بیتا یاری

شکوفه‌های درختان خبر از آغاز بهار طبیعت می‌دهند و سرسبزی نورسته بر تن درختان نویدبخش روزگار نوروزی هستند حتی اگر در این روزهای پایانی اسفند که مشام از بوی نوروز و جان‌ها از نوای نوروزخوانی آکنده نباشد و صدایی از بوی عیدی، بوی توپ، بوی کاغذ رنگی در کوچه و بازار به گوش نرسد و تنها آژیر هشدارها ناشی از شیوع گسترده بیماری کرونا که جهانگیر شده گوش‌ها را بیازارد اما بااین‌همه بهار لباس خود را به طبیعت پوشانده و تنها تقویم‌ها تا پایان این هفته فرصت دارند در برابر اراده نو شدن مقاومت کنند. با فضایی که همهمه‌های نوروزی مبهوت و متوقف مانده، اما چیزی همانند یک خواهش، یک تمنا به نونواری در دل همه ماها جان و امیدی تازه می‌انگیزد. و این تنها پرتو امید را می‌کاریم تا در روزهای آینده خرمی و خوشی را برداشت کنیم.

سالی که گذشت روزهای پرفرازونشیبی برای موسیقی داشت و رویدادهای زیادی در آن به وقوع پیوستند و عمرهایی نیز در تقویم برای همیشه ثابت ماندند.

سالی که در آن بعد از چند دهه شوراهای موسیقی از سیستم مجوزدهی دفتر موسیقی وزارت ارشاد برچیده شدند و همین‌طور دولت عاقبت پذیرفت که طرح غیر کارشناسانه اخذ 10 درصد از درآمد حاصل از بلیت‌فروشی کنسرت‌ها را در بودجه سال آینده حذف کند که پیروزی بزرگی برای صنف موسیقی و تمامی فعالانی بود که در مخالفت با این طرح فعالیت کردند. روزهای خوش و ناخوش بر احوال موسیقی همانند سال‌های گذشته حاکم بوده و روزگار نیز با سرعت بیشتری از وقایع هرچند سخت بر ما می‌گذرد. ولیکن تقویم دیگر از برخی‌ها عبوری نخواهد داشت. همانند روز 17 اسفند که استاد هوشنگ ظریف در آن برای همیشه مهر جاودانگی خوردند. او که سال‌ها معلمی را پیشه ساخته بود در عین اینکه نوازنده بسیار توانمندی بود اما همیشه در قامت یک پرورنده و تعلیم‌دهنده بهترین بود و ماند. شاگردان او اساتید بنامی هستند و بسیار از استادشان به نیکی یادکرده و می‌کنند.

ازاین‌رو در این روزها سعی کردیم از نسل هنرجویان دوران پس از انقلاب در هنرستان موسیقی که شاگردان استاد ظریف بودند مطالبی منتشر کنیم. آزاده امیری، نوازنده و مدرس تار و سه‌تار بخشی از خاطرات هنرستان را در هارمونی‌تاک مطرح کرده بود در اختیار ما قرار داد و علیرضا ایلچی، مدیر هنرستان موسیقی پسران و نوازنده تار، به همراه بهاره فیاضی، نوازنده و مدرس تار، از معلمشان نوشتند. تا روزهای سپری‌شده پیش چشممان باشد برای آینده‌ای متفاوت.