وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از اجرای برنامه ضربتی و اقدام فوری گردشگری ایران از روز شنبه خبر داد و گفت: سران قوا، شورای امنیت ملی، وزرای امور خارجه و اقصاد در جریان وضع گردشگری کشور قرار گرفته‌اند. او همچنین قول‌هایی هم داد؛ ازجمله اینکه هواپیمایی لوفت‌هانزا به ایران برگردانده می‌شود و بلیت موزه‌ها افزایش نخواهد داشت.

به گزارش ایسنا، علی‌اصغر مونسان  در نشست مشترک با جامعه تورگردانان ایران که با موضوع بررسی اثر وقایع اخیر بر ورود گردشگران خارجی به ایران برگزار شد، اظهار کرد: نگرانی و دغدغه‌های شما را می‌دانم. مشکلاتی ایجاد شده که لطمه‌هایی به گردشگری وارد کرده است، این اولین بار نیست که چنین چالشی ایجاد شده است. حتما از این وضعیت عبور می‌کنیم، همه توان خود را می‌گذاریم و اقداماتی مضاعف انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: در جلسه قبلی هیات دولت، گزارش مفصلی از وضعیت موجود گردشگری ارائه شد. تمام دستگاه‌ها بویژه وزیر امور خارجه در گزارش‌های خود اشاره کردند که لطمه جدی به گردشگری وارد شده است. به هر حال این اتفاق‌ها از کنترل ما خارج بوده است. او با اعلام این که برنامه اقدام فوری گردشگری ایران از روز شنبه به اجرا درمی‌آید، اظهار کرد: محور این برنامه تبلیغات مثبت است که از چند سال پیش آغاز شده و حالا باید اوج بگیرد و این مدت جدی تر اجرا شود.

نگران تأثیر حادثه هواپیما بر گردشگری هستیم 

وی بیان کرد: شرایط سخت است و آثار آن تداوم دارد، سقوط هواپیما ضایعه بزرگی بود، جان ۱۷۶ انسان از بین رفت و همه ما به خاطر آن ناراحت هستیم، از طرفی چون اخبار مربوط با این هواپیما ادامه دارد نسبت به ادامه اثرگذاری آن نگران هستم، نمی‌دانیم کنترل اثرات منفی این واقعه چقدر زمان می برد.  وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان این که پس از سقوط هواپیما سه چهار روزی را در شوک به سر می برده است، اظهار کرد: شرایط ویژه‌ای حاکم است اما با افسوس خوردن نه تنها چیزی درست نمی شود که گردشگری داخلی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. باید شادابی را به خودمان برگردانیم و گردشگری داخلی را پایش کنیم. وی اضافه کرد: شاید گردشگری داخلی ارتباطی به گردشگران خارجی نداشته باشد اما به شدت اثر خود را بر آن جریان می گذارد. در نتیجه اجازه ندهیم گردشگری داخلی از شادابی بیافتد، از اخبار منفی فاصله بگیریم و حجم تبلیغات را افزایش دهیم.