۴۰۰ روستا  در محاصره سیلاب، سرما و گرسنگی

با صدور بیانیه‌ای انجام شد؛ دستور رهبر انقلاب به دستگاه‌های دولتی و مجموعه‌های مردمی برای کمک به مردم سیل‌زده رهبر انقلاب در پی مشکلات پدید آمده از بارندگی‌های شدید در سیستان و بلوچستان و برخی نقاط جنوب شرقی کشور، دستگاه‌های دولتی و مجموعه‌های مردمی را به یاری هرچه بیشتر مردم آن مناطق فراخواندند. به گزارش ایلنا، متن پیام آیت الله خامنه‌ای به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم بارندگی‌های شدید در استان سیستان و بلوچستان و برخی نقاط دیگر در جنوب شرقی کشور که به آب‌گرفتگی مشکل‌ساز برای مردم و در مواردی ویرانگر و خسارت‌بار انجامیده است، ایجاب می کند که در کنار خدمات‌رسانی قابل تقدیری که تاکنون صورت گرفته است، دستگاه‌های دولتی و مجموعه‌های مردمی هر چه بیشتر به یاری مردم عزیز آن سامان شتافته از وقوع خسارت های بیشتر جلوگیری کنند. از خداوند متعال خیر و برکت ماندگار برای همگان مسألت می کنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۲۳ دی

در میان تلخی‌های این روزها در سیستان و بلوچستان هم سیل آمد و دار و ندار مردمان محروم این منطقه را بلعید. افزون بر ویرانی‌های به جا مانده، اداره حفاظت محیط زیست استان نسبت به خطر خروج تمساح‌ها از برکه‌ها هم هشدار داد.

سیل در حالی در سه روز گذشته سیستان و بلوچستان را بلعید که بیشترین حجم اخبار و تجزیه‌ و تحلیل‌ها در روزهای گذشته به فاجعه‌ سرنگونی هواپیمای اوکراینی و جان باختن ۱۷۶ نفر در این پرواز اختصاص یافته و سیستان و بلوچستان درگیر در سیلی ویرانگر کمتر در مرکز توجهات قرار گرفته است. وقوع سیلاب در استان سیستان و بلوچستان طی سه روز گذشته وضعیت مردم در این مناطق را به‌شدت بحرانی کرده است، تا جایی آن‌ها که در تأمین اقلام امدادی و زیستی با مشکلات جدی مواجه هستند. همچنین سیل به بسیاری از زیرساخت‌های روستایی و راه‌های مواصلاتی خسارت وارد کرده است و در پی سرریز سه سد در این منطقه حدود ۵۰۰ راه مواصلاتی روستایی از بین رفته است و ارتباط با این مناطق تا به امروز میسر نبوده است. سیستان و بلوچستان در حالی در این وضعیت بحرانی به سر می‌برد که مهم‌ترین دستگاه امدادرسانی کشور در مواقع بروز حوادث طبیعی؛ جمعیت هلال‌احمر بدون رئیس است و همین مسئله در کنار دور ماندن این بحران ازنظر مسئولان به دلیل شرایط کشور، به نگرانی‌ها درباره ارائه خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان دامن زده است.

بر اساس گزارش‌ها، وزارت ارتباطات، وزارت نیرو، وزارت راه‌وشهرسازی آن اقداماتی را که باید در سطح ملی انجام شود، ارائه نداده‌اند و با امکانات شهرستانی نمی‌توان مشکلات ناشی از سیلاب را رفع کرد و اقدامات پاسخگو نیست و دولت باید با جدیت و حساسیت بیشتری مسئله را پیگیری کند.

از روز یکشنبه تا عصر روز گذشته بیش از ۶۰ روستا در داخل آب گرفتار بودند و خسارات بسیار زیادی به روستاها واردشده است. به‌علاوه بسیاری از روستاها در کنار رودخانه‌ها قرار دارند که نیازمند ایجاد سیل‌بند و اجرای طرح‌های آبخیزداری هستند تا بتوانیم از هدر رفت آب جلوگیری کنیم، چراکه این آب در حال رفتن به سمت پاکستان است و با توجه به نیاز شدید آبی استان هنوز نتوانستیم از هدر رفت آن جلوگیری کنیم.

با توجه به اینکه خانه‌های خشتی و گلی در استان بسیار است، در معرض کوچک‌ترین باد و بارانی تحت تأثیر قرار می‌گیرند و احتمال خسارات جانی و مالی را بالا می‌برد. به گفته مسئولان محلی، کمک‌هایی که می‌شود کافی نیست و بسیاری از مردم دسترسی به هیچ شهر دیگری ندارند و حتی در تهیه نان هم مانده‌اند.

به گزارش ایلنا، رحیم بخش پاک‌اندیش، فرماندار قصر قند درباره وضعیت مناطق سیل‌زده مناطق شهرستان قصرقند گفت:از ۱۵۱ پارچه آبادی در حوزه این شهرستان ۱۱۲ پارچه آبادی با قطعی برق و خطوط تلفن مواجه‌اند.

پاک اندیش افزود: راه‌های ارتباطی جاده‌ای ۱۴۴ روستا دسترسی‌شان با مرکز شهرستان مسدود است. مسیر نیکشهر به قصرقند نیز قطع‌شده بود که با کمک مردم و عوامل راهداری بازگشایی شد. مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات درباره آخرین وضعیت امدادرسانی در پی وقوع سیل در استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: تا به امروز به ۳ هزار نفر در این منطقه امدادرسانی شده است و همچنین ۱۵ هزار بسته غذایی ۷۲ ساعته به این منطقه ارسال‌شده است.

مردم از ترس غرق شدن به بالای درخت و پشت‌بام‌ها پناه برده‌اند 

 امدادرسانی و امکانات به مناطق سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان بسیار ضعیف است و مردم از ترس غرق شدن به پشت‌بام خانه‌ها و درختان پناه برده‌اند. با توجه به گستردگی جغرافیایی استان 3 فروند بالگرد جوابگوی امدادرسانی به مناطق سیل‌زده نیست و برای امدادرسانی به بالگردهای بیشتری نیاز است.

بیشتر روستاهای کنار رودخانه‌ها بین 2 تا 8 متر زیرآب رفته‌اند و راه‌های دسترسی جاده‌ای مسدود است و امدادرسانی‌ها باید از طریق بالگرد انجام شود. مردم محلی با قایق در حال امدادرسانی به این مناطق هستند. مسئولان هنوز از وضعیت تعدادی از روستاها که در محاصره آب هستند کاملاً بی‌خبریم.

سرما و گرسنگی روستاییان  را تهدید می‌کند

عزیز سارانی، نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها، درباره وضعیت مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: وضعیت مردم در مناطق سیل‌زده استان به‌شدت بحرانی است. در استانی به پهناوری سیستان و بلوچستان تنها یک بالگرد آن‌ها برای موارد اضطراری و انتقال بیماران اورژانسی وجود دارد. سارانی ادامه داد: در این وضعیت بحرانی و هوای سرد زمستان صدها روستا در ۷۲ ساعت اخیر گرفتار سیلاب شده‌اند. تمامی راه‌های مواصلاتی مسدود شده و آب و برق این مناطق قطع‌شده و هیچ‌گونه مواد غذایی ندارند. وی افزود: مسئولان حداقل کاری که می‌توانند در این شرایط انجام دهند ارسال بسته‌های غذایی است که تاکنون انجام نداده‌اند تا از مرگ مردم به دلیل کمبود آذوقه جلوگیری کنند. سارانی بیان کرد: در مناطقی ازجمله قصر قند هنوز به ۱۱۳ روستای گرفتار در سیلاب کوچک‌ترین امدادرسانی نشده و حتی یک بطری آب به این مردم نداده‌اند.

خطر حمله گاندوها در کمین سیل‌زدگان

مدیرکل محیط‌زیست استان سیستان بلوچستان با اشاره به طغیان رودخانه باهوکلات و خروج گاندوها از محل زیست‌شان در خصوص امکان حمله و ایجاد تلفات این تمساح هشدار داد.

وحید پورمردان، با اعلام این خبر که طغیان رودخانه باهوکلات براثر سیلاب اخیر، باعث بیرون آمدن تمسا‌ح‌های پوزه‌کوتاه (گاندوها) از محل زیست‌شان شده است، گفت: گاندوها با جریان آب ممکن است به مناطق مختلف حرکت کرده باشند و لازم است که مردم در این زمینه هشیار باشند.

مواد غذایی و وسایل گرمایشی مهمترین نیاز مردم سیل زده

مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان گفت: در حال حاضر اسکان و تهیه مایحتاج اولیه زندگی از مهمترین نیازهای مردم سیل زده سیستان و بلوچستان است. عباسعلی ارجمندی افزود: کمک های امدادی از استان های تهران، کرمان، زنجان و خراسان شمالی به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان ارسال شده است.  وی ادامه داد: راههای ارتباطی تعداد 500 و برق 45 روستا همچنان قطع است. مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان همچنین گفت: سیلاب در بیشتر مناطق فروکش کرده است و تلاش برای بازگشایی محورهای مواصلاتی ادامه دارد.

شمار قربانیان و حجم خسارت‌ها

برخی مسئولان استانی از نامشخص بودن خسارت سیل و قربانیان آن سخن می‌گویند، سازمان هلال احمر از کشته شدن سه نفر در هرمزگان و مفقود شدن یک تن در سیستان و بلوچستان خبر می‌دهند. استاندار سیستان و بلوچستان می‌گوید، تاکنون خسارت جانی جز یک مورد در رودخانه سرباز نداشته‌ایم. مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی زاهدان از جان باختن یک دختربجه ۵ ساله در اثر ریزش آوار در کهک سراوان سخن می‌گوید.

عدم انجام اقدامات پیشگیرانه

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی از عدم انجام اقدامات پیشگیرانه که باعث شده تا سیل به مردم استان خسارت بالایی وارد کند، انتقاد کرده است. حبیب‌الله دهمرده در تذکری شفاهی در جلسه علنی مجلس گفت: «این سیل قابل پیش‌بینی بود». به گفته‌ او، به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها سیل به استان سیستان و بلوچستان خسارات زیادی وارد کرده است. نماینده مردم زابل می‌گوید، «براساس مصوبات ستاد بحران باید لایروبی رودخانه‌ها انجام می‌شد و اقداماتی پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع سیل صورت می‌گرفت، اما نه تنها اقدامی نشده بلکه خسارت سنگینی به مردم وارد شده است. ظاهرا پیشگیری برای برخی از مسئولان اصلا معنایی ندارد.»