«اندرو موریسون»، وزیر مشاور در امور خاورمیانه انگلیس که برای دیدار و گفت‌و‌گو با مقامات کشورمان به تهران سفر کرده است، صبح دیروز با کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی دیدار و گفت وگو کرد.

در این دیدار که راب مک ایر، سفیر انگلیس در ایران هم حضور داشت، مورسیون و خرازی درباره موضوعات منطقه و تنش‌های اخیر در خاورمیانه تبادل نظر کردند.

وزارت امور خارجه انگلیس روز شنبه اعلام کرد اندرو موریسون، معاون وزیر امور خارجه انگلیس در امور خاورمیانه برای آنچه انجام گفت‌وگوهای شفاف و سازنده با ایران خوانده شده است، راهی تهران شد.

هدف از این سفر، رایزنی و تلاش برای کاهش تنش‌ها در منطقه و اعلام نگرانی انگلیس و جامعه جهانی درباره مهلت تعیین شده توسط ایران برای کاهش تعهداتش در برجام اعلام شد.

دو هفته دیگر گام‌های جدید  را   برمی‌داریم

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: جمهوری اسلامی ایران پس از اتمام مهلت ۶۰ روزه گام‌های جدیدی برمی‌دارد و مسئولان ایرانی در تصمیمات برجامی خود جدی هستند.

سید کمال خرازی دیروز پس از دیدار «اندرو موریسون» وزیر مشاور در امور خاورمیانه انگلیس در جمع خبرنگاران درمورد محورهای دیدار خود با این مقام انگلیسی گفت: سفر وزیر مشاور و معاون وزیر خارجه انگلیس به تهران برای پیگیری روابط دو کشور انجام شده است.

‌رئیس شورای راهبردی روابط خارجی درباره اقدامات ایران پس از پایان مهلت ۶۰ روزه گفت: در برجام سه کشور اروپایی و انگلیس اقدام جدی انجام ندادند، بنابراین ایران هم براساس متن برجام برخی از تعهدات خود را متوقف می‌کند

وی افزود: انگلیس در ذهن مردم ایران سابقه‌ای بسیار منفی دارد. از جنگ جهانی اول که انگلیسی‌ها با ورود به خاک ایران باعث قحطی بزرگ شدند و پس از آن در قرارداد دارسی، موضوع مونوپولی تنباکو پیش از جنگ جهانی اول و دوم، کودتا علیه دکتر مصدق و حمایت از صدام در جنگ عراق از دلایل این سابقه منفی است که در این دیدار به عنوان دلایل این سابقه توضیح داده شد و باید برای رفع این سابقه گام‌های جدی از سوی دولت انگلیس برداشته شود.

‌رئیس شورای راهبردی روابط خارجی درباره اقدامات ایران پس از پایان مهلت ۶۰ روزه هم گفت: در برجام سه کشور اروپایی و انگلیس اقدام جدی انجام ندادند، بنابراین ایران هم براساس متن برجام برخی از تعهدات خود را متوقف می‌کند.

وی ادامه داد: معاون وزیر خارجه انگلیس در دیدار امروز اعلام کرد که به زودی اینستکس اجرایی می‌شود و لندن از برجام حمایت می‌کند، اما ما مشکلات خود را با آمریکا داریم.

‌رئیس شورای راهبردی روابط خارجی درباره تعهدات برجامی اروپا و آینده این توافق گفت: باید دید در دو هفته آینده اروپا چه اقداماتی انجام می‌دهد، اروپایی‌ها باید منابعی را در اینستکس قرار دهند که امکان دادوستد بین ایران و اروپا ایجاد شود.

خرازی تاکید کرد: باید دید آیا اروپا صرفاً وعده می‌دهد یا گام‌های عملی خود را طی دو هفته باقی مانده تا پایان مهلت تعیین شده برمی‌دارد. وی با بیان اینکه اروپایی‌ها باید استقلال خود را در برابر فشارهای آمریکا حفظ کنند، گفت: حتی پولی که ایران برای خرید تانک‌های «چیفتن» به انگلیسی‌ها داده بود و دادگاه هم رای به برگرداندن آن مبلغ داده بود؛ از سوی دولت انگلیس برگردانده نشد.

 وزارت امور خارجه انگلیس روز شنبه هدف از سفر موریسون، به ایران را رایزنی و تلاش برای کاهش تنش‌ها در منطقه و ابلاغ نگرانی انگلیس و جامعه جهانی درباره مهلت تعیین شده توسط ایران برای کاهش تعهداتش در برجام اعلام کرد

خرازی درباره ماموریت وزیر مشاور انگلیس در سفر به تهران و کاهش تنش‌ها توضیح داد: در این دیدار به اظهارات وزیر امورخارجه انگلیس درباره تانکرهای منفجر شده در خلیج فارس و انتساب آن به ایران که بدون هیچ گونه تحقیقی و در پیروی از آمریکا گفته شده بود؛ اعتراض کردیم.

‌رئیس شورای راهبردی روابط خارجی یادآور شد: اظهارات و نتیجه‌گیری‌های شتاب‌زده و بدون تحقیق از این دست، به گسترش روابط و کاهش تنش کمکی نخواهد کرد. اگر دولت بریتانیا خواهان کاهش تنش است حداقل از چنین نتیجه گیری های شتاب زده ای پرهیز کند.

خرازی تاکید کرد: ما از ابتدا خواستار کاهش تنش بوده و هستیم. اگر آنها هم خواهان کاهش تنش هستند باید گام هایی بردارند.

‌رئیس شورای راهبردی روابط خارجی درباره سفر وزیر مشاور انگلیس در امور خاورمیانه هم گفت: باید دید مجموع گفت وگوهای ایشان با مسئولان ایرانی در این سفر چه تغییر و تحولی در رفتار آنها به وجود می‌آورد. در صورت تغییر رفتار می‌توان گفت که این سفر به کاهش تنش منجر شده است.

خرازی همچنین در پاسخ به سوالی درباره سفر وزیر امور خارجه انگلیس به ایران هم گفت: در این باره سخنی گفته نشد و ایشان سفری نخواهند داشت.

ابلاغ پیام مهم لندن درباره اینستکس

سفیر اسبق انگلیس در تهران، یکی از مأموریت‌های مهم سفر معاون وزیر امور خارجه انگلیس به ایران را ابلاغ پیام مهم لندن درباره اجرای ساز وکار ویژه مالی اروپا و ایران (اینستکس) عنوان کرد.

«ریچارد دالتون» روز شنبه در گفت‌وگو با شبکه رادیویی ال. بی. سی افزود، از جزئیات دستور کار سفر اندرو موریسون به تهران اطلاع دقیق ندارد اما « شاید این باشد که خونسردی خود را حفظ کنید چون یک تحول جدی در ساز وکار ویژه مالی در شرف اتفاق است تا به تجارت با ایران در زمینه مسائل بشردوستانه کمک کند.»

وی این ساز وکار را در آستانه اجرایی شدن توصیف کرد و افزود: این پیام مهمی است و یعنی ایران قرار نیست از حمایت اروپا بی‌بهره باشد. سفیر اسبق انگلیس سپس عنوان کرد: شاید بهتر بود انگلیس، آلمان و فرانسه باهم پیام جامعی را به ایران ابلاغ می‌کردند.