یک روزنامه ژاپنی دوشنبه (ششم خرداد ماه) نوشت: دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا از سفر آتی نخست وزیر ژاپن و ایفای نقش میانجیگر برای حل تنش میان تهران و و اشنگتن استقبال کرد.

به گزارش روزنامه یومیوری شیمبون، آبه شینزو، نخست‌وزیر ژاپن، تصمیم خود برای حل تنش میان ایران و آمریکا را با ترامپ در حین بازی گلف در روز گذشته مطرح کرده است.

این روزنامه به نقل از برخی منابع دولتی افزود: ترامپ در واکنش به سخنان نخست‌وزیر ژاپن از مواضع وی در مورد ایران حمایت و بر سفر هر چه زودتر او به تهران تاکید کرده است.

بنابر گزارش‌ها، آبه در راستای سفر آتی خود به ایران با جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز به گفتگو پرداخته است.

به گزارش رویترز، ژاپن به عنوان یکی از متحدان اصلی آمریکا همیشه خواهان حفظ روابط دوستانه خود با ایران بوده است. نخست‌وزیر ژاپن قرار است در ماه ژوئن(خرداد - تیر) به ایران سفر کند.

پیش از این سخنگوی وزارت خارجه درباره خبرهای منتشره درخصوص سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران گفته بود: دکتر روحانی از آبه شینزو از قبل برای سفر به تهران دعوت به عمل آورده‌ که ایشان هم در پاسخ گفته‌اند در زمان مناسب این سفر انجام خواهد شد.

خبرگزاری کیودو ژاپن روز جمعه گذشته اعلام کرد که آبه شینزو تمایل دارد ماه ژوئن امسال به منظور دیدار و گفت و گو با مقامات ایران به تهران سفر کند.

به نوشته این خبرگزاری، چنانچه سفر آبه به ایران تحقق یابد نخستین سفر یک نخست‌وزیر ژاپن به تهران در چهار دهه گذشته است، در سال ۱۹۷۸ میلادی (۱۳۵۷ هجری شمسی) تاکئو فوکودا نخست‌وزیر وقت ژاپن به ایران سفر کرده بود. ایران به طور سنتی یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت به ژاپن بوده است.