معاون سیاسی وزیر خارجه ایران با اشاره به اقدام آمریکا در قراردادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی خارجی خود، گفت: این کار به معنای قرار دادن بخشی از نیروی نظامی ایران در لیست گروه تروریستی و احمقانه‌ترین کار ممکن بود. 

سید عباس عراقچی با بیان اینکه ایران نیز «سنتکام» را در لیست گروه‌های تروریستی خود قرار داد، تصریح کرد: مهم است بدانیم که این نیروها در شرایط متفاوت با هم در منطقه روبه‌رو می‌شوند به خصوص در خلیج فارس. از آنجا که آنها یکدیگر را تروریستی می‌دانند هر اتفاقی ممکن است رخ بدهد. این مساله بسیار خطرناکی است و همین جا باید به شما بگویم که اگر چنین اتفاقی رخ بدهد، مسئولیت آن با آمریکا خواهد بود.

وی که به ترکیه سفر کرده است، در سخنرانی خود در موسسه تفکرات راهبردی آنکارا، با اشاره به اینکه سوژه صحبت خود را بر برجام متمرکز کرده است؛ گفت: آمریکایی‌ها به دنبال وادار کردن ایران به بازگشت به پای میز مذاکره و رسیدن به توافقی بهتر هستند. این سیاست خنده‌دار است که آنها از یک توافق خارج می‌شوند تا به توافق دیگری برسند. نکته‌ای که آمریکا باید بداند این است که ایران هیچ‌گاه تحت‌فشار مذاکره نمی‌کند. وی افزود: توافق هسته‌ای در خطر است و ممکن است هر لحظه به پایان برسد. دلیل این مساله هم رفتارهای آمریکا است. برجام یک توافق اقتصادی نبود، بلکه یک توافق امنیتی بود و این نکته از اهمیت بسزایی برخوردار است. وی ادامه داد: ایران درقالب برجام پذیرفت که درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود اعتمادسازی کند و به همین دلیل برخی محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای خود را پذیرفتیم تا سایرین را مطمئن کنیم که برنامه هسته‌ای ایران همواره صلح‌آمیز بوده و پس از این هم صلح‌آمیز باقی می‌ماند. در مقابل این اقدام ایران، کشورهای مقابل ما نیز پذیرفتند که تحریم‌های هسته‌ای اعمال شده علیه ایران را بردارند.

به دلیل پایبندی به قطعنامه شورای امنیت تحریم شدیم

عراقچی خاطرنشان کرد: اگر قطعنامه 2231 را ببینید متوجه می‌شوید که برجام به این قطعنامه ضمیمه شده است. قطعنامه 2231 طولانی‌ترین قطعنامه شورای امنیت است چراکه برجام و متن کامل این توافق به این قطعنامه ضمیمه شده است. بنابراین هرکسی که این توافقنامه را زیر پا بگذارد قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را زیر پا گذاشته است. 

وی افزود: زمانی که آمریکا در ماه مه سال گذشته از برجام کنار کشید به‌عنوان یک عضو ثابت شورای امنیت سازمان ملل‌، قطعنامه همین شورا را نقض کرد و حتی سایر کشورها ازجمله دیگر اعضای شورای امنیت را دعوت به نقض قطعنامه شورا کرد. چرا آمریکا تحریم‌های خود علیه ایران را وضع کرد؟ به این دلیل که ایران به قطعنامه شورای امنیت پایبند بود! این مساله عجیب‌ترین چیزی است که می‌توانست در سازمان ملل رخ بدهد. کشوری مانند ایران به دلیل پایبندی کامل به قطعنامه شورای امنیت تحریم می‌شود!

 نیروهای سپاه و سنتکام، در شرایط متفاوت با هم در منطقه روبه رو می‌شوند و از آنجا که یکدیگر را تروریستی می‌دانند هر اتفاقی ممکن است رخ بدهد؛ این مساله بسیار خطرناکی است و اگر چنین اتفاقی رخ بدهد، مسئولیت آن با آمریکا خواهد بود

دروغ‌های آمریکا درباره نیت برنامه هسته‌ای ایران 

معاون سیاسی وزیر خارجه با اشاره به تعهد همیشگی ایران برای عدم دستیابی به سلاح اتمی گفت: برخلاف ادعای آمریکایی‌ها تعهدهای ایران درقالب این توافق برای عدم پیگیری سلاح هسته‌ای همیشگی است و هیچ پایانی برای این تعهد ایران وجود ندارد. اگر به متن برجام مراجعه کنید در همان جملات ابتدایی می‌بینید که ایران متعهد شده که تحت هیچ‌ شرایطی به سراغ تسلیحات اتمی نرود. این تعهد ایران در برجام همیشگی است و پایانی بر آن نیست. بنابراین زمانی که امریکا ادعا می‌کند پایانی بر این تعهد ایران وجود دارد، دروغ می‌گوید.

وی ادامه داد: البته که برخی از تعهدهای ایران در قالب برجام یک تاریخ انقضا و پایان دارند. زمانی که ایران پذیرفت بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را به عنوان گامی اعتمادساز محدود کند، برخی تاریخ انقضاها را هم پذیرفت. 

ایران یک سال به جامعه جهانی فرصت داد

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه خروج آمریکا از برجام در تضاد با تعهدات دولت این کشور بود، تصریح کرد: امروز تقریبا یک سال از کناره‌گیری امریکا از برجام می‌گذرد. در این یک سال ایران به برجام پایبند ماند، تحریم‌های آمریکا علیه ایران بازگشت و چه جهان خوشش بیاید و چه نیاید سیستم مالی آمریکا بر همه سایه انداخته است لذا تمام کمپانی‌های خصوصی و شرکت‌ها راهی ندارند.

 از افغانستان تا عراق یا سایر کشورها با داعش و تروریسم مبارزه کردیم و به کمک به همسایگان خود ادامه خواهیم داد، اما آمریکا نمی‌تواند از ما انتظار داشته باشد که بخشی از ابتکارهایی باشیم که برای منطقه ما در نظر دارد

وی ادامه داد: ایران یک سال صبر کرد تا ببیند که آیا سایر اعضای برجام می‌توانند غیبت آمریکا را جبران کنند یا نه. سال گذشته در هشتمین روز از ماه مه که دونالد ترامپ کناره‌گیری از برجام را اعلام کرد اتحادیه اروپا به خصوص تروئیکای اروپایی که در برجام با ما سهیم بودند از ما خواستند که در توافق بمانیم و اعلام کردند که ما گام‌های عملی پیدا خواهیم کرد تا مطمئن شویم که ایران از برجام حتی در غیاب امریکا منتفع می‌شود. در آن زمان آنها (اروپایی‌ها) از ما خواستند که چند هفته صبر کنیم تا آنها راه‌های عملی برای جبران نبود آمریکا در برجام را بیابند. آن چند هفته اکنون به یک سال رسیده است و هنوز هم از راهکار عملی اروپا خبری نشده است. 

ایران اجازه نمی‌دهد هیچ کشوری جای نفتش را بگیرد

عراقچی با تاکید بر این مساله که سیاست آمریکا در قبال ایران به صلح و ثبات در منطقه ما کمکی نمی‌کند، خاطرنشان کرد: ایران به دنبال صلح و ثبات در منطقه است و ما سهم خود را در تحقق این امر در منطقه پرداخت کرده‌ایم. از افغانستان تا عراق یا سایر کشورها با داعش و تروریسم مبارزه کردیم و به کمک به همسایگان خود ادامه خواهیم داد، اما آمریکا نمی‌تواند از ما انتظار داشته باشد که بخشی از ابتکارهایی باشیم که برای منطقه ما در نظر دارد.  جای تاسف است که برخی کشورها در منطقه ما به آمریکا کمک می‌کنند تا سیاست صادرات صفر نفتی در برابر ایران را محقق کند. برخی کشورها قول داده‌اند که نبود نفت ایران در بازار جبران کنند و من باید به شما بگویم که ایران هیچ‌گاه به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد که جای ایران را در بازار نفت بگیرد.

رابطه ایران و ترکیه، بهتر از هر زمان دیگری

عراقچی درباره اهداف سفر به ترکیه گفت: هدف سفر من به ترکیه برگزاری دور جدیدی از گفت‌وگو‌ها میان ایران و ترکیه است. وی با اشاره به اینکه رابطه ایران و ترکیه هیچ‌گاه به اندازه امروز خوب نبوده‌، افزود: ما دو بازیگر بزرگ منطقه هستیم که سال‌هاست در کنار یکدیگر زندگی کرده‌ایم و سال‌های بسیار دیگری هم به همین روند ادامه پیدا خواهد کرد. رابطه ایران و ترکیه بسیار خوب، دوستانه و براساس منافع و احترام مشترک است.