عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: «الان این سوال به وجود می‌آید که آیا حکومت نمی‌خواهد به مطالبات مردم توجه کند؟ آیا مدیریت درستی برای برگشت امنیت و آرامش نیست؟ امروز شاهد شرایط اقتصادی بسیار سختی هستیم، تورم، بیکاری و رکود و دیگر مشکلات اقتصادی روی هم انباشته شده است همه اینها زمینه را برای اوج اعتراض‌ها فراهم کرده است، ولی دغدغه بخشی در حاکمیت رسیدگی به این مسائل نیست.»

 آیت‌الله سیدمحمدعلی ایازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه تعجب می‌کنم برخی از مسئولان چگونه می‌توانند به راحتی درباره آمار حرف نادرست بگویند؛ افزود: برخی به دروغ می‌گویند ما امروز تورم را ۲۰ درصد پایین آوردیم. هرکس در این جامعه زندگی می‌کند، می‌داند که تورم پایین نیامده و افزایش پیدا کرده است. من تعجب می‌کنم برخی مسئولان چگونه با آمار غلط زمینه‌های بدبینی مردم را نسبت به خود فراهم می‌کنند.

مشکل با خشونت حل نمی‌شود

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم  تصریح کرد: اگر مسئولان بخواهند به مطالبات رسیدگی کنند، حل مشکلات اولیه اقتصاد کشور باید دغدغه ابتدایی آن‌ها باشد و با برنامه‌ریزی و استفاده از افراد توانمند به وضعیت رکود، تورم و بیکاری رسیدگی شود. ثانیا مردم مطالبات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دارند که باید به آنها توجه کرد.

امروز افرادی دستگیر و بازجویی می‌شوند و برخی از آن‌ها در بازجویی خود می‌گویند امروز در این حاکمیت هیچ نماینده‌ای در مجلس، شورای شهر و ریاست جمهوری نداریم و افراد موجود کاندیدای خودشان هستند و نه کاندیدای اکثریت مردم. بنابراین تا وقتی به مطالبات به شکل اساسی رسیدگی نشود، این وضعیت ادامه دارد و معتقدم مشکل با خشونت حل نمی‌شود و این خشونت از سوی هر طرفی باشد به نفع هیچ کس نیست.

ایازی در پاسخ به این سوال که اگر قائل به برخی از اصلاحات برای بهبود فضای موجود باشیم، اولویت در کدام بخش‌ها است و باید در کجا این اصلاحات صورت بگیرد، گفت: اولویت حل مشکلات اقتصادی است. این اولویت به این معناست که عوامل سقوط و افول اقتصادی بررسی شود.

باید مسائل و موضوعات ما با نظام بین‌المللی حل شود چراکه تمام تحریم‌ها فشار را بر مردم بیشتر کرده و مردم تنگ آمده‌اند. اولین کار این است که باید حکومت سیاست خود را در نظام بین‌الملل عوض کند و مدیریت درستی در حوزه نظام سیاسی و اقتصادی انجام شود. افراد کارآمد و مدیران مستقل را بگذارند. اینکه افراد ضعیف و دسته چندم را سرکار بگذارند و نتوانند کاری انجام دهند، مشکلات حل نخواهد شد.

چرخه خشونت را نمی‌توان  با توصیه متوقف کرد

ایازی درباره نوع اعتراضات و شعارهایی که بعضا رادیکالی است، گفت: به نظر گاهی این اعتراضات خطرناک و شکننده است. ولی این کار با برخورد با افرادی که در کف خیابان هستند، حل نمی‌شود. باید به دلایلی که زمینه اعتراضات را فراهم کرده است، رسیدگی کرد. بعد کسانی می‌توانند در میانه حاکمیت و افرادی که در کف خیابان هستند، نقش میانجی داشته باشند و فضای گفت‌وگو را فراهم کنند تا جلوی خشونت گرفته شود. وگرنه این خشونت را نمی‌توان را با توصیه حل کرد و هر کس هم بخواهد توصیه‌ای انجام دهد، به آن گوش داده نمی‌شود.

ترس از عواقب عقب‌نشینی  غلط است

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به این سوال که علت عمل نشدن به این صحبت‌ها چیست و چه تحلیلی وجود دارد که این اتفاقات رخ می‌دهد، گفت: دو تحلیل وجود دارد؛ یک اینکه اگر ما بخواهیم این مشکل را حل کنیم، به معنای عقب‌نشینی کردن است. وقتی که یکبار عقب‌نشینی کردیم باید عقب‌نشینی‌های دیگر هم انجام دهیم در حالی که این حرف بسیار غلطی است. هنر یک مدیر انعطاف و پویائی است. مدیری توانمند است که قدرت مانور داشته باشد نه اینکه ایستا باشد. وقتی در جنگ نیرویی نتوانست به هدف خود برسد، عقب‌نشینی می‌کند و این موضوع شجاعت و مدیریت آن فرد را نشان می‌دهد که وقتی در جایی از کار به مشکل می‌خورد، عقب‌نشینی می‌کند.

من تعجب می‌کنم برخی مسئولان چگونه با ارائه آمار غلط زمینه‌های بدبینی مردم را نسبت به خود فراهم می‌کنند و به دروغ می‌گویند ما امروز تورم را ۲۰ درصد پایین آوردیم. هرکس در این جامعه زندگی می‌کند، می‌داند که تورم پایین نیامده و افزایش پیدا کرده است

وی افزود: در اینجا هم اگر یک مدیر مشکلات کشور را می‌بیند به جای آنکه بیاید عقب‌نشینی کند، موضوعاتی مانند تورم، فقر و مشکلات اقتصادی را اصلاح کند در این صورت مردم به جای آنکه به او طعنه بزنند، از او تمجید می‌کنند که حرف مردم را پذیرفته است. اما وقتی این کار را نکند و به فکر حل مشکل نباشد در واقع این یک نوع عقب‌نشینی است و اگر عقب‌نشینی کنیم، عقب‌نشینی بعدی در پیش خواهد بود پس به هیج عنوان نباید نشان دهیم که ضعف داریم و عقب‌نشینی کنیم.

مدیریت کشور در برخی موارد معلول و دور از واقعیات جامعه است

ایازی تصریح کرد: تحلیل دوم این است که آن‌ها می‌خواهند کاری انجام دهند اما در انجام آن ناتوان و ناکارآمدند و مدیریت کشور در برخی موارد یک مدیریت معلول و فرسوده و دور از واقعیات جامعه است. یعنی افرادی که در سطوح مختلف کشور قرار دارند به دلایل شخصیتی و روحی (مثل ضعف و تملق) توانایی ایستادگی در برابر مسائل فرمایشی و توان حل مشکلات را ندارند.

وی در پاسخ به این سوال که موضوعی وجود دارد که جامعه احساس می‌کند که در برخی موارد از سوی مسئولان دهن کجی رخ می‌دهد. به طور مثال وزیری به دلیل ناتوانی استعفا می‌دهد اما در جایی دیگر سمت می‌گیرد یا فردی که مخالف برجام بوده مسئول مذاکره درباره احیای برجام است به نظر شما این همه مقاومت و لج‌بازی در برابر خواسته مردم چه دلیلی دارد و چرا حداقل در برخی مشکلات عذرخواهی از سوی مسئولان وجود ندارد، گفت: جواب این سوال به همان پاسخ سوال قبل برمی‌گردد. چون درک کارآمدی از مشکلات و تحلیل درستی ندارند می‌گویند اگر ما عقب‌نشینی کنیم باید همیشه عقب‌نشینی کنیم یا می‌گویند شاه عقب‌نشینی کرد ما نمی‌خواهیم مانند او باشیم. در صورتی که شاه دیر عقب‌نشینی کرد، اگر زودتر عقب‌نشینی کرده بود می‌توانست بر مشکلات فائق آید.