وزیر نفت گفت: با امضای پنجمین قرارداد IPC، 6 میلیارد دلار افزایش درآمد خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، بیژن نامدار زنگنه در مراسم امضای قرارداد طرح توسعه میادین نفتی پارسی و ترنج که بین شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و مپنا برگزار شد، گفت: این قرارداد بعد از فاز 11 پارس جنوبی، آبان و پایدار غرب، سپهر و جفیر، پایدار شرق چشمه خشک و دالپری پنجمین قرارداد از نوع IPC است. تا حدی این قرارداد خوزستانی است اما به لحاظ محتوا براساس IPC تبیین شده است.

وی افزود: سال 95 بعد از بحث‌های زیادی که در هیات مدیره شد، قرارداد تصویب و به نتیجه رسید. این مدل قراردادی طرح جدیدی است و اولین نوع قرارداد در این قالب در حوزه مناطق نفت‌خیز جنوب است.

وزیر نفت با بیان اینکه 121 میلیون بشکه نفت تولید تجمعی از این میادین خواهد بود، افزود: میزان سرمایه‌گذاری آن 6 میلیارد دلار و مدت قرارداد 10 سال است.

زنگنه خاطرنشان کرد: برنامه مهم برای این میادین فشارافزایی است که نیاز به ماشین‌های دوار و توربین دارد که با حضور شرکت مپنا، کار به صورت 100درصد ایرانی انجام خواهد شد.

وی گفت: بنده وقتی پیشنهاد شرکت ایرانی را برای توسعه میادین به دولت فرستادم عده‌ای گفتند اینها گرگ‌زاده هستند. همچنین وقتی مپنا را احداث کردم گفته شد که خلاف منابع ملی است، همین‌ها بعدها گفتند جزو افتخارات ملی است؛ این افراد بسیار جسور در دروغگویی و حقه‌بازی هستند. همین افرادی که این سخنان را می‌گویند قطعا دو سال دیگر این اقدامات ما را جزو افتخارات ملی خود می‌دانند.

وزیر نفت با بیان اینکه بعد از موضوع فناوری در توسعه میادین نفتی باید روی تامین مالی کار شود، خاطرنشان کرد: در این قراردادها 876.5 میلیون دلار کار خالص انجام می‌شود که تلاش می‌شود بیشترین سهم متعلق به شرکت‌های ایرانی باشد.

زنگنه با تاکید بر اینکه در شرایط تحریم باید حتما شرکت‌های ایرانی در قراردادهای IPC و EPC صنایع بالادست فعال شوند، ابراز امیدواری کرد: در ادامه کار و مجموعه اقدامات مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت ملی نفت هرچه زودتر این قرارداد را تمدید کنند.

مقام عالی وزارت نفت یادآور شد: امیدوارم طوری کار کنیم که امید و نشاط زنده باشد و مجموعه ظرفیت‌سازی در کشور بلااستفاده نماند و به اهداف تعیین شده برسیم.

 تفکر عدم امکان تحریم فرآورده قابل‌اثبات نیست

وزیر نفت گفت: ساخت پالایشگاه نوع دیگری از حضور در بازار نفت به صورت فرآورده است اما این تفکر که اگر فرآورده صادر کنیم کسی نمی‌تواند ما را تحریم کند و قابل تحریم نخواهیم بود، قابل اثبات نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، بیژن نامدار زنگنه با بیان اینکه قرارداد طرح توسعه میادین پارسی و ترنج از نظر حقوقی در مرحله کسب مجوز است، گفت: مبلغ قرارداد 876 میلیون دلار و دوره آن 10 ساله و بازپرداخت از محل حداکثر 50 درصد افزایش درآمد حاصل از اجرای طرح است.

وی با بیان اینکه این دو میدان ظرفیت افزایش بازیافت دارند و در طول قرارداد در حدی که طرح‌های EOR هم تصویب شود می‌تواند به طرح اضافه شود، افزود: این قرارداد بسیار مهم است چراکه برای اولین بار است که بعد از انقلاب شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب قراردادی را در بالادست نفت در کلاس بین‌المللی امضا و اجرا می‌کند.

وزیر نفت با اعلام اینکه بعد از این قرارداد، امضای قرارداد با شرکت‌های ایرانی برای توسعه میدان نفتی شادگان امضا می‌شود، درباره تامین مالی پروژه گفت: غیر از تامین مالی از صندوق توسعه ملی، باید به منابع دیگر نیز توجه شود.

زنگنه درباره سهمیه بنزین نوروزی گفت: هنوز چیزی به ما ابلاغ نشده و پیشنهادی مطرح نیست.

زنگنه در پاسخ به ایلنا درباره جلسه اضطراری در اوپک به خاطر شیوع کرونا گفت: فعلا صحبتی مطرح نیست. ما پیشنهادی برای جلسه ندادیم. فقط اینکه اگر قرار است جلسه‌ای برگزار شود باید قبلا به تفاهم برسیم، زیرا در جلسه‌ای که تفاهمی صورت نگیرد افت قیمت خواهیم داشت

وی در پاسخ به پرسش ایلنا درباره جلسه اضطراری در اوپک به خاطر شیوع کرونا گفت: فعلا صحبتی مطرح نیست و فقط در حد همان جلسه نیمه اسفند است که برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: ما پیشنهادی برای جلسه ندادیم. فقط آنچه بنده تاکید کردم اینکه اگر قرار است جلسه‌ای برگزار شود قبلا تفاهم صورت گیرد، نه اینکه بحث کنیم و بدون نتیجه باشیم. در جلسه‌ای که تفاهمی صورت نگیرد افت قیمت خواهیم داشت.

وزیر نفت درباره کاهش 600 هزار بشکه‌ای برای حفظ تعادل بازار بیان کرد: هر کشوری برای کاهش دلایلی دارد. موضوع پیچیده است. به هر حال هر چقدر کاهش داده شود ما هم استقبال می‌کنیم.

زنگنه در پاسخ به دیگر سوال ایلنا درباره برنامه ساخت پالایشگاه و پتروپالایشگاه و اینکه آیا این پروژه‌ها به معنای قبول خروج ایران از بازار نفت نیست، توضیح داد: ساخت پالایشگاه نوع دیگری از حضور در بازار نفت به صورت فرآورده است اما این تفکر که اگر فرآورده صادر کنیم کسی نمی‌تواند ما را تحریم کند و قابل تحریم نخواهیم بود، قابل اثبات نیست.

وی ادامه داد: ولی اگر کسانی سرمایه‌گذاری برای تولید فرآورده انجام دهند به خصوص در بخش پتروپالایشگاهی از آن حمایت می‌کنیم و جزو برنامه‌های ما است.

وزیر نفت همچنین درباره آینده بازار نفت گفت: آمریکا اگر بخواهد جنجال درست کند و کشورهای دیگر را هم تحریم کند تا برای نفت خودشان بازار درست کنند، بالاخره باید شری درست کنند. با توجه به اینکه تقاضا کم شده، عرضه هم باید کم شود.

زنگنه ادامه داد: تمام کارهای آمریکا برای این است که بین عرضه و تقاضا توازن ایجاد شود تا نفت خود را ارزان نفروشد. وی درباره تاثیر کم شدن تقاضای نفت از سوی چین در ایران گفت: این قضیه تاثیری روی ایران ندارد و  بیشتر عربستان و روسیه تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

امضای ۹ قرارداد نفتی و گازی تا ۲هفته آینده

مدیرعامل شرکت ملی نفت نیز از امضای ۹ قرارداد دیگر طی دو هفته آینده خبر داد و گفت: از ۳۳ بسته قراردادی ۱۰ قرارداد به ارزش ۶۵۰۰ میلیارد تومان امضا شده، ۲۵ دکل حفاری به کار گرفته شده، بعضی چاه‌ها حفر شده و در کل ۱۲ درصد پیشرفت کار داشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مسعود کرباسیان در مراسم امضای قرارداد طرح توسعه میادین نفتی پارسی و ترنج که بین شرکت ملی منابع ملی نفت‌خیز جنوب و مپنا برگزار شد، یادآور شد: یکی از مواردی که در سال جاری به شرکت ملی نفت ابلاغ شده خط لوله انتقال نفت از گوره به جاسک برای ساخت پمپ است. این خط لوله به طول ۵۱۰۰ کیلومتر ۱.۸ میلیون بشکه نفت را از گوره به جاسک منتقل می‌کند. ۱۰۰درصد کار تولید داخل بوده است.

وی افزود: تختال مورد نیاز تولید نفت ترش برای اولین بار تماماً ایرانی و به میزان ۱۵۰ میلیون تن از فولاد مبارکه تامین شده است که بالغ بر ۷۰ هزار تن اوکسین تبدیل به ورق شده و بر این اساس ۱۶۰۰ میلیارد تومان LC باز شده است.

قرارداد طرح توسعه میادین نفتی پارسی و ترنج که بین شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و مپنا امضا شد، بعد از فاز 11 پارس جنوبی، آبان و پایدار غرب، سپهر و جفیر، پایدار شرق چشمه خشک و دالپری پنجمین قرارداد منعقد شده از نوع IPC است

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: همچنین بندرگاه و گوی شناور به ارزش ۳۵۰۰ میلیارد تومان امضای قرارداد داشته‌ایم.

کرباسیان از امضای ۹ قرارداد دیگر طی دو هفته آینده خبر داد و گفت: از ۳۳ بسته قراردادی ۱۰ قرارداد به ارزش ۶۵۰۰ میلیارد تومان امضا شده، ۲۵ دکل حفاری به کار گرفته شده، بعضی چاه‌ها حفر شده و در کل ۱۲ درصد پیشرفت کار داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد تجهیزات تولید داخل بوده‌اند، تاکید کرد: نفت پشت تولید داخل ایستاده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران دو اکتشاف مهم میدان نفتی نام‌آوران و میدان گازی ارم را از جمله اکتشافات مهم سال جاری برشمرد و افزود: میدان نام‌آوران و میدان گازی ارم با ذخیره ۱۵۰ هزار میلیارد فوت مکعب و ۲۲۰ میلیون بشکه میعانات از جمله اقدامات مهم سال جاری در حوزه اکتشاف بوده است.