رهبر معظم انقلاب با صدور ابلاغیه‌ای ضمن موافقت با درخواست رئیس‌جمهور برای آزادسازی سهام عدالت، موارد سه‌گانه‌ای را به عنوان امور لازم‌الرعایه در این واگذاری‌ها مورد تأکید قرار دادند.

به گزارش مهر، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این ابلاغیه با اشاره به نقش سهام عدالت در گسترش عدالت اجتماعی و توانمندسازی خانواده‌های کم‌درآمد، خاطرنشان کردند: دولت هر چه زودتر اقدامات مقتضی را به عمل آورد تا مردم سریع‌تر از منافع سهام خود بهره‌مند شوند.

شروط سه‌گانه رهبری

در متن ابلاغیه رهبر معظم انقلاب آمده است:

«در پی تصمیم واگذاری درصدی از سهام اصل ۴۴ قانون اساسی در قالب سهام عدالت با هدف گسترش عدالت اجتماعی و توانمندسازی خانوارهای کم درآمد، انتظار این بود که توسط مسئولین مربوط در دولت‌های مختلف با اجرای دقیق مواد ۸ گانه ابلاغی ۱۳۸۵/۴/۱۲ هرچه سریع‌تر مقدمات لازم برای آزادسازی سهام عدالت و واگذاری تعیین قیمت آن به بورس فراهم گردیده و آئین‌نامه‌های اجرایی تهیه و به اجرا درآید. در هر صورت با توجه به شرایط فعلی اقتصادی و عزم دولت برای عمل به تکالیفی که به عهده اوست، با آزادسازی سهام عدالت با رعایت امور زیر، موافقت می‌شود:

دارندگان سهام عدالت مجازند در محدوده زمانی مشخص مالکیت مستقیم سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر را انتخاب نمایند و به تناسب، نقش مدیریتی خود را ایفا کنند.

مقررات مورد نیاز جهت انتقال سهام به صاحبان سهام عدالت توسط شورایعالی بورس تدوین و تصویب شود. این مصوبات برای کلیه دستگاه‌های اجرایی لازم‌الاجراست.

رئیس‌جمهوری درباره آزادسازی سهام عدالت: ارزش این سهام هر روز بیشتر می‌شود. البته اگر مردم بخواهند، می‌توانند سهام را بفروشند نحوه فروش سهام را شورای عالی بورس مشخص می‌کند. به نظر من این سهام به کمک مردم آمده است

نسبت به سهام باقیمانده در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، شورایعالی بورس موظف است ضمن تشویق ماندگاری صاحبان سهام در شرکت‌های مذکور، از طریق مبادی ذیربط هرچه زودتر زمینه‌ی ورود آن شرکتها را در بورس فراهم نماید.

با توجه به تأخیری که در طول زمان نسبت به تحقق اهداف واگذاری این سهام پیش آمده است، و به دلیل ضرورت بهره‌مندی هرچه سریع‌تر مردم از منافع سهام خود، لازم است دولت محترم هرچه زودتر اقدامات مقتضی در جهت تحقق موارد مذکور در بندهای سه‌گانه فوق را به‌ عمل آورد.»

ارزش سهام عدالت هر روز  بیشتر می‌شود

در پی این موافقیت رهبر انقلاب با درخواست آزادسازی سهام عدالت، رئیس‌جمهوری روز گذشته در جلسه هیأت دولت گفت: از رهبری تشکر می‌کنم. در این شرایط سخت هرچه بتوانیم دارایی‌های مردم را بروز و شفاف کنیم و اختیار کار را به صاحبان آن برگردانیم، کار ارزشمندی شده است. دولت  به فکر ساماندهی  و به دنبال شفاف‌سازی سهام عدالت بود.

 وی افزود: در سال ۹۴ مردم در سامانه‌ای ثبت‌نام کردند و مشخص شد هر کسی چه مقدار سهم دارد. ما دنبال آزادسازی سهام عدالت بودیم و مطرح شد رهبری باید اجازه آزادسازی سهام عدالت را بدهند. من چند بار به ایشان در این زمینه توضیح دادم و در ۹۶لایحه آن را به مجلس فرستادیم. سه مکاتبه خدمت رهبری در چند ماه اخیر داشتم تا سهام عدالت آزاد شود و اهداف رهبری هم کاملا رعایت شود.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: در اسفند، فروردین و اردیبهشت با رهبری مکاتبه داشتم رهبری نکاتی را به من گفتند و تاکید داشتند تا چارچوبی برای آزادی سهام عدالت تهیه شود. این چارچوب تهیه شد و درنهایت ایشان موافقت کردند شورای عالی بورس آزادسازی را انجام دهد. موافقت رهبری قدم بسیار خوبی برای مردم است.

رئیس دولت دوازدهم توضیح داد: حدود 50 میلیون نفر صاحب سهام عدالت هستند و حساب و کتاب این سهام روشن است. از شورای عالی بورس می‌خواهم در کوتاه‌ترین زمان آیین‌نامه‌ها و مقررات لازم را تهیه کند. در سه نوبت سود این سهام به ازای یک میلیون تومان، به مردم پرداخت شده است.

روحانی با بیان این‌که مردم اگر تمایل داشته باشند می‌توانند سهم خود را نگه داشته و از سود آن بهره ببرند، اظهار کرد: ارزش این سهام هر روز بیشتر می‌شود. البته اگر مردم بخواهند، می‌توانند سهام را بفروشند نحوه فروش سهام را شورای عالی بورس مشخص می‌کند. به نظر من این سهام به کمک مردم آمده است.

وضعیت سهام عدالت در بازار بورس

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد نیز در جلسه دیروز هیأت دولت در این باره گفت: با این ابلاغیه رهبری تحول اساسی در دارایی افراد انجام می‌شود که حدود 50 میلیون نفر را دربرمی‌گیرد و ارزش بازار سرمایه هم افزایش می‌یابد. برای تمام کسانی که می‌خواهد سهام خرد خود را به بازار سرمایه بیاورند هم این یک نوید ارزشمند است و فضای نشاط‌آوری را پدید می‌آورد.

وی افزود: همچنین برخی دارندگان سهام عدالت شرایط مناسبی در وضعیت فعلی به دلیل کرونا ندارند و الان می‌توانند خودشان آن را مدیریت کنند یا بخشی از این سهام که برای فروش آزاد می‌شود را بفروشند. هرچند توصیه ما این است که خودشان آن را مدیریت کنند و از فروش شتابزده جلوگیری کنند.

وزیر اقتصاد: شرکت‌هایی که در سهام عدالت هستند معمولاً شرکت‌های مهم و قدرتمندی هستند پس این سهام هم ارزشمند است و با ابلاغیه رهبری تحول اساسی در دارایی افراد انجام می‌شود که حدود 50 میلیون نفر را دربرمی‌گیرد و ارزش بازار سرمایه هم افزایش می‌یابد

وزیر اقتصاد تاکید کرد: ممکن است تعدادی از سودجویان برای خرید سلف این سهام داوطلب شوند در حالی که هنوز ارزش این سهام به طور کامل مشخص نشده است که دارندگان این سهام باید به این موضوع توجه کنند. به ویژه که ارزش این سهام متفاوت است و نباید به ارزش پایین آن را به فروش برسانند.

دژپسند گفت: شرکت‌هایی که در سهام عدالت هستند معمولاً شرکت‌های مهم و قدرتمندی هستند پس این سهام هم ارزشمند است. همچنین در صورتی که قرار است مدیریت مستقیم سهام از سوی دارندگان انجام شود، این موضوع نیز به طور کامل مشخص و اعلام می‌شود که چند درصد از سهام را دارندگانش می‌توانند بفروشند

یا واگذار کنند.