استاندار سیستان و بلوچستان از تخلیه ۸ روستا در این استان خبر داد و گفت: مجموعا ۲۹۰ خانوار جابجایی داشتیم که ۱۹۰ خانوار با توجه به شرایطی که داشتند در شهر اسکان داده شده‌اند،‌خوشبختانه باید بگویم تلفات جانی نداشتیم.

احمدعلی موهبتی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره آخرین وضعیت سیستان و بلوچستان در خصوص سیلاب گفت: سیل سیستان  در پی طغیان رودخانه هیرمند که یکی از ۱۲ رودخانه مهم آسیاست و از کوه‌های هندوکش سرچشمه می‌گیرد، رخ داده است.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: افغان‌ها در مسیر این رودخانه تعداد زیادی سدهای ذخیره‌ای و توزیع‌کننده آب ساختند که مهمترین آن یک و نیم میلیارد متر مکعب آب می‌گیرد، لذا  در این فصل که  بارندگی زیاد است آب به سمت پایین دست که ما قرار داریم سرازیر می‌شود.

وی افزود: سیستان در مسیر پایین دست این سدها قرار دارد، سال‌های بارندگی از پرآبی در عذاب هستیم و سال‌های کم آبی خشکسالی را تجربه می‌کنیم.

استاندار سیستان و بلوچستان درباره اقدامات کنترلی تصریح کرد: جمهوری اسلامی تمهیدات لازم را دیده است و امکانات کنترلی بر سر راه سیلاب قرار داده اما چون شدت بارندگی زیاد است آبی که از سد سرریز کرده باید از یک کانالی عبور کند.

وی افزود: حدود ۲۳ سال پیش کانالی برای عبور سیل تعبیه شد اما چون آبی در کار نبود، این کانال شرایطی پیدا کرده که حیوانات موذی در آن لانه دارند، البته باید بگوییم آنچه که با چشم دیده می‌شد اصلاح شد اما حفره‌های زیرزمینی باعث شده است، دیوارها ریزش کند.

موهبتی درباره راه‌های تخریب شده در مسیر سیلاب سیستان و بلوچستان گفت: جاده زابل به شهرستان هیرمند به این جهت در که مسیر آب قرار دارد، تخریب شده است که تمهیدات لازم دیده شده تا پایان روز گذشته ترمیم شود. دو الی سه روستا هم تخلیه شده‌اند و جمعا هشت روستا در مسیر سیل هستند.

وی ادامه داد: مجموعا ۲۹۰ خانوار جابجایی داشتیم که ۱۹۰ خانوار با توجه به شرایطی که داشتند در شهر اسکان داده شده‌اند و نیروهای امدادی در تلاش هستند. خوشبختانه باید بگویم تلفات جانی نداشتیم.