یک جامعه‌شناس ضمن هشدار نسبت به انتقال خشونت‌های خانوادگی در سطح جامعه، قتل و رفتارهای خشن را محصول رخدادهای ناکام‌کننده دانست.

علیرضا شریفی یزدی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره شیوع رفتارهای خشونت‌آمیز در جامعه که گاهی منجر به قتل می‌شوند، گفت: اگر بخواهیم نگاه کلانی به این مساله داشته باشیم نکته حائز اهمیت این است که هر وقت جامعه دچار مشکلات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و حتی آموزشی می‌شود، شاهد بروز و ظهور انواع آسیب‌های اجتماعی به ویژه خشونت در جامعه خواهیم بود و این یک قاعده کلی درباره پدیده خشونت در جوامع مختلف است.

وی ادامه داد: خشونت یک سری عوامل پیش‌زمینه‌ای دارد، به این صورت که وقتی مردم در جامعه به هر دلیلی احساس ناکامی می‌کنند و به اهدافی که برای خودشان و اطرافیان مهم زندگی‌شان تعریف کردند، دست پیدا نمی‌کنند؛ یک حس ناکامی و بعد از آن یک حس ناامنی به آنها دست می‌دهد. ناامنی موجب اضطراب و اضطراب باعث خشم می‌شود و درنهایت خشم، پرخاشگری را به همراه دارد.

شریفی یزدی با بیان اینکه پرخاش نمود بیرونی و اجتماعی خشونت است، اظهار داشت: اگر در جامعه‌ شاهد افزایش خشونت هستیم و همچنین  بنا به مطالعات طی ۱۰ سال خشونت در ایران به شدت افزایش یافته است، به این دلیل است که بخش زیادی از آن محصول رخدادهای اجتماعی ناکام ‌کننده افراد بوده که باید برای اصلاح آن تلاش کرد.

این جامعه‌شناس افزود: خشم یک حالت در انسان است که الزاما تبدیل به رفتار می‌شود، ما متاسفانه در جامعه خود کانال‌های تخلیه خشم نداریم. وقتی که ما به انواع هیجاناتی که در دنیا به نحوی درست تخلیه می‌شوند، نگاه می‌کنیم می‌بینیم که در کشور خود امکاناتی در این زمینه نداریم و یا اگر هم باشد بسیار اندک‌اند، از جمله آنها مقوله استادیوم‌های ورزشی‌، پیست‌های هیجانی، موتورسواری، دوچرخه‌سواری و ... هستند که اگر هم باشند، تنها برای یک قشر قابل استفاده‌اند.

وی در خصوص اینکه یکی از نکاتی که موجب شده خشونت در جامعه ما وجود داشته باشد، انتقال خشونت خانوادگی به سطح جامعه است، گفت: این روزها اختلافات میان نسلی به شدت افزایش پیدا کرده و خشم در خانواده به شکل درست و صحیح‌اش تخلیه نمی‌شود، در نتیجه این مساله در سطح جامعه تسری پیدا می‌کند، و این مشکلات و معضلات را به وجود می‌آورد.

شریفی‌یزدی افزود: کمبود منابع درست و اصولی مشاوره و جلسات گروهی روانشناسی که انسان‌ها در زمان درگیری‌ها، ناراحتی‌ها و مشکلات روانی به آن مراجعه کنند نیز به این مساله دامن می‌زند. این نوع خدمات در کشور ما زیاد نیست و بخش زیادی از جامعه به دلایل مختلف به آن دسترسی ندارند، همین موجب می‌شود  خشونت به صورت مزمن تبدیل شود و در نهایت شاهد فجایع قتل و خشونت در جامعه باشیم.

شریفی یزدی با توضیح درباره تغییر شکل قتل و جنایت در جامعه گفت: یکی از مواردی که موجب شده موضوع قتل و جنایت در جامعه تغییر کند، رسانه‌ها هستند. رسانه‌های دیداری به ویژه بازی‌های کامپیوتری و فیلم‌های خشونت‌زایی که در جامعه به شکل گسترده در میان نوجوانان، جوانان و حتی بزرگسالان دست به دست می‌شود در این مورد نقش دارند. 

این جامعه‌شناس در پایان تاکید کرد: رسانه‌هایی که قالب سرگرمی یا اطلاع‌رسانی را دارند، می‌توانند در این زمینه نقش مهمی را ایفا کنند. بعضا نوع خبررسانی رسانه‌های ما به مقوله جرم و جنایت برای جذب مخاطب و مشتری است نه برای آگاهی دادن و این خود به یک فرهنگ غلط دامن می‌زند. اگر این مساله نیز اصلاح شود می‌تواند به کاهش جرم و جنایت در جامعه کمک کند.