استاد علوم سیاسی دانشگاه کارولینا با تأکید بر اینکه «به نظر من ترامپ از ایران می‌ترسد؛ از قدرت گرفتن این کشور واهمه دارد و اقداماتش درباره تهران فقط به همین دلیل است»؛ گفت: بین دو کشور ایران و آمریکا هرگز درگیری نظامی رخ نخواهد داد، چراکه هر دو به ابعاد فاجعه‌بار این درگیری واقف هستند. خبرنگار ایلنا با کریستوفر فِرِرو، که در حوزه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل با تمرکز بر روابط ایران و‌ آمریکا مطالعه می‌کند؛ گفت‌وگوی کوتاهی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

    

  تحلیل شما از وضعیت برجام چیست؟ با توجه به اینکه آژانس بار دیگر پایبندی ایران به برجام را تایید کرده و از سوی دیگر آمریکا به کشورهای اروپایی برای ترک این توافق فشار وارد می‌کند، پیش‌بینی شما از آینده این فرآیند چیست؟

من کاملا از توافق هسته‌ای پشتیبانی می‌کنم و متاسفم که ترامپ از آن خارج شد. برجام معامله خوبی برای همه طرف‌های حاضر در آن، از جمله ایالات متحده بود.

کاملا با توضیح و توصیف رئیس‌جمهور آمریکا از قرارداد هسته‌ای مخالفم. اعلامیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران نشان می‌دهد این توافقنامه کار می‌کند.

نمی‌دانم دلیل پافشاری ترامپ برای جواب ندادن به این سوال که چرا آمریکا کشورهای اروپایی را به خروج از برجام دعوت می‌کند، چیست اما معتقدم این ادعاها بی‌اساس است، چراکه شواهد نشان می‌دهد توافق به خوبی در مسیری که برایش ترسیم شده‌، حرکت کرده‌ و به اصطلاح جواب داده است.

   با این وجود چرا ترامپ همچنان بر بی‌خاصیت بودن برجام و نقض آن از سوی ایران تاکید دارد؟

رئیس‌جمهور ترامپ یافته‌های آژانس‌های اطلاعاتی خود را در مورد موضوعات مختلف مورد بحث قرار داده است. وی باید به اطلاعات مبتنی بر واقعیت‌هایی که به او داده بود توجه کند. معتقدم وی باید به این سازمان‌ها اطمینان کند و بداند این سازمان‌ها در بیشتر مواقع اطلاعات درست در اختیار ترامپ گذاشته‌اند و به این واقعیت‌ها توجه کند.

ترامپ برای ادامه مسیر به اطلاعات این سازمان‌ها نیاز دارد. تصور می‌کنم ترامپ و سازمان‌های اطلاعاتی اختلاف‌هایی ریشه‌دار دارند و ترامپ دائما آنها را مورد نقد قرار داده‌است. اما من به ترامپ توصیه می‌کنم به اهمیت سازمان‌های اطلاعاتی واقف باشد.

شواهد نشان می‌دهد که ایران با برجام همراه است. سازمان‌های اطلاعاتی اصولا نشان داد‌ه‌اند که با  سیاست خارجی ترامپ موافق نیستند.

رئیس‌جمهور هیچ مشکل قانونی برای موافقت با سازمان‌های اطلاعاتی ندارد. برای سیاست‌گذاران کم پیش می‌آید که با دیدگاه‌ها و نتیجه‌گیری‌های سازمان‌های اطلاعاتی مخالفت کنند یا اینکه اطلاعات سازمان‌های اطلاعاتی را ناقص ارزیابی کنند. اما رئیس‌جمهور ترامپ،  منحصر به فرد است، او تنها از حس و غرایز خود پیروی می‌کند.

به نظر من ترامپ از ایران می‌ترسد؛ از قدرت گرفتن این کشور واهمه دارد و این اقدامات تنها به همین دلیل است.

  اتهاماتی علیه ایران درباره برخی اقدامات تروریستی مطرح می‌شود، اما مقام‌های کاخ سفید خودشان بی‌محابا از تروریست‌ها حمایت می‌کنند. تحلیل شما از این موضوع چیست؟

اعتقاد دارم ایران با حضور در سوریه و مقابله با نیروهای افراطی مانند داعش برای حذف و نابودی داعش نقش مهمی داشته‌است.

نمی‌توانیم از این نقش ساده عبور کنیم، اما یک مسئله که نباید از آن غافل شویم این است که پافشاری ایران به حضور در سوریه و یمن خود تبدیل به موضوعی برای اختلاف ایران و آمریکا و به عاملی برای متهم کردن ایران به ایجاد بی‌ثباتی در منطقه تبدیل شده‌است.

  تحلیل شما از آینده سیاسی فردی مانند ترامپ چیست؟

فکر می‌کنم  با این کارنامه سیاسی و این اقدامات و تصمیم‌هایی که دونالد ترامپ در این مدت گرفته‌است این موضوع روشن است که در رقابت با هر نامزد انتخابات از حزب جمهوری‌خواه شکست خواهد خورد و شانس زیادی برای پیروزی در انتخابات بعدی نخواهد داشت.

  روابط تجاری ایران و اروپا را چگونه تحلیل می‌کنید؟ به نظر شما اروپا بی‌توجه به تهدیدهای آمریکا به تجارت با ایران ادامه خواهد داد؟

اروپا به روابط تجاری خود با ایران ادامه می‌دهد علیرغم همه تهدیدات موجود چیزی که ما می‌بینیم تصمیم اروپا برای ادامه تجارت و داشتن رابطه و ادامه فعالیت اقتصادی با ایران است.

   پیش‌بینی شما از آینده روابط اروپا و آمریکا با توجه به تلاش اروپا برای ادامه تجارت با ایران چیست؟

اختلاف‌های اروپا و آمریکا ریشه‌ای عمیق و گسترده دارد و از زمانی که دونالد ترامپ روی کار آمد، اروپا و آمریکا در این رویارویی شرکت داشته‌اند و به نظر من این اختلاف‌ها خیلی بیشتر از موضوع تحریم‌ها و ادامه فعالیت تجاری اروپا و آمریکاست. فکر می‌کنم این مشکلات و چالش‌ها تا پایان ریاست جمهوری ترامپ وجود داشته‌باشد.

  درنهایت پیش‌بینی شما از آینده روابط ایران و آمریکا با توجه به تهدیدهای دونالد ترامپ و مقام‌های کاخ سفید چیست؟

در این مورد هم چالش‌های زیادی پیش روی هر دو کشور می‌بینم و معتقدم در آینده هم این چالش‌ها وجود دارد و مسیری سخت در انتظار هر دو کشور خواهد بود. اما چیزی که به آن اعتقاد راسخ دارم این است که هرگز درگیری نظامی بین این دو کشور رخ نخواهد داد چرا که هر دو به ابعاد فاجعه‌بار این درگیری واقف هستند.