سیدمحمد میرزامحمدزاده

 بالاخره، همچنان که انتظار داشتیم، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، به‌طور رسمی، بلندی‌های جولان را به نام ترامپ زد! رژیم صهیونیستی روز یکشنبه (26 خرداد ماه) نام منطقه‌ بلندی‌های جولان را که با سوریه بر سر آن منازعه دارد در قوانین خود به نام رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا تغییر داد؛ اما برخلاف وعده‌های پیشین، به دلیل مسائل سیاسی پیش آمده برای نتانیاهو، به‌نظر می‌رسد که شهرک‌سازی در این منطقه به تعویق افتاده باشد.

پروژه بلندی‌های ترامپ با هدف تحکیم روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی، پس از آن کلید خورد که ترامپ با پذیرش حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان درماه مارس (اسفند - فروردین)، موجب شکاف بین آمریکا و قدرت‌های جهانی شد.

نتانیاهو در جریان جلسه ویژه کابینه در منطقه بروکیم، جایی که چند خانه پراکنده دارد و در 12 کیلومتری مرز نظامی بلندی‌های جولان با سوریه قرار گرفته است، از تابلو بلندی‌های ترامپ به زبان‌های انگلیسی و عبری رونمایی کرد.

این تابلو که با پرچم رژیم صهیونیستی و آمریکا تزئین شده بود، در ردیفی از گلدان‌ها با چمن مصنوعی قرار گرفته بود.

رژیم‌ صهیونیستی در جریان جنگ 1967، بلندی‌های جولان را اشغال کرد و بعد آن را به دیگر سرزمین‌های تحت اشغال خود ضمیمه و شروع به شهرک‌سازی در آن کرد؛ حرکتی که از سوی بیشتر قدرت‌های جهانی پذیرفته نشد و به صورت جامع آن منطقه را منطقه سوریه اشغالی می‌شناسند.

تداوم تنش‌ها بین رژیم اشغالگر و سوریه و جنگ داخلی در سوریه که منجر به حضور نیروهای ایرانی و حمایت از دمشق و نزدیکی به جولان شد، به نتانیاهو بهانه داد تا ترامپ را مجاب کند، حاکمیت رژیم غاصب را بر سرزمین‌های سوریه به رسمیت بشناسد.

ترامپ از سوی دیگر صهیونیست‌ها را با برخی اقدامات خود خوشحال کرد؛ او در تقابل با دیگر قدرت‌های جهانی، بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی پذیرفت و از توافق هسته‌ای با ایران نیز خارج شد.

نتانیاهو درباره او گفت: ترامپ یک دوست عالی برای رژیم صهیونیستی است. او نقاب از این دورویی برداشت؛ دوروهایی که بویی از شفافیت نبرده‌‌اند. 

ترامپ نیز در توئیتر خود نوشت: از شما ممنونم؛ نخست‌وزیر نتانیاهو و کشور بزرگ رژیم صهیونیستی، به دلیل این افتخار بزرگ.

طرحی که اجرای آن در هاله‌ای از ابهام است

مقامات صهیونیستی امید دارند، تغییر نام منطقه بروکیم، منطقه‌ای که جامعه‌ای با سابقه طولانی در پذیرش شهروندان شوروی سابق دارد، به نام بلندی‌های ترامپ، بتواند هجوم ساکنین به این منطقه را به دنبال داشته باشد و نتانیاهو این روز را روزی تاریخی خواند.

اما یادداشتی مربوط به تاریخ دوازدهم ژوئن (22 خرداد ماه) از دفتر نتانیاهو نشان می‌دهد که این طرح بسیار از اجرا فاصله دارد؛ این طرح فاقد منابع مالی لازم و نیز تأیید نهایی برای تعیین نام و منطقه موردنظر است.

در این یادداشت که از سوی یائیل کوهن، مشاور حقوقی به امضا رسیده، آمده است: در این طرح کابینه، پیشنهاد شده که نام این منطقه، اگر که بنا شد، بلندی‌های ترامپ باشد.

تردید در این رویداد بخشی به دلیل این حقیقت بود که نتانیاهو به دلیل شکست در تشکیل دولت ائتلافی پس از انتخابات در ماه آوریل، فعلا سرپرست دولت موقت است. حالا او پس از چهار دوره متمادی نخست‌وزیری، یک‌بار دیگر در هفدهم سپتامبر (26 شهریور ماه) باید در انتخابات پیروز شود تا بتواند دولت را در دست بگیرد.

رقبای راست میانه نتانیاهو مراسم روز یک‌شنبه وی را به استهزا گرفتند.

زووی هوز، یک وزیر سابق کابینه نتانیاهو که حالا در حزب مخالف وی است در توئیتر خود نوشت: هرکس که نوشته کوچک روی تابلو با محتوای «گامی تاریخی» را بخواند، درک می‌کند که این گامی احمقانه است.

همسر نتانیاهو اتهام سوءاستفاده از منابع عمومی را پذیرفت

یکی از دلایلی که می‌تواند انتخاب دوباره نتانیاهو برای نخست‌وزیری را در انتخابات ماه سپتامبر سخت کند، اتهامات فساد مالی است که متوجه او و خانواده‌اش است. یک قاضی صهیونیست سارا نتانیاهو، همسر نخست‌وزیر رژیم اشغالگر را به سوءاستفاده از منابع مالی برای تأمین خوراک ساکنین ساختمان نخست‌وزیری محکوم کرد.

همسر نتانیاهو باید جریمه 15 هزار و 200 دلاری را بابت بخشی از اتهاماتی که علیه وی مطرح شده، پرداخت کند؛ این پرونده روز چهارشنبه (22 خرداد ماه) به صورت عمومی منتشر شد که در آن قاضی آویتال خن، از دادگاه عالی اورلشیم (بیت‌المقدس) وی را متهم کرد و روز یکشنبه (26 خرداد ماه) همسر نتانیاهو آن‌ها را پذیرفت.

پس از آنکه اتهامات سنگین‌تر کلاه‌برداری علیه وی اثبات نشد، سارا نتانیاهو اتهام سبکتر سوءاستفاده از اشتباه فرد دیگری را پذیرفت.

در واکنش به تصمیم قاضی، سارا نتانیاهو به دادگاه گفت: من به اندازه کافی رنج کشیده‌ام.

این اتهام شامل غذای سفارش داده شده برای ساکنین به ارزش 50 هزار دلار می‌شود.

این غذاها از سوی سارا نتانیاهو و عذرا سعیدوف، مدیر سابق این مکان سفارش داده شده بودند و از محل منابع دولتی هزینه آن‌ها پرداخت شده بود.

سفارش غذا بر اساس قوانین رژیم صهیونیستی از آن جهت خلاف قانون است که این مکان خود یک آشپز تحت استخدام دارد که کار وی طبخ غذا برای نخست‌وزیر، خانواده و سایر مهمانان آن‌ها است.

پروژه بلندی‌های ترامپ با هدف تحکیم روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی، پس از آن کلید خورد که ترامپ با پذیرش حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان درماه مارس (اسفند -  فروردین)، موجب شکاف بین آمریکا و قدرت‌های جهانی شد

جنی آونی، دادستان این پرونده روز یک‌شنبه در دادگاه گفت: اهمیت این حکم از آن جهت است که فردی در جایگاه امکان استفاده از منابع عمومی نمی‌تواند آن‌طور که می‌خواهد، یا آنطور که آرزو دارد از آن استفاده کند. برداشت حجم قابل توجهی از پول‌های منافع عمومی برای سال‌های متمادی خلاف قوانین و عرف عمومی یک تخلف به‌شمار می‌رود.

البته همچنان اتهامات بسیار بزرگتری در مورد همسر خانم سارا نتانیاهو، یعنی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مطرح است.

وی با اتهامات بالقوه دریافت رشوه، خیانت در امانت در سه تحقیقات فساد جداگانه مواجه است و دادستان کل این رژیم وی را برای دادرسی قبل از محاکمه در اوایل ماه اکتبر (اواسط مهر ماه) فراخوانده است.

تیم حقوقی قدر وی در تلاش هستند تا جلسه دادرسی را آنقدر به تعویق اندازند تا بتوانند فرایند تصویب قانونی که مصونیت قانونی به وی می‌دهد را در مجلس کنست پیگیری کنند و از محاکمه او جلوگیری به عمل آورند.

خود نتانیاهو همواره انجام هر اقدام اشتباهی را تکذیب کرده و گفته است که این تحقیقات، در واقع شکار اشباح از سوی رسانه‌ها است.

معامله‌ای که یک قرن دیگر هم نتیجه نمی‌دهد

دولت ترامپ برنامه داشت بخش سیاسی طرح صلح فلسطین - رژیم صهیونیستی را پس از انتخابات رژیم اشغالگر و تشکیل دولت جدید از سوی نتانیاهو رونمایی کند. این طرح موسوم به معامله قرن که از زمان به قدرت رسیدن ترامپ در آمریکا قرار بود معرفی شود از سوی جرد کوشنر، داماد ترامپ و مشاور خاورمیانه کاخ سفید و جیسون گرینبلت، فرستاده ویژه آمریکا برای خاورمیانه طراحی شده بود.

حالا اما منابع نزدیک به این دو نفر گفته‌اند که دولت قصد ندارد بخش سیاسی این طرح منجر به مسئله‌ای در انتخابات پیش روی این رژیم شود. این منابع که اخیراً با تیم کوشنر و گرین‌بلنت ارتباط داشته‌اند، عنوان داشتند که پس از شکست نتانیاهو در تشکیل دولت ائتلافی، آمریکا از موضع خود عقب‌نشینی کرده است.

نتانیاهو با اتهامات بالقوه دریافت رشوه و خیانت در امانت مواجه است و دادستان کل رژیم صهیونیستی وی را برای دادرسی قبل از محاکمه در اوایل ماه اکتبر (اواسط مهر ماه) فراخوانده است

گرین‌بلت، در یادداشتی که روز یکشنبه (26 خرداد ماه) در وبسایت سی‌ان‌ان‌ منتشر شد گفته بود که انتخابات رژیم صهیونیستی، می‌تواند زمان‌بندی را متأثر کند. وی نوشت: ما می‌دانیم که هیچ زمانی زمان کامل برای رونمایی نیست و قصد نداریم مخفی کنیم که انتخابات رژیم صهیونیستی بر زمان‌بندی تأثیری ندارد.

وبگاه اکسیوس نیز در تشریح کنفرانسی که از سوی روزنامه صهیونیستی جورسلیم‌پست میزبانی شده بود، نوشت که گرین‌بلت تلویحاً گفت که دولت آمریکا به سمت تعلیق معرفی بخش سیاسی طرح تا زمان تشکیل دولت جدید رژیم صهیونیستی تمایل دارد.

البته منابع گفته‌اند که کوشنر و تیمش همچنان درنظر دارند بخش اقتصادی طرح را تا پایان ماه جاری در کارگروهی در بحرین معرفی کنند. 

برخی رهبران فلسطینی معتقدند که دولت ترامپ تلاش دارد مردم فلسطین را با معرفی بخش اقتصادی طرح خود، بخرد.

به گفته منابع آگاه، کوشنر و گرین‌بلت که کاملا هماهنگ پیش‌ می‌روند، معتقدند که معرفی طرح سیاسی می‌تواند تمامی تمرکز‌ها را به خود جلب کند.

گرین‌بلت در یادداشت روز یک‌شنبه خود نوشت: ما کاملاً می‌دانیم که طرح اقتصادی ما نمی‌تواند بدون توافق سیاسی به نتیجه برسد، همچنان که توافق سیاسی بدون تأثیر طرح اقتصادی شانسی برای اجرا ندارد. مسائل این منازعه باید همزمان با حل مسائل اقتصادی فلسطین و منطقه حل شوند.