معاون وزیر بهداشت:

دانشجویان ایرانی بازگشته از ووهان حتی تب هم ندارند

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هیچ یک از ۵۷ دانشجوی ایرانی بازگشته از چین حتی تب ندارند، اما تا دو هفته در اتاق‌های تک نفره قرنطینه می‌مانند و احتمالا شنبه از همه آنها آزمایش کرونا گرفته می‌شود. علیرضا رئیسی در نشست خبری در محل وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا افزود: دوره پنهان بیماری کرونا حداکثر چهار روز است و اگر یکی از این دانشجویان بیمار باشد تا شنبه مشخص می‌شود. این افراد همگی دانشجو هستند و ۱۶ نفر آنها با خانواده هستند. یک کودک نیز همراه آنان است. فقط یکی از دختران دانشجو به خاطر ترس دچار لرز شده بود اما مشخص شد که مشکل و بیماری ندارد. معاون وزیر بهداشت در پاسخ به خبرنگار ایرنا گفت: همه پروازهای رفت و برگشت مستقیم به چین لغو شده، البته وزارت بهداشت از دولت خواسته است پروازهای اختصاصی برای بازگرداندن سایر ایرانیان مقیم چین نیز برقرار شود و حتی امکان بازگشت چینی ها به کشورشان فراهم شود. معاون وزیر بهداشت گفت: تاکنون هیچ مورد ویروس کرونا در کشور وجود نداشته و دلیلی هم برای پنهانکاری وجود ندارد. رئیسی ادامه داد: همراه با ۵۷ دانشجوی ایرانی و در این پرواز ۶۵ عراقی و ۲۴ سوری نیز بودند که هیچکدام وارد ایران نشدند و از فرودگاه به کشور خودشان رفتند.

    

یک ساعت به طول ساعات روز مدارس اضافه می‌شود

وزیر آموزش ‌وپرورش گفت: آیین‌نامه جبرانی کلاس‌های تعطیل‌شده مدارس به همه مدارس ابلاغ‌شده است. به گزارش ایسنا، حاجی میرزایی در حاشیه جلسه دیروز هیئت دولت درباره جبران تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا و سرما و برف اظهار کرد: ما آیین‌نامه‌ای در این زمینه در مدارس داریم که اختیاراتی را به شورای هر مدرسه داده است. این شورا متشکل از مدیر و نماینده دبیران و اولیا است. او ادامه داد: به استناد این آیین‌نامه اجرایی، به همه مدارس ابلاغ کرده‌ایم که برای جبران تعطیلی مدارس، یک ساعت به طول ساعات روز اضافه یا از پنج‌شنبه‌ها استفاده شود. این اختیار به همه مدارس داده ‌شده است و معاونین آموزش ابتدایی و متوسطه و مدیران استانی بر اجرای آن نظارت خواهند داشت.

    

تولید تمام داروهای مؤثر برای درمان سرطان در کشور

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: صنعت دارویی ما توانسته است همه داروهای مؤثر برای درمان سرطان را در کشور تولید کند. به گزارش فارس، رضا ملک‌زاده با بیان اینکه از دو سال پیش برنامه ریشه‌کنی هپاتیت سی در کشور آغاز شده و تولید داروهای این بیماری در کشور انجام می‌شود، افزود: خوشبختانه سرطان کبد تا حد زیادی کنترل ‌شده است و سرطان کبد جزو سرطان‌های شایع کشور نیست. ملک‌زاده ادامه داد: در حال حاضر اغلب داروهای درمان سرطان در کشور تولید می‌شود و می‌توان ظرف مدت دو سال داروهای جدیدی که به بازار جهانی می‌آید را در کشور تولید کرد. ما بیشترین میزان تحقیقات و نوآوری را در بین کشورهای اسلامی و خاورمیانه داشته‌ایم و توانسته‌ایم همه داروهای مؤثر برای درمان سرطان را در کشور تولید کنیم.

    

افزایش سن امید به زندگی در ایرانیان

معاون کل وزیر بهداشت، گفت: ۸.۵ درصد تولید ناخالص ملی به بهداشت و درمان اختصاص می‌یابد یعنی از هر ۱۲ هزار تومان، حدود هزار تومان در حوزه سلامت صرف می‌شود که این میزان در دنیا حدوداً ۱۰ درصد است. به گزارش ایسنا، دکتر ایرج حریرچی بیان کرد: هم در جهان و هم در ایران پیشرفت‌های بسیار بزرگی در حوزه سلامت داشته‌ایم. طی ۵۰ سال اخیر امید به زندگی ۲۵ سال افزایش‌یافته است. علاوه بر آن کیفیت زندگی هم افزایش‌یافته و بسیاری از بیماری‌های عفونی و تغذیه‌ای کنترل شد است.