهرست مذکور و همچنین تشدید نظارت‌های تخصصی بر مراکز گردشگری همزمان با تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا برای آغاز تردد بین استان‌ها خبر داد.

پرداخت تسهیلات 12درصدی به فعالان گردشگری و صنایع‌دستی

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نشستی که با فعالان گردشگری با موضوع بررسی مسائل و آسیب‌های ناشی از بحران شیوع ویروس کرونا و دستیابی به راهکارها و راه‌حل‌های اثربخش برای بهبود وضعیت گردشگری در شرایط فعلی و پس از بحران در سالن خلیج‌فارس معاونت گردشگری برگزار شد، گفت: «در صورت امکان فرآیند و سازوکاری را تعریف کنیم تا با همکاران بخش خصوصی جلسات را به شکل ویدئو کنفرانس برگزار کنیم تا استان‌ها هم بتوانند در این جلسات حضورداشته باشند و از نظرات آن‌ها بهره‌مند شویم.»

ولی تیموری افزود: «برای گرفتن تسهیلات از دولت برای جبران خسارت‌های ناشی از کرونا در بخش گردشگری بیشتر از همه دستگاه‌ها پیگیری کردیم، اگر قرار بود دولت امتیازی دهد، گرفتیم. صداها و نیازهای شما در جلسات هیئت دولت به شکل ویژه منعکس کردیم و در نشستی که با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، معاون اول رئیس‌جمهوری، رئیس بانک مرکزی و نمایندگان فعالان بخش خصوصی برگزار شد، آسیب‌ها و زیان‌های ناشی از ویروس کرونا را در بخش گردشگری مطرح و بررسی کردیم.» جزو 10 رسته هستیم متأسفانه امکانات دولت محدود است.»

معاون گردشگری کشور تصریح کرد: «در پی شیوع ویروس کرونا تمام بخش‌های اقتصادی کشور متضرر شدند و تعداد کسب‌وکارهایی که آسیب دیدند، زیاد بود. 35 رسته شغلی معرفی شدند تا بتوانند از حمایت‌های دولت بهره‌مند شوند که از این تعداد 10 رسته با توجه به محدودیت‌های منابعی که دولت داشت برای دریافت تسهیلات انتخاب شدند، از این تعداد، سه رسته مربوط به حوزه گردشگری و صنایع‌دستی است.»

او بیان کرد: «این سه رسته شامل مراکز اقامتی، پذیرایی، تفریحی و گردشگری، فعالان این حوزه و کسب‌وکارهای مرتبط به تشخیص این وزارتخانه تحت عنوان دفاتر خدمات مسافرتی هوایی و گردشگری و رسته دیگر صنایع‌دستی است.»

تیموری افزود: «تاکنون سه گزارش درباره خسارت‌هایی که به این سه رسته واردشده است در هیئت دولت مطرح شد و عملکرد خود را در اسفند 98 نسبت به اسفند 97 در اختیار آن‌ها قراردادیم و در لیست بانک مرکزی برای دریافت تسهیلات قرار گرفتیم.»

او تصریح کرد: «یکی از ویژگی این لیست این است هر کمکی که تا به امروز بخواهد به این بخش انجام شود، بعدازآن نیز شامل آن خواهد بود. همچنین اقداماتی که تاکنون انجام‌شده به شکل مکتوب به استان‌ها اعلام کردیم به بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی نیز ابلاغ‌شده است.»

معاون گردشگری کشور بیان کرد: «تسهیلاتی که ما درخواست کردیم تحت عنوان صفر درصد و کمک‌های بلاعوض بود، اما دولت بودجه نداشت و کمک‌های بلاعوض تنها به وزارت بهداشت برای خرید تجهیزات پزشکی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای پرداخت بیمه بیکاری افرادی بود که ناشی از شیوع این ویروس بیکار شده‌اند.» او افزود: «این 10 رسته سه گروه‌بندی شدند گروه یک شامل کسب‌وکارهایی بود که دولت الزام به تعطیل کردن آن‌ها داشت که ما جزو این گروه محسوب شدیم، همچنین گروه دوم و سوم نیز به همین شکل طبقه‌بندی شدند.»

تیموری تصریح کرد: «برای گروه اول که گردشگری نیز شامل آن می‌شود به ازای هر اشتغالی که مراکز اقامتی داشتند، 160 میلیون ریال تسهیلات 12 درصد پرداخت می‌شود. فعالان حوزه صنایع‌دستی به ازای هر شغل می‌توانند 120 میلیون ریال تسهیلات دریافت کنند.»

او افزود: «پرداخت این تسهیلات از نیمه دوم اردیبهشت در بانک‌ها آغاز و تا پایان خرداد ادامه دارد و بازپرداخت آن مهر 99 خواهد بود، بنگاه‌هایی که این وام را اردیبهشت دریافت کنند تنفس چهارماهه دارند و سایر بنگاه‌هایی که خرداد از این تسهیلات بهره‌مند شوند، تنفس سه‌ماهه داده می‌شود. به‌طورکلی طی دو سال باید تسهیلات دریافتی، پرداخت شود.»

معاون گردشگری کشور بیان کرد: «اگر بنگاهی در حال حاضر نخواهد از این تسهیلات استفاده کند می‌تواند در لیستی که برای تحریک تقاضا در حوزه گردشگری وجود دارد، دریافت تسهیلات 12 درصدی را درخواست کند. درمجموع هر به نکاه یک‌بارمی تئاند از این تسهیلات بهره‌مند شود.»

 او افزود: «هرچند این مبلغ کافی نیست اما همه تلاش خودمان را برای دریافت تسهیلات انجام دادیم. اگر قرار بوده حمایتی بشود سعی کردیم، بالاترین حمایت‌ها از دولت بگیریم.»

تیموری تصریح کرد: «در مرحله دوم از صندوق کارآفرینی امید برای گرفتن تسهیلات برای بوم گردی‌ها درخواست کردیم و قرار است در این رابطه هفته آینده تفاهم‌نامه چندجانبه امضا شود.»

او از طراحی سفرهای هوشمند خبر داد و افزود: «پیشنهادی را در قالب اولیه مطرح کردیم و آن مربوط به سفرهای هوشمند بوده به‌عنوان‌مثال اگر قرار است تردد بین استانی آغاز و سفرهای کاری انجام شود اجازه دهیم آژانس‌ها این کار را انجام دهند و از هتل‌ها برای اقامت استفاده کنند.»

 معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی: «فرآیندی را با عنوان پروتکل‌های بهداشتی سفرهای هوشمند طراحی کردیم تا پس‌ازآنکه ستاد ملی کرونا سفر کردن را اجازه داد، مردم در سفرهای خود بتوانند از تأسیسات گردشگری و مراکز اقامتی استفاده کنند.»

معاون گردشگری کشور اظهار کرد: «فرآیندی را با عنوان پروتکل‌های بهداشتی سفرهای هوشمند طراحی کردیم تا پس‌ازآنکه ستاد ملی کرونا سفر کردن را اجازه داد، مردم در سفرهای خود بتوانند از تأسیسات گردشگری و مراکز اقامتی استفاده کنند.»

وی ادامه داد: جزئیات این تسهیلات برای ۱۰ رسته که بیشترین زیان را از ویروس کرونا متحمل شده‌اند، مشخص شده است که گردشگری جزو آن است. قرار شد این تسهیلات به سه دسته ۱. مراکز اقامتی، پذیرایی، تفریحی و سایر فعالان به تشخیص وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ۲. دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری، ۳ . صنایع دستی، مشروط به حفظ مشاغل و براساس فهرست بیمه به ازای هر نفر شاغل، اختصاص یابد. مثلا اگر یک هتل و یا دفتر خدمات مسافرتی ۲۰ نفر شاغل بیمه‌ای داشته باشد، به ازای هر نفر ۱۶ میلیون تومان تسهیلات تخصیص می‌یابد. معاون گردشگری گفت: تعداد مشاغل هر یک از رسته‌های تعیین شده براساس فهرست بیمه در ماه‌های دی، بهمن و اسفندماه مشخص می‌شود و این‌گونه نیست که تاسیسات و متقاضیان این تسهیلات درباره تعداد کارمندان، خوداظهاری داشته باشند، اقدام صرفا براساس فهرست بیمه است.

تیموری درباره حمایت‌های مالی از مشاغل بدون بیمه همچون راهنمایان گردشگری، بومگردی‌ها و هنرمندان صنایع دستی و سایر مشاغل مرتبط با این حوزه‌ها، توضیح داد: این مشاغل غیر رسمی محسوب می‌شوند که در فهرست بیمه قرار ندارند، البته گروهی از شاغلان این حوزه‌ها بیمه دارند که از تسهیلات ۱۶ میلیون تومانی می‌توانند استفاده کنند اما گروهی که بیمه ندارند جزو دسته اول و در بخش «سایر فعالان» تعریف شده‌اند که به تشخیص وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای دریافت همین میزان تسهیلات به بانک‌ها معرفی می‌شوند.

وی افزود: سایر رسته‌ها با مساله مشاغل غیررسمی مواجه نیستند و فقط گردشگری و صنایع دستی چنین شاغلانی دارد که حمایت مالی از آن‌ها ساز و کار متفاوتی خواهد داشت، در این‌باره با وزارت کار و بانک مرکزی صحبت‌هایی شد که از محل همین تسهیلات، از مشاغل غیررسمی گردشگری حمایت شود.

تیموری درباره تصویب رقم درخواستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ملبغ ۳۸ هزار میلیارد ریال، ‌ اظهار کرد: این عدد را در اختیارمان قرار ندادند، ساز و کار پرداخت تسهیلات جبران خسارت ناشی از ویروس کرونا این‌گونه تعریف نشده که عدد خاصی را مصوب و به رسته شغلی اختصاص دهند، بلکه از کل رقم تسهیلات بانکی درنظر گرفته شده، براساس فهرست بیمه، مبلغی به صورت وام اختصاص می‌یابد.

تهیه پروتکل سلامت موزه ها به منظور پیشگیری از کرونا

تهیه پروتکل سلامت محیط کار در موزه‌ها، به منظور پیشگیری از کرونا با همکاری پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی- تاریخی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است.

اجرای این پروتکل در نخستین گام به بررسی سلامت محیط کار در موزه‌های کشور می‌پردازد.

 سیاست‌های کلی موزه‌ها در حین مواجهه با یک بیماری همه‌گیر جهانی از مرحله پیش شروع پاندمی تا پس از بحران، معرفی ویروس کووید ۱۹، ارائه تاریخچه‌ای از بیماری و شرایط انتقال و راه‌های حفاظت فردی افراد در مقابل بیماری بخشی از این پروتکل است.

همچنین مروری بر بهداشت کارکنان و سیاست‌های اداری در مقابله با بیماری (برخود کارفرمایان با کارکنان، سیاست‌های بهداشتی در محیط، راهکارهای در خصوص برگزاری جلسات و ...) ، مروری بر سیاست‌های پاکسازی محیط‌های موزه‌ای در مواقع مواجهه با بیماری، سیاست‌های نگهداری آثار در موزه‌ها در تعطیلی‌های طولانی مدت و استفاده از روش‌های دیجیتال برای حفظ ارتباط با مخاطبان در زمان تعطیلی موزه‌ها از موارد دیگری است که در تهیه پروتکل یاد شده بررسی خواهد شد.

بعد از گذشت هفته‌ها از شیوع ویروس کرونا در ایران، همچنان تصمیمات ضد و نقیضی در حوزه‌ی گردشگری کشور اتخاذ می‌شود. تصمیماتی مملو از بیم و امید. تسهیلاتی که در نظر گرفته می‌شود اگرچه خوبند، اما کافی نیستند

 اردیبهشت ماه، بخش اقامتی هتل‌ها فعال می‌شود

جمشید حمزه زاده (رئیس جامعه هتلداران ایران) با اشاره به آنکه بر اساس مصوبات گذشته هتل‌هایی که تمایل به آغاز فعالیت داشته باشند، از اول اردیبهشت بازگشایی خواهند شد، گفت: وضعیت استان‌ها در این خصوص متفاوت است و هر استان باتوجه به شرایط موجود خود تصمیماتی برای بازگشایی یا عدم بازگشایی هتل‌ها می‌گیرد. اما از اول اردیبهشت به بعد کم کم شاهد بازگشایی هتل‌ها خواهیم بود.

او ادامه داد: برخی از استان‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اخذ کد بهداشتی در صدد بازگشایی و فعال‌سازی هتل‌های خود برآمده‌اند اما فعالیت این هتل‌ها فقط در حوزه اقامتی است و سایر بخش‌های هتل اعم از رستوران، سالن‌ همایش، تالار عروسی، استخر، سالن‌های ورزشی و ... غیر فعال خواهد بود. البته نباید فراموش کرد که درحال حاضر مسافری نیست که در این هتل‌ها اقامت داشته باشد و تنها تعداد اندکی از مسافران که همان پرسنل کارخانه‌ها و شرکت‌های فعال هستند که برای انجام ماموریت به شهرهای مختلف می‌روند، در هتل‌ها اقامت دارند.