در روزها گذشته وقوع سیل در استان سیستان و بلوچستان باعث بحرانی شدن وضعیت مردم در این مناطق شده‌ و به بسیاری از زیرساخت‌های روستایی و راه‌های مواصلاتی خسارت وارد کرده است. به گزارش خبرگزاری ایلنا، مدیرکل بحران استان سیستان و بلوچستان گفت: براساس برآوردهای اولیه ۹۵۱ میلیارد تومان به این منطقه خسارت وارد شده است. همچنین ۲۵۰۰ منزل مسکونی روستایی به شدت آسیب دیده است.

استقرار تیم‌‌های بهداشتی برای پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار

رئیس اورژانس کشور درباره آخرین وضعیت امدادرسانی در مناطق سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان گفت: از نظر بهداشت و درمان وضعیت در مناطق سیل‌زده پایدار است و مشکل خاصی وجود ندارد. پیرحسین کولیوند، افزود: تیم‌های بهداشتی و تیم‌های حمایت روحی برای بالا بردن سطح تاب‌آوری در منطقه در حال خدمات‌رسانی هستند. کولیوند با اشاره به اینکه کمبود دارو و تجهیزات پزشکی در منطقه وجود ندارد، گفت: خوشبختانه تاکنون مشکلی گزارش نشده است و تیم‌‌های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار در منطقه حضور دارند و امیدواریم با پیش‌بینی‌هایی که انجام داده‌ایم شاهد بیماری‌های واگیردار نباشیم. او درباره بیمارستان‌های منطقه، تصریح کرد: دو مرکز جامع سلامت در محاصره آب هستند و علیرغم اینکه در محاصره آب هستند، اقدامات خود را انجام می‌دهند و ما از طریق بالگرد وسایل مورد نیاز را به آنها می‌رسانیم.همچنین جابه‌جایی بیماران از طریق بالگرد در حال انجام است.

امیدواریم امدادرسانی بیشتر انجام شود 

اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره بازگشایی راه‌های روستایی گفت: عمدتا در مسیرهای روستایی آب‌نما وجود دارد و تا آب فروکش نکند، تردد از این مسیرها به راحتی امکان‌پذیر نیست. آب‌ درحال حاضر با توجه به کاهش بارندگی در حال فروکش است و ما امیدواریم هرچه سریعتر امدادرسانی بیشتر انجام شود.

هنوز بالگردی به نیکشهر اعزام نشده است

محمد بلوچ‌زهی، بخشدار بخش مرکزی نیکشهر گفت: با گذشت 4 روز از سیل استان سیستان و بلوچستان هنوز آب رودخانه‌ها به دلیل طغیان در مناطق نیکشهر فروکش نکرده است و تا زمانی آب رودخانه‎ها فروکش نکند امکان تردد و امدادرسانی به روستاها وجود ندارد. در حال حاصر حدود 50درصد راه‌های ارتباطی شهرستان نیکشهر و ارتباط 400روستا به طور کامل  قطع است. از امروز تردد با خودروهای سنگین به این روستاها به سختی انجام می‌شود.

بلوچ زهی اضافه کرد: تمام زیر ساخت‌های شهری و روستایی از جمله آب و برق، جاده های، تلفن، دامداری، کشاورزی، قنوات و منازل به طور کامل تخریب شده است و هنوز به بسیاری از روستاهای سیل زده به دلیل عدم دسترسی راه‌ها امدادرسانی نشده است.

او گفت: در راستای امدادرسانی به روستاها به مرکز استان درخواست بالگرد داده‌ایم ولی متاسفانه تاکنون هیچ بالگردی به منطقه اعزام نشده است.

بازگشایی 30 محور مواصلاتی 

عباسعلی ارجمندی، مدیرکل مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان درباره آخرین وضعیت امدادرسانی در مناطق سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان گفت: در روزهای گذشته ۳۱ مسیر مواصلاتی به ما اعلام شده بود که با مشکل مواجه شده‌اند، در حال حاضر ۳۰ محور بازگشایی شده است و تنها یک محور همچنان بسته است.

او ادامه داد: در حوزه روستایی نیز راه ارتباطی ۸۹۰ روستا قطع شده بود که در حال حاضر مسیر ارتباطی ۵۰۰ روستا بازگشایی شده است. همچنین برق ۷۸۳ روستا قطع شده بود که در حال حاضر ۴۵۳ روستا دارای برق هستند. در حوزه شبکه آب‌شامیدنی روستایی آب ۲۴۵ روستا قطع شده بود که در حال حاضر آب ۵۳ روستا وصل شده است. مدیرکل مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: همچنین ۲۵۰۰ واحد مسکونی روستایی برابر گزارش اولیه بنیاد مسکن آسیب جدی دیده‌اند، اما تاکید می‌کنم که با توجه به حجم خسارت آمارها قابل تغییر است و افزوده خواهد شد. ارجمندی خاطرنشان کرد: در بخش کشاورزی نیز به ۲۰ هزار هکتار زمین مزروعی خسارت وارد شده است. ۶۵۰ میلیارد تومان تا این لحظه برآورد هزینه‌های اولیه است. در حوزه زیرساخت شهری برآورد اولیه خسارت ۳۳۲ میلیارد تومان بوده است. در حوزه پروژه‌های آب‌ منطقه‌ای نیز تا این لحظه ۶ میلیارد تومان خسارت وارد شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: ۱۰۰ هزار بسته غذایی در روز اول تهیه شده و روز دوشنبه  بخشی از آنها توزیع شده است و سه‌شنبه نیز مابقی توزیع خواهد شد.