عبور ذخایر اورانیوم غنی شده ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم که روز دوشنبه خبر آن منتشر شد و دیروز نیز سازمان بین‌المللی انرژی اتمی آن را تایید کرد، واکنش‌هایی را در میان چهره‌های سیاسی کشورهای مختلف و اتحادیه اروپا برانگیخت.

باید غنی‌سازی ایران را صفر کنیم  

کاخ سفید در بیانیه‌ای به عبور ذخایر اورانیوم ۳.۶۷ درصدی ایران از ۳۰۰ کیلوگرم واکنش نشان داد. در این بیانیه آمده است: «ایران امروز ذخایر اورانیوم خود را افزایش داد. دادن اجازه غنی‌سازی به ایران در هر سطحی ذیل توافق هسته‌ای اشتباه بود.» در بخش دیگری از بیانیه کاخ سفید نیز تاکید شده است: «ما باید استاندارد دیرینه منع اشاعه را که خواستار غنی‌سازی صفر برای ایران است، احیا کنیم. ایالات متحده و متحدان این کشور هرگز به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را نخواهند داد.»

بخش دیگری از این بیانیه که خبرساز و حتی مورد کنایه وزیر امور خارجه ایران نیز قرار گرفت، بخشی بود که در آن نوشته شده بود: «ایران قبل از حصول برجام هم مفاد آن را نقض کرده است!» ظریف در واکنش به این عبارت در بیانیه کاخ سفید در صفحه توئیتری خود به کنایه نوشت: «جدی؟»

ایران با آتش بازی می‌کند

مقامات آمریکایی نیز واکنشی مشابه بیانیه کاخ سفید داشتند. جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در پیامی توییتری مدعی شد که «عبور ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم می‌تواند تلاشی برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای باشد.»

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا هم در صفحه توئیتر خود نوشت که «ایران با برنامه‌ هسته‌ای خود جامعه بین‌المللی و امنیت منطقه را تهدید می‌کند و حکومت ایران گام‌های جدیدی برای پیش بردن بلندپروازی‌های هسته‌ای‌اش برداشته است.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا اما در واکنش به افزایش سقف اورانیوم غنی شده ایران، گفت: «آن‌ها می‌دانند که چه کار می‌کنند، می‌دانند که با چه چیزی بازی می‌کنند و من فکر می‌کنم که آن‌ها با آتش بازی می‌کنند. بنابراین هیچ پیامی به هیچ وجه برای ایران ندارم.»

شرط و شروط اروپا برای ایران

اتحادیه اروپا به سبک و سیاق روزهای پیش از این، باز هم تاکید کرد که به برجام پایبند است و از ایران خواست که از اقدام خود بازگردد. خبرگزاری فرانسه نوشت که مایا کوچیانچیک، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از آنکه ایران روز دوشنبه اعلام کرد ذخیره اورانیومش از مرز ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است، تاکید کرد تا زمانی که ایران به ‌طور کامل به توافق هسته‌ای پایبند باشد اتحادیه اروپا نیز به‌ طور کامل به تعهداتش عمل خواهد کرد.

به نوشته این خبرگزاری کوچیانچیک گفت: ما از ایران می‌خواهیم که از این اقدام خود بازگردد و دست از اجرایی کردن تدابیر دیگری که توافق هسته‌ای را تضعیف می‌کند، بردارد.

وی ادامه داد: اتحادیه اروپا به‌ طور کامل به توافق هسته‌ای متعهد خواهد بود به شرط آنکه ایران نیز به ‌طور کامل تعهدات هسته‌ای‌اش در این توافق را اجرا کند.

نگرانی شدید آلمان

در همین رابطه یک منبع در وزارت امورخارجه آلمان گفت که کشورش از اینکه ایران از حد تعیین شده خود در برجام برای ذخیره اورانیوم غنی‌شده عبور کرده است، به شدت احساس نگرانی می‌کند. وی افزود: «ما از ایران می‌خواهیم که از این اقدام خود بازگردد و بیش از این توافق هسته‌ای را تضعیف نکند. آلمان به شدت نسبت به این مسئله نگران است و به همراه دیگر طرف‌های توافق گام‌های بعدی را به دقت بررسی خواهد کرد.»

درخواست فوری مکرون

به گزارش خبرگزاری فرانسه، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه روز دوشنبه بعد از اعلام عبور اورانیوم غنی شده ایران از سقف برجام، تلفنی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره ایران صحبت کرده و دیروز هم گفته است که ایران باید «فورا» میزان ذخایر اورانیوم به غنای پایین خود را به کمتر از سقف تعیین ‌شده در برجام بازگرداند. 

وی افزوده: «در روزهای پیش‌رو گام‌هایی برمی‌دارم تا اطمینان حاصل کنیم که ایران تعهداتش را اجرا می‌کند و همچنان از مزایای توافق هسته‌ای بهره‌مند می‌شود.» 

ایران از برجام خارج شود، ما هم خارج می‌شویم

جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس نیز تهدید کرد که اگر ایران توافق هسته‌ای برجام را زیر پا بگذارد و از آن خارج شود، انگلیس نیز از توافق خارج خواهد شد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به افزایش سقف اورانیوم غنی شده ایران، گفت: آن‌ها می‌دانند که چه کار می‌کنند، می‌دانند که با چه چیزی بازی می‌کنند و من فکر می‌کنم که آن‌ها با آتش بازی می‌کنند. بنابراین هیچ پیامی به‌هیچ‌وجه برای ایران ندارم

به گزارش خبرگزاری رویترز، هانت ادامه داد: «ما می‌خواهیم توافق هسته‌ای را حفظ کنیم؛ چرا که نمی‌خواهیم ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد اما اگر ایران این توافق را نقض کند، ما نیز از آن خارج خواهیم شد.»

درخواست جبیر برای فشار بیشتر

واکنش‌های خصمانه‌تر و خشمگین‌تر مربوط به اسرائیل و عربستان بود. عادل الجبیر، وزیر مشاور عربستان در امور خارجه در گفت‌وگو با شبکه ان‌اچ‌کی نیز با اشاره به عبور ایران از حد تعیین شده ذخیره اورانیوم طبق برجام گفت که «جامعه بین‌الملل باید فشار حداکثری بر ایران وارد کند تا این کشور به توافق هسته‌ای پایبند شود.» او همچنین خواستار افزایش بازرسی‌های هسته‌ای در ایران شد. جبیر در بخش دیگری از گفت‌وگویش گفت که عربستان آماده همکاری با ژاپن و سایر کشورها برای تضمین ایمنی رفت و آمد کشتی‌ها در منطقه خلیج (فارس) است.

جهان باید در تحریم ایران به آمریکا بپیوندد

به گزارش روزنامه جروزالم پست، دانی دانون، سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل هم در واکنش به خبر تایید گذشتن ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم، خواستار شد که جامعه جهانی باید در تحریم ایران به آمریکا بپیوندد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز مدعی شد که به‌ زودی مدارک بیشتری دال بر اینکه ایران درباره برنامه هسته‌ای‌اش دروغ گفته آشکار خواهد کرد.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی وین درباره عبور ذخایر اورانیوم با غنای کم ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم نوشت که این اقدام به هیچ عنوان ناقض پیمان عدم اشاعه هسته‌ای نیست و همچنین ارتباطی با ساخت سلاح‌های هسته‌ای ندارد

او در مراسمی در اقامتگاه ریاست‌جمهوری آمریکا گفت: «هنگامی که آرشیو مخفی هسته‌ای ایران را منتشر کردیم، اثبات کردیم که سراسر توافق هسته‌ای این کشور متکی بر دروغی بزرگ است. الان حتی خود ایران نیز به این امر اذعان دارد. به‌زودی ادله بیشتری درباره دروغ‌گویی ایران منتشر خواهیم کرد.»

روسیه: اقدام ایران نقض برجام نیست

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی وین نیز در توییتی با بیان اینکه کاهش تعهدات برجامی ایران، نقض پیمان عدم اشاعه هسته‌ای محسوب نمی‌شود، نوشت: ذخایر اورانیوم با غنای کم ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است. این تنها یک انحراف از تعهدات داوطلبانه این کشور ذیل برجام محسوب می‌شود اما به هیچ عنوان ناقض پیمان عدم اشاعه هسته‌ای نیست و همچنین ارتباطی با ساخت سلاح‌های هسته‌ای ندارد. نکته این است که این مسئله حاصل تصمیم آمریکا مبنی بر تحریم صادرات اورانیوم با غنای کم ایران است.

او در عین حال از ایران خواست تا از خود خویشتنداری نشان دهد و تسلیم احساسات نشود و ادامه داد: «مسکو خواهان آن است که تهران به اصول کلیدی توافق هسته‌ای و به‌علاوه پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبند باشد.»

لاوروف خاطرنشان کرد که تاکنون هیچ تراکنشی با ایران از طریق سازوکار اینستکس انجام نشده است. این در حالی است که اتحادیه اروپا پیشتر از عملیاتی شدن اینستکس خبر داده و ادعا کرده است که اولین تراکنش‌ها با ایران از طریق این سازوکار اروپایی در حال انجام است.