مدیر کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان درباره وضعیت مدارس سیل‌زده این استان گفت:‌ در حال حاضر تعداد ۳۲ واحد آموزشی در استان سیستان و بلوچستان غیرقابل استفاده هستند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا،حمیدرضا رخشانی، درباره آخرین وضعیت مدارس مناطق سیل‌زده گفت:‌ برخی مدارس آب‌گرفتگی داشتند که هنوز به آنها رسیدگی نشده و دانش‌آموزان آنها در چادر کلاس‌های درس را می‌گذرانند. بر اساس بازدیدهای میدانی به عمل آمده در حال حاضر تعداد ۳۲ واحد آموزشی در استان سیستان و بلوچستان غیرقابل استفاده هستند. همچنین تعداد سرویس بهداشتی، سپتیک تاسیسات لوله کشی و برق تعداد ۳۱۲ واحد آموزشی تخریب شدند.

او درباره آسیب‌هایی که به تجهیزات مدارس وارد شده است، اضافه کرد: تخریب عایق سقف ۵۶ واحد آموزشی، خسارت ۳۴۴ واحد آموزشی به شکل کلی و جزئی، تخریب ۱۳۹۰ دستگاه میز و نیمکت، تخریب ۲۳۸۰ صندلی دسته‌دار از جمله خسارت‌های وارد شده است. لازم به ذکر است که ۹۵ دستگاه کانکس برای کلاس‌های غیرقابل استفاده و تعدادی لوازم التحریر برای تمام دانش‌آموزان شهرستان‌های دشتیاری، کنارک، بنت، زرآباد، فنوج، نیکشهر ارسال شده است.

رخشانی گفت: ما از مناطق سیل‌زده بازدید کرده و بررسی‌های موردی از مدارس را به عمل آورده‌ایم. در این میان سرویس‌های بهداشتی نیز با مشکل آبگرفتگی مواجه شده‌اند. البته در برخی مناطق مثل منطقه نیک‌شهر هنوز ارتباطی برقرار نشده، زیرا جاده‌ها و زیرساخت‌های آنها خراب شده است، از این رو امکان تردد وجود ندارد. حتی در برخی مناطق با ماشین‌های سنگین هم نمی‌توان از جاده‌ها عبور کرد.

مدیرکل آموزش پرورش استان سیستان بلوچستان اضافه کرد: رفتن به برخی مناطق واقعا دشوار است، هیچ یک از همکاران ما به خاطر شرایط پیش آمده نتوانستند از جاده‌‌ها عبور کنند.

او درباره رسیدگی به وضعیت آموزشی دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده گفت:‌ معلمان برخی مناطق غیربومی هستند و چون جاده‌ها بسته است، امکان تردد وجود ندارد به همین خاطر کلاس‌های درس آن مناطق به شکل یکجا توسط یک نیروی بومی تشکیل می‌شود، به هر حال سعی شده کلاس‌های درس برگزار شود.

رخشانی با بیان وضع نامساعد کنارک، زرآباد و دشتیاری گفت:‌ شرایط در این سه منطقه بسیار نامساعد است. وضعیت خاک کنارک، زرآباد و دشتیاری به شکلی است که حتی آب در خاک نفوذ نمی‌کند. همچنین به علت شرایط هوایی استان، آب‌های جمع‌شده تبخیر نمی‌شود از این رو زمان زیادی می‌برد تا آبگرفتگی‌ها جمع آوری شوند، حتی اگر پمپاژ هم انجام دهند دوباره آب بازگشت می‌کند. به همین دلیل همکاران ما سعی می‌کنند توسط مخازن آب را پمپاژ کنند و بعد آن را به رودخانه‌ها برگردانند.

مدیرکل آموزش پرورش استان سیستان بلوچستان در پاسخ به این سوال که مدارس کپری در چه شرایطی قرار دارند، گفت: در مناطقی که سیل شدید بوده نه تنها کپرهای کلاس درس بلکه همه کپرها خراب شده است، اما درباره این کپرها آماری نداریم. البته طی سه چهار سال اخیر آموزش و پرورش مدارسی ساخته که تلاش شده سطح این مدارس از زمین بالاتر باشد و یا در نقاطی ساخته شده که مرتفع‌تر هستند، خوشخبتانه بسیای از مدارس ما که جدیدا ساخته شده آسیب ندیده‌اند.

او در مورد اسکان سیل‌زدگان در برخی مدارس گفت: قرار شد سالن‌های ورزشی، کانون‎ها و برخی مکان‌های قابل استفاده را در اختیار خیرینی که از نقاط مختلف آمده‌اند، قرار دهیم تا اقلامی که آورده‌اند را در آنجا بگذارند تا در مناطق توزیع شود. اینطور نیست که آن دسته از مدارس که دانش‌آموزان در آنجا درس می‌خوانند را در اختیار افراد قرار دهیم.