سخنگوی وزارت امور خارجه با یادآوری مخالفت‌های اتحادیه اروپا با تحریم‌ها و قوانین فراسرزمینی گفت: ادعاهای لندن درباره توقیف نفتکش حامل نفت ایران به لحاظ حقوقی قابل اعتنا نیست و از انگلیسی‌ها می‌خواهیم هر چه زودتر این نفتکش را رها کنند.

سیدعباس موسوی در گفتگو با ایرنا با نادرست خواندن ادعای انگلیس درباره مقصد نفتکش گریس تصریح کرد: همانطور که قبلاً هم گفته‌ام این نفتکش نمی‌تواند در بنادر سوریه پهلو بگیرد زیرا یک سوپرتانکر است. 

از سوی دیگر، سوال ما از انگلیس این است که مگر جمهوری اسلامی ایران تحت تحریم اتحادیه اروپا قرار دارد؟ مگر اروپا ما را تحریم نفتی کرده است؟ به فرض آنکه این نفتکش به سوریه می‌رفته است، مگر آنها نبودند که ادعا می‌کردند ما قوانین‌مان فراسرزمینی نیست و علیه دیگر کشورها اعمال نخواهیم کرد؟ آنها همیشه منتقد این موضوع بوده‌اند ولی چطور شده است که اکنون خود به بهانه نقض تحریم‌های سوریه، این کار را انجام می‌دهند.

نکته قابل تامل در مواضع اسپانیا

وی ادامه داد: هم اسناد و مدارک وهمچنین تناقضات انگلیسی‌ها نشان می‌دهد که حرف لندن به لحاظ حقوقی چندان قابل اعتنا و توجه نیست مگر اینکه آنها تحت تاثیر آمریکایی‌ها بخواهند وارد بازی خطرناک و ناپیدا شوند که ما توصیه نمی‌کنیم در شرایط کنونی، آنها وارد چنین بازی‌ای شوند. کماکان از آنها می‌خواهیم هرچه زودتر این نفتکش را رها کنند زیرا این کار به سود همه است.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده و آماده است هر وقت کشورهای عربی منطقه بخواهند با آنها وارد مذاکره شود. حاضریم از هر جایی که آنها حاضر هستند شروع کنیم. اگر مایل هستند درباره اختلافات و اگر می‌خواهند درباره اشتراکات صحبت کنیم؛ هرچند معتقدیم اشتراکات ما بیشتر از اختلافات ماست 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره واکنش وزارت امور خارجه اسپانیا به اقدام نیروی دریایی ارتش انگلیس در توقیف نفتکش حامل نفت ایران در جبل الطارق هم خاطرنشان کرد: ما وارد اختلافات سرزمینی میان انگلیس و اسپانیا در منطقه جبل الطارق نمی‌شویم اما اسپانیا تاکنون موضع بدی نداشته است. 

اینکه سرپرست وزارت امور خارجه اسپانیا گفته است که انگلیسی‌ها به درخواست آمریکایی‌ها به توقیف نفتکش اقدام کردند، نکته قابل توجهی است و جمهوری اسلامی ایران نیز بر این نکته حساب کرده و در محاسبات خود دخالت می‌دهد.

پاسخی به پیشنهاد معاهده عدم‌تعرض دریافت نکرده‌ایم

سخنگوی وزارت خارجه درباره واکنش کشورهای عربی به پیشنهاد ایران مبنی بر امضای پیمان عدم تعرض گفت: پاسخ رسمی از سوی کشورهای عربی به این پیشنهاد دریافت نکردیم ولی به صورت غیررسمی از طریق برخی از اشخاص یا تینک‌تنکها بدشان نمی‌آید که جزییات این پیشنهاد را بدانند. یک سری سوالات پرسیده شد که پاسخ ما به آنها داده شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا کشوری عربی برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا پیش‌قدم شده است؟ تصریح کرد: بله؛ برخی کشورهای عربی مانند عراق، عمان و قطر با توجه به نگرانی‌های ایجاد شده سعی کردند با مواضع ایران آشنا شده و دیدگاه ما را درخصوص تحولات اخیر بدانند. در این راستا، هم در سفرهایی که ما به این کشورها داشته‌ایم و هم سفرهایی که آنها به تهران داشته‌اند، دیدگاه‌هایمان با شفافیت به آنها گفته شد. وی با بیان اینکه امضای پیمان عدم تعرض به سود کسانی که به دنبال تنش در منطقه هستند، نیست، عنوان کرد: آنها سعی خواهند کرد که به لطایف‌الحیل جلوی این گونه ابتکارات را بگیرند اما جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده و آماده است هر وقت آنها بخواهند با کشورهای منطقه وارد مذاکره شود. حاضریم از هر جایی که آنها حاضر هستند شروع کنیم. اگر مایل هستند درباره اختلافات صحبت کنیم، اگر مایل هستند درباره اشتراکات صحبت کنیم، آمادگی داریم هرچند اعتقاد داریم اشتراکات ما بیشتر از اختلافات ماست و می‌تواند مبنای هرگونه رایزنی، گفت‌وگو و مذاکره باشد.

از نامه‌های ظریف به موگرینی جز اخبار آن، چیزی منتشر نشده اما احتمال دارد دکتر ظریف بعدها آنها را در قالب کتاب منتشر کنند. اگر این کار صورت بگیرد، افکارعمومی می‌بیند ایشان چگونه با صلابت و اقتدار از منافع ملی کشور و برجام دفاع کرده است

بورل را مثبت می‌بینیم

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در بخش دیگری از گفتگوی خود درباره انتخاب جوزف بورل به عنوان نامزدی تصدی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ابراز داشت: این یک انتخاب داخلی اتحادیه اروپا است که ما به آن احترام می‌گذاریم. امیدوار هستیم اقدامات مثبتی که توسط خانم موگرینی در طول این سال‌ها انجام می‌شد، توسط ایشان پیگیری شود و اگر نقصان و نقاط ضعفی هم وجود دارد، آنها را مدنظر قرار دهد. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا از زمان انتخاب بورل به عنوان نامزد تصدی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت‌وگویی از سوی ایران با وی انجام شده است؟ بیان کرد: آقای ظریف در یکی، دو سفری که برای شرکت در اجلاس‌های مختلف داشته‌اند، با آقای بورل دیدار و گفت‌وگوهایی داشتند؛ ما در مجموع ایشان را فرد مثبتی می‌دانیم.

احتمال انتشار کتاب نامه‌های ظریف به موگرینی

موسوی درباره نامه ظریف به موگرینی نیز گفت: ظریف از زمانی که برجام نهایی و اجرایی شد، نامه‌نگاری‌هایی را با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز کرد زیرا آمریکا حتی در دولت قبل و در همان اوایل هم بدعهدی‌هایی را داشت. اولین نامه آقای ظریف به خانم موگرینی به عنوان مسئول هماهنگ‌کننده برجام در سال ۲۰۱۶ نوشته شد و تاکنون حدود ۱۸، ۱۹ نامه به مناسبت‌های مختلف نوشته شده است.

وی با بیان اینکه در هر کدام از این نامه‌ها، موارد نقض برجام و همچنین اشکالات و موانع اجرای آن، تشریح شده است، اظهار داشت: این نامه‌ها جز اخبار آن، چیزی منتشر نشده اما احتمال دارد دکتر ظریف بعدها آنها را در قالب کتاب منتشر کنند. اگر این کار صورت بگیرد، افکارعمومی می‌بیند ایشان چگونه با صلابت و اقتدار از منافع ملی کشور و برجام دفاع کرده است.