خدیجه علامه‌زاده

شهر مکه  از روز پنج‌شنبه (نهم خرداد ماه) میزبان رهبران عرب و نیز مسلمان برای برگزاری سه نشست به دنبال تلاش عربستان سعودی به‌منظور جلب حمایت علیه رقیب قدر خود، ایران، با اتهام حمله به تأسیسات نفتی عربستان بود.

به گزارش خبرگزاری فرانس 24، در آغاز این نشست، ریاض آنچه را که مداخله ایران در منطقه نامید، محکوم کرد و خواستار قاطعیت در مورد حملاتی شد که به نفتکش‌های خلیج (فارس) و خطوط لوله نفت این کشور صورت گرفته بود.

این درخواست سعودی‌ها چند ساعت پس از آن صورت گرفت که جان بولتون، مشاور امنیت ملی جنگ‌طلب آمریکا، ایران را به‌طور قطع عامل عملیات خرابکاری چهار نفتکش شامل دو نفتکش عربستانی در ساحل کشور امارات‌عربی دانست.

در همین حال حوثی‌هایی که سعودی‌ها  آن‌ها را متحد ایران می‌خوانند، حملات پهپادی علیه سلطنت سعودی را تشدید کردند که یکی از این حملات جریان نفت را به‌طور موقت در یکی از خطوط اصلی شریان نفت این کشور متوقف کرد.

بر خلاف انتظارات، یک هیأت ایرانی به رهبری رضا نجفی، دبیرکل امور صلح و امنیت بین‌الملل در وزارت امور خارجه ایران، در نشست سازمان همکاری‌های اسلامی در جده حاضر شد. با این حال ابراهیم العساف، وزیر امور خارجه عربستان در این نشست ضمن محکومیت ایران گفت: حمایت تهران از شورشیان حوثی در یمن شاهدی بر مداخله ایران در روابط دیگر کشورها است و این موضوعی است که کشورهای اسلامی باید با آن مقابله کنند. وی همچنین گفت که حمله به تأسیسات باید با قاطعیت و جدیت پاسخ داده شود.

حمله به چهار کشتی در ساحل کشور امارات به واسطه مین‌های دریایی انجام شد که بولتون ادعا کرد تقریبا مطمئن است متعلق به ایران هستند؛ عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همواره این ادعا را رد کرده و گفته است: مطرح کردن این ادعای خنده‌دار چیز عجیبی نیست.

حضور قطر در مکه پس از تنش‌های دوجانبه

شیخ عبدلله بن‌ناصر الثانی، نخست‌وزیر قطر، عالی‌ترین مقام این کشور بود که پس از تنش‌های دو سال گذشته بین قطر و عربستان، در این کشور حاضر شد.

عربستان سعودی، امارات، بحران و مصر از سال 2017 ضمن محاصره اقتصادی قطر، روابط دیپلماتیک خود را با این کشور قطع کرده‌اند.

آن‌ها قطر را حامی جنبش اسلامی و نیز حمایت از ایران می‌دانند که دوحه آن را رد کرده است.

این نشست‌ها در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان و در زمانی برگزار می‌شود که مکه پذیرای صدها هزار زائر خانه خدا است.

پس از برگزاری دو نشست (نشست سازمان همکاری‌های اسلامی و نشست اول اضطراری کشورهای عرب) نشست سوم امروز شنبه (یازدهم خرداد ماه) برگزار می‌شود.

عراق که در تنش بین ایران و آمریکا دچار چالش شده است، با بیانیه پایانی نشست اضطراری پنج‌شنبه شب مخالفت کرد؛ این بیانیه ایران را به دلیل رفتارهای منطقه‌ای محکوم می‌کرد.