سخنگوی وزارت خارجه گفت: در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی ما تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسیم و این قربانیان را ایرانی می‌دانیم اما حق و حقوق آنها را پیگیری می‌کنیم. 

به گزارش ایلنا،‌ سیدعباس موسوی، صبح دیروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، با گرامی داشتن یاد و خاطره تمامی جان‌باختگان پرواز بوئینگ ۷۵۲ و ابراز همدردی و تسلیت نسبت به این حادثه تلخ افزود: برخی از کشورهایی که اتباع‌شان را از دست داده‌اند، حرف‌هایی می‌زنند، ولی عزادار اصلی ایران است که مردم و جوانان خود را از دست داده است و طبیعتا در برابر این مسئله سکوت نخواهد کرد.

پیام روحانی به رئیس‌جمهور اوکراین درباره سقوط هواپیما

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: وزیر راه و شهرسازی روز دوشنبه به اوکراین سفر کرد تا پیام رئیس‌جمهوری درباره مسئله سانحه سقوط هواپیمای مسافربری را به همتای اوکراینی وی برساند.

ظریف به داووس نمی‌رود

موسوی با اشاره به تحولات اخیر در حوزه دیپلماسی گفت: قرار بود آقای ظریف همین روزها برای شرکت در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس به سوییس برود که به رغم دعوت رسمی و حضوری اولیه از ایشان، برنامه تنظیمی را به هم زدند و برنامه‌ای که توافق شده بود و ترتیبات دیگری را در نظر گرفتند که این سفر متاسفانه انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه هفته گذشته امیر قطر برای نخستین بار پس از به قدرت رسیدن در سال ۲۰۱۳ در این سطح به ایران آمد، تصریح کرد: در این سفر گفت‌وگوهای مفیدی درخصوص روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی انجام شد. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین به سفر عماد خمیس نخست‌وزیر سوریه به تهران اشاره کرد و افزود: هفته آینده هم رئیس دومای روسیه در قالب همکاری‌ها و دیپلماسی پارلمانی به تهران سفر خواهند کرد و مذاکراتی با مقامات ذیربط خواهد داشت.

ادعای اروپا درمورد برجام قابل‌قبول نیست

موسوی درباره فعال کردن سازوکار حل اختلافات از سوی سه کشور اروپایی ابراز داشت: ایران در برجام حضور دارد اما تعهدات خود را متوازن با تعهدات طرف مقابل کرده است. اینکه ایران یکطرفه در برجام باقی مانده، عبارت صحیحی نیست. ایران پس از خروج آمریکا از برجام اعلام کرد برای ایجاد توازن میان حقوق و تکالیف، حق دارد تعهداتش را کاهش دهد که آخرین گام آن طی روزهای گذشته برداشته شد.

وی با بیان اینکه ادعاهای اروپایی‌ها قابل قبول نیست، عنوان کرد: ایران ماه‌ها قبل سازوکار حل اختلافات را براساس بند ۳۶ اجرا کرد و ادعای اروپایی‌ها قابل قبول نیست. البته آنها می‌گویند مکانیزم ماشه را فعال کرده‌اند اما اشکالات فنی و حقوقی زیادی وجود دارد که به آنها اعلام کردیم و اقدام آنها پس از اقدام ایران است.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره واکنش احتمالی ایران به اجرای ماده ۳۷ برجام یادآور شد: ایران به برجام پایبند است. آنچه برای ما اهمیت دارد، عمل طرف مقابل است که چیز خاصی از آنها مشاهده نشده است.

ذوق‌زدگی بوریس جانسون برای ما قابل‌اعتنا نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات نخست‌وزیر انگلیس مبنی بر توافق ترامپ اظهار داشت: همین که اسم یک فرد بر توافق گذشته می‌شود، نشان می‌دهد با شرایط آشنا نیستند. توافق با فرد معنا ندارد. ایران با اوباما توافق نکرد. وزیر خارجه ایران با جان کری دیدار نکرد بلکه با نماینده دولت آمریکا کرد و هر تعهدی که داده شد، تعهد دولت این کشور است.

موسوی با بیان اینکه اظهارات جانسون که با ذوق‌زدگی ترامپ همراه شد، برای ما قابل اعتنا نیست، تصریح کرد: برجام می‌تواند نجات یابد در صورتی که همه طرف‌ها به آن پایبند باشند و حتی آمریکا هم می‌تواند به آن بازگردد. فکر نمی‌کنم ایران آمادگی داشته باشد با شرایطی که آنها در نظرشان است، مذاکره کند. توصیه ما این است که به این توافق پایبند باشند.

وی درباره باج‌دهی اروپا به آمریکا خاطرنشان کرد: در ملاقات‌هایی که ظریف با نمایندگان کشورهای اروپایی به ویژه جوزپ بورل به عنوان هماهنگ‌کننده عالی اتحادیه اروپا داشته است، نقش اروپا در حفظ برجام را یادآوری کردیم. ما به رغم خباثتی که در برخی از کشورهای اروپایی مشاهده می‌کنیم درب مذاکره با آنها بسته نشده است و توپ در زمین این کشورها است.

کشورها از سیاسی کردن ماجرای سقوط هواپیما پرهیز کنند

این مقام مسئول در وزارت خارجه با بیان اینکه ما از همان ابتدا اعلام کردیم آماده همکاری با کشورهای مختلف هستیم، گفت: اکثریت قریب به اتفاق قربانیان این واقعه، ایرانی بودند و دولت و ملت ایران از این بابت متاسف است. ما به کشورهایی که اتباعشان در آن هواپیما بودند، دسترسی کنسولی و ویزا برای هیات‌های فنی، کنسولی و تخصصی‌ داده‌ایم، اما عزدار اصلی ما هستیم.

موسوی اضافه کرد: بررسی حادثه برای روشن شدن نکات حقوقی و فنی زمانبر است ولی ما آماده همکاری هستیم. امروز هم وزیر راه به اوکراین می‌رود که نشان‌دهنده اوج همکاری ایران در قبال ایران موضوعات است. دیگر کشورها از سیاسی کردن این موضوع باید پرهیز کنند چرا که چیزی گیرشان نمی‌آید.

موسوی درباره محرومیت باشگاه‌های ایرانی از میزبانی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا یادآور شد: اقدامی که اعلام شد و بهانه‌ای که آورده شده است، می‌توانست اقدام فنی باشد اما این اقدام فنی نیست و به سمت سیاسی شدن پیش می‌رود

اقدام سفیر انگلیس خلاف شئون دیپلماتیک بود

وی درباره خروج سفیر انگلیس از ایران و درخواست برای کاهش مناسبات با لندن تصریح کرد: در اینکه اقدام سفیر انگلیس خلاف شئون دیپلماتیک و غیرمتعارف بوده است، تردیدی وجود ندارد. وزارت خارجه ایران ایشان را احضار کرد و به ایشان و دولت انگلیس به شدت اعتراض کرد. علاوه بر این آقای ظریف و عراقچی توییت‌های به شدت تندی را منتشر کردند. بیانیه‌ای هم منتشر کردیم که اقدام سفیر خلاف شئون دیپلماتیک و مشکوک بوده است. برخی از گروه‌های مردمی مطالباتی دارند که به‌حق هم هستند اما روندهای دیپلماتیک آداب خاص خود را دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه سفیر انگلیس ترجیح داده است که ایران را ترک کند، خاطرنشان کرد: نمی‌دانیم موقت است یا به ایران بازمی‌گردد. ما دولت انگلیس را به بند پایانی بیانیه وزارت خارجه ارجاع می‌دهیم که در صورت تکرار این نوع اقدامات، واکنش مانند قبل نیست. دیپلمات‌های خارجی تا زمانی که در ایران هستند، مهمان ما هستند و دارای مصونیت هستند تا جایی که مقررات را رعایت کنند ولی آنها باید متوجه باشند اقدام خلاف قواعد دیپلماتیک انجام ندهند.

دولت آلبانی در حال ارتکاب خطاهای پی‌درپی است

موسوی درباره اقدام دولت آلبانی در اخراج دو دیپلمات ایرانی ابراز داشت: دولت آلبانی در حال خطاهای پی در پی است. برخی اقدامات موجب سوء‌تفاهم شده است. ما اقدام آنها را که بدون ارائه هیچ مدرک و سندی بوده است، محکوم می‌کنیم و امیدوارم روابط خوب و قدیمی با آلبانی تخت تاثیر طرف ثالث قرار نگیرد.

وی اضافه کرد: روند کنونی مناسبات سازنده نیست. پاسخ ایران در حال نهایی شدن است. امیدواریم دولت آلبانی در رویکرد کنونی تجدیدنظر کند.

اقدام AFC فنی نیست

موسوی درباره محرومیت باشگاه‌های ایرانی از میزبانی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا یادآور شد: اقدامی که اعلام شد و بهانه‌ای که آورده شده است، می‌توانست اقدام فنی باشد اما این اقدام فنی نیست و به سمت سیاسی شدن پیش می‌رود. علیرغم برخی اتفاقاتی که رخ داد و تمام شد، ایران حداقل نسبت به بسیاری از کشورهای مدعی کشور امنی است و فدراسیون‌های ورزشی دنبال آن هستند.

وی ادامه داد: این موضوع به باشگاه‌هایی که مسابقه داشتند ارتباط دارد که در این زمینه موضع گیری‌هایی داشتند. دولت چه وزارت خارجه و چه وزارت ورزش به تصمیم باشگاه‌ها احترام می‌گذارد و از آنها حمایت می‌کند ولی فرصت وجود دارد و امیدواریم آنها به خودشان بیاید و روح ورزش را آلوده سیاست نکنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهارداشت: ما کمک کرده و مشورت هم می‌دهیم تا از این فرصت باقی مانده بتوان اقدامی کرد و باشگاه‌های ما طبق نظر خود بازی کنند.

ما ملت صلح‌طلب جنگ‌بلدیم 

وی درباره خروج ایرلاین‌های خارجی از آسمان ایران خاطرنشان کرد: خروج ایرلاین‌ها اقدام شتابزده‌ای است که با گذشت زمان، امنیت آسمان ایران برای آنها اثبات می‌شود و آنها مجددا به کشور باز خواهند گشت.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که آیا مراحلی از انتقام سردار سلیمانی باقی مانده است، ابراز داشت: ترور سردار سیمانی با این اقدامات جبران‌پذیر نیست و اقدام ایران و ضربه‌ای که به پایگاه‌های عراقی زده شد، بخشی از اقدام ماست.

 سخنگوی وزارت امور خارجه: وزیر راه و شهرسازی روز دوشنبه به اوکراین سفر کرد تا پیام رئیس‌جمهوری درباره مسئله سانحه سقوط هواپیمای مسافربری را به همتای اوکراینی وی برساند

موسوی با تاکید بر اینکه ایران جنگ‌طلب نیست، عنوان کرد: ما ملت صلح‌طلب جنگ‌بلدیم. تاریخ ما پر از رشادت‌ها و حماسه‌ها است ولی ایران، کشوری اهل گفت‌وگو و صلح است. اگر تهدیدی علیه منافع ایران انجام شود، ایران دست بسته نیست و دست بسته نخواهد بود. با این حال ایران خواستار افزایش تنش در منطقه نیست.