آریا رهنورد

لید: اولین نبرد دوستانه تیم ملی ایران با سرمربی جدید، فردا برگزار خواهد شد. ایران در اولین دوره کی‌روش کارش را روبه‌روی ماداگاسکار شروع کرده بود و حالا دوره دوم با یکی از تیم‌های پرستاره و مطرح دنیای فوتبال شروع می‌شود. این یک نبرد تماشایی بین دو تیم پرانگیزه خواهد بود. یک طرف این جدال، اروگوئه با چند ستاره بزرگ و یک سابقه طولانی در جام جهانی ایستاده و طرف دیگر، ایران است که می‌خواهد به یکی از تیم‌های غافلگیرکننده این دوره جام تبدیل شود. این نبرد بدون شک جذابیت‌های زیادی خواهد داشت.

 

سابقه در جام جهانی

سابقه ایران و اروگوئه در جام جهانی، قابل مقایسه به نظر نمی‌رسد. اروگوئه اولین میزبان تاریخ این جام بوده و در سال 1930 برای اولین بار این تورنمنت را برگزار کرده است. ایران اما 48 سال بعد برای اولین بار راهی رقابت‌های جام جهانی شد. اروگوئه یک بار در سال 1930 با شکست دادن آرژانتین در فینال، قهرمان جام جهانی شد و در حقیقت اولین قهرمان تاریخ این جام لقب گرفت. آنها 20 سال بعد در کشور برزیل، دوباره قهرمان جهان شدند و برای دومین بار بر بام فوتبال دنیا ایستادند. همه این‌ها قبل از وقتی بود که ایران بتواند اولین صعودش به این تورنمنت را جشن بگیرد. با این حال فوتبال اروگوئه همیشه هم این‌چنین در اوج نبوده است. تیم ملی ایران در حالی در جام‌های جهانی 1998 و 2006 شرکت کرده بود که اروگوئه‌ای‌ها نتوانسته بودند به این تورنمنت‌ راه پیدا کنند. فوتبال اروگوئه اما در سال 2010 با یک نسل طلایی جدید احیا شد و حتی تا نیمه‌نهایی جام جهانی نیز پیش رفت. آنها در سال 2014 با کنار زدن انگلیس و ایتالیا از گروه مرگ صعود کردند و در سال 2018 نیز کریس رونالدو و تیمش را از جام جهانی کنار زدند. تیم ملی ایران اما تا امروز هرگز موفق به عبور از دور گروهی جام جهانی نشده است.

 

وقتی در پنالتی‌ها باختیم

ایران و اروگوئه تا امروز فقط یک بار روبه‌روی هم قرار گرفته‌اند. این مسابقه در فینال تورنمنت کارلزبرگ در کشور هنگ‌کنگ برگزار شد. از زمان برگزاری این مسابقه 19 سال سپری شده است. تنها گل ایران در این نبرد را علی سامره به ثمر رساند. این بازی که حتما باید یک تیم برنده‌اش می‌شد به ضربات پنالتی رفت و در پنالتی‌ها این اروگوئه بود که توانست تیم ملی ایران را شکست بدهد. تا امروز این تنها برخورد تاریخ دو تیم بوده و به زودی یک مسابقه جدید به این فهرست اضافه خواهد شد.

 

مسیر رسیدن به قطر

تیم ملی ایران از یک مسیر کاملا عجیب به جام جهانی قطر رسید. تیمی که در دور رفت دیدارهای مرحله اول مقدماتی به عراق و بحرین باخت تا در بحرانی‌ترین شرایط ممکن قرار بگیرد اما در دو برگشت هر دو حریف را شکست داد و به سختی توانست از لبه پرتگاه فرار کند. تیمی که با ویلموتس وارد بحران شده بود، با اسکوچیچ نجات پیدا کرد و در مرحله دوم مقدماتی بسیار قوی ظاهر شد. ایران یکی از اولین تیم‌هایی بود که توانست صعودش به جام جهانی را قطعی کند. این سریع‌ترین صعود تیم ملی ایران به رقابت‌های جام جهانی به شمار می‌رفت. یک صعود جذاب که البته در نهایت منجر به تغییر مربی برای فوتبال ایران هم شد. اروگوئه مسیر مقدماتی جام جهانی در منطقه آمریکای جنوبی ار با شکست دادن شیلی در مسابقه اول آغاز کرد. آنها اما در مسابقه دوم یک شکست ناباورانه را روبه‌روی اکوادور تجربه کردند. در مجموع این تیم در دور مقدماتی نوسان زیادی داشت اما توانست خودش را به قطر برساند. آنها پشت سر آرژانتین و برزیل در رده سوم قرار گرفتند اما با منطقه پلی‌آف تنها چهار امتیاز فاصله داشتند و شرایط حساسی را تجربه کردند. نکته عجیب اینجاست که اروگوئه در 18 بازی این مرحله، 22 گل دریافت کرد تا نشان بدهد که صاحب خط دفاعی مطمئنی نیست. این در حالی است که آرژانتین و برزیل در این مرحله روی هم مجموعا 13 گل دریافت کرده بودند. اروگوئه در این مرحله 22 گل هم زد تا با تفاضل گل صفر، صعودش را به رقابت‌های جام جهانی 2022 قطر مسجل کرده باشد.

 

صندوقچه افتخارات

دو قهرمانی در جام جهانی، مهم‌ترین بخش از تاریخ فوتبال اروگوئه به شمار می‌رود. آنها یکی از هشت کشور دنیا هستند که توانسته‌اند این جام را فتح کنند و این افتخار بزرگ را به دست بیاورند. اروگوئه با 15 قهرمانی، پرافتخارترین کشور در جام ملت‌های آمریکای جنوبی نیز به شمار می‌رود. این تیم اما از سال 2011 به بعد، دیگر نتوانسته روی سکوی قهرمانی کوپا آمه‌ریکا قرار بگیرد. در حقیقت طلایی‌ترین بخش از تاریخ سال‌های اخیر اروگوئه، حدود یک دهه قبل رقم خورد. جایی که این تیم به نیمه‌نهایی جام جهانی رسید و ظرف یک سال، قهرمان قاره شد. پس از آن، دیگر خبری از یک موفقیت بزرگ در فوتبال اروگوئه نبوده است. آنها البته سابقه رسیدن به نیمه‌نهایی یک دوره از جام کنفدراسیون‌ها را هم دارند. فوتبال ایران هم با سه قهرمانی در قاره آسیا، یکی از تیم‌های پرافتخار قاره محسوب می‌شود. این قهرمانی‌ها البته سال‌ها قبل به شکل متوالی به دست آمدند و در چند دهه اخیر، تکرار نشدند.

 

جنگ ستارگان

اروگوئه با ستاره‌های پرشماری خودش را برای جدال با ایران آماده می‌کند. آنها روی خط دروازه فرناندو موسلرا را دارند. گلر پرتجربه و 36 ساله‌ای که چندین تورنمنت بزرگ را با این تیم پشت سر گذاشته و این روزها برای گالاتاسرای در فوتبال ترکیه بازی می‌کند. در خط دفاعی آنها ستاره سابق بارسا و یوونتوس، مارتین کسرس را در اختیار دارند. بازیکنی که این روزها در ام.ال.اس به میدان می‌رود. ماتیاس وینیا در رم و ماتیاس اولیورا در ناپولی، دو مدافع مهم دیگر این تیم هستند. کلیدی‌ترین مدافع آنها اما کسی نیست به جز رونالد آرائوخو. بازیکنی که با سرعتی خیره‌کننده پیشرفت کرده و حالا یکی از مهره‌های ثابت بارسا به شمار می‌رود. او فوتبالیست محبوب ژاوی نیز هست و به نظر می‌رسد که آینده درخشانی در نیوکمپ خواهد داشت. آرائوخو روی زمین و هوا، یک مهره فوق‌العاده به نظر می‌رسد.اروگوئه در خط هافبک تیم ستاره‌های زیادی دارد. ماتیاس وسینو که این روزها در لاتزیو بازی می‌کند به همراه رودریگو بنتاکور که همیشه بازیکن مورعلاقه آنتونیو کونته بوده و حالا با او راهی تاتنهام شده است، در میانه میدان این تیم دیده می‌شوند. لوکاس توریرا که برای آرسنال و آتلتی نیز بازی کرده به اردوی تازه این تیم دعوت شده است. مهم‌ترین هافبک این تیم اما فدریکو والورده است. بازیکنی که حالا به یک مهره بسیار مهم در رئال مادرید تبدیل شده و  فصل گذشته نیز نقش بسیار مهمی در موفقیت‌های تیم داشته است. در خط حمله همه نگاه‌ها به لوئیس سوارز معطوف می‌شود. گل‌ز‌‌‌ن افسانه‌ای سابق بارسا و ستاره همیشگی تیم ملی اروگوئه. این تیم اما در این بخش از زمین، داروین نونیز را هم در اختیار دارد. ستاره جوانی که این روزها برای لیورپول به میدان می‌رود. امید ایران برای رسیدن به یک نتیجه خوب روبه‌روی اروگوئه، به ستاره‌های خط حمله برمی‌گردد. جایی که انتظار می‌رود طارمی و آزمون، یک نمایش درخشان را پشت سر بگذارند.

 

فرم 2022

اروگوئه در حالی مهیای نبرد با ایران می‌شود که در سال 2022 فرم فوق‌العاده‌ای داشته است. این تیم در این سال میلادی هفت بازی برگزار کرده و 6 بار برنده بوده است. اروگوئه در این سال روبه‌روی هیچ حریفی شکست نخورده است. آنها بعد از پایان مرحله انتخابی جام جهانی، سه دیدار دوستانه برگزار کردند. این تیم بی‌رحم در این بازی‌ها سه گل به مکزیک و پنج گل به پاناما زد و البته در جدال با آمریکا به تساوی بدون گل رسید. تیم ملی ایران اما در سال 2022 دو بار شکست خورده و دو نتیجه بد روبه‌روی کره جنوبی و الجزایر داشته است. به جز این دو بازی، تیم ملی  در این سال میلادی موفق به شکست دادن عراق، لبنان و امارات شده است. با این حال 2022 تا امروز سال خوبی برای تیم ملی ایران نبوده است.

 

سوتیتر 1: سابقه ایران و اروگوئه در جام جهانی، قابل مقایسه به نظر نمی‌رسد. اروگوئه اولین میزبان تاریخ این جام بوده و در سال 1930 برای اولین بار این تورنمنت را برگزار کرده است. ایران اما 48 سال بعد برای اولین بار راهی رقابت‌های جام جهانی شد

 

سوتیتر 2: ایران و اروگوئه تا امروز فقط یک بار روبه‌روی هم قرار گرفته‌اند. این مسابقه در فینال تورنمنت کارلزبرگ در کشور هنگ‌کنگ برگزار شد. از زمان برگزاری این مسابقه 19 سال سپری شده است. تنها گل ایران در این نبرد را علی سامره به ثمر رساند