آریا طاری

هفت تساوی در هشت مسابقه، رکورد عجیبی را در این فصل برای تیم مهدی تارتار رقم زده است. آنها در لیگ بیست و دوم فقط پیکان را شکست داده‌اند و مقابل هر تیم دیگری به تساوی رسیده‌اند. ذوب در این فصل تیم‌های قدرتمندی مثل سپاهان و پرسپولیس را نیز متوقف کرده و حالا روبه‌روی استقلال همین نقشه را در ذهن دارد. ساپینتو و تیمش اما بعد از توقف برابر فولاد، فقط به بردن بازی امروز فکر می‌کنند. این یک چالش مهم برای آنها خواهد بود که بتوانند از خط دفاعی ذوب عبور کنند. به نظر می‌رسید استقلال برای باز کردن لایه‌های دفاعی تیم تارتار، روی کناره‌های خط حمله حساب ویژه‌ای باز خواهد کرد. جایی که قایدی و محبی باید مدافعان حریف را دور بزنند و برای تیم‌شان موقعیت بسازند.

 

نبردی برای یامگا!

استقلال فصل گذشته حداکثر امتیازهای ممکن را از ذوب آهن گرفت. آنها در هفته دوم لیگ برتر در فولادشهر با دبل تماشایی کوین یامگا، ذوب را شکست دادند. این همان مسابقه‌ای بود که کوین را به فوتبال ایران معرفی کرد و اعتماد به نفس تبدیل شدن به یک ستاره را به این بازیکن داد. آبی‌ها در دیدار برگشت نیز باز هم با گل یامگا حریف را شکست دادند. کوین فصل گذشته بهترین عملکرد را روبه‌روی ذوب داشت و توانست سه بار دروازه این تیم را باز کند. در فصل گذشته به جز یامگا، هیچ‌کدام از نفرات دیگر استقلال موفق به گلزنی به ذوب نشدند. دو سال قبل دو تیم در جام حذفی نیز با هم بازی کردند که استقلال با دبل فرشید اسماعیلی حریف را شکست داد. دو تیم در دیدار رفت لیگ بیستم نیز به تساوی بدون گل رسیدند اما در دیدار برگشت، این ذوب‌آهن بود که با درخشش میلاد جهانی و وحید محمدزاده، حریف را شکست داد. در مجموع در پنج بازی گذشته دو تیم، استقلال سه بار برنده شده و سهم ذوب هم یک برد بوده است.

 

روی دور تساوی

تیم اصفهانی به جز یک بازی، در همه دیدارهای دیگر این فصل به تساوی رسیده است. آنها قصد دارند همه رکوردها در این زمینه را جابه‌جا کنند. شکی نیست که ذوب در مسابقه امروز هم با یک ترکیب بسیار فشرده و فاصله کم بین خطوط روبه‌روی استقلال قرار می‌گیرد. آنها تلاش می‌کنند در زمین خودشان جمع شوند و شرایط سختی برای استقلال بسازند. مواجه شدن با مهره‌های هجومی خلاق استقلال، برای ذوب دشوار خواهد بود. جنگ اصلی در همین نقطه از زمین شکل می‌گیرد. جایی که مهره‌های هجومی تیم ساپینتو باید خودشان را برای یک دفاع فشرده آماده کنند. هشتمین تساوی در نهمین هفته فصل، یکی از اهداف تارتار و تیمش در این مسابقه است. او این اواخر روبه‌روی استقلال خوب نتیجه نگرفته و حالا قصد دارد این روند را تغییر بدهد. تیم جوان ذوب، انگیزه‌های زیادی برای این جدال دارد اما استقلال برای عقب نیفتادن از رقبای جدی در امتیازها، چاره‌ای به جز شکست دادن این حریف سرسخت نخواهد داشت.

 

زوم روی داور

در چند هفته گذشته، قضاوت دیدارهای استقلال به شدت جنجالی شده است. به خصوص در جدال قبلی با فولاد، اعلام نشدن خطای پنالتی برای آبی‌ها سروصدای زیادی به پا کرد و عصبانیت وحشتناک کادر فنی استقلال را به همراه داشت. حالا در بازی امروز همه نگاه‌ها روی داور خواهد بود. ذوبی‌ها نیز از سوی دیگر کاملا نگران هستند. مربیان این تیم نگرانی‌شان را از «جبران» احتمالی کمیته داوران برای استقلال ابراز کرده‌اند. در حقیقت به نظر می‌رسد این بازی پتانسیل کشیده شدن به جنجال را دارد و قضاوت آن بسیار سخت و نفس‌گیر خواهد بود. در جریان این بازی با هر تصمیم، همه روی داور زوم می‌کنند و به اعتراض علیه او می‌پردازند. انتظار می‌رود این جدال به دلیل اعتراض به داور، بارها از ریتم بیفتد.

 

نگاهی به ترکیب‌ها

با وجود ناکامی در رسیدن به پیروزی در هفته گذشته، استقلال نمایش بسیار خوبی روبه‌روی فولاد داشت. این یکی از بهترین عملکردهای فصل باشگاه بود. در نتیجه انتظار می‌رود آنها دوباره با همان ترکیب مقابل ذوب آهن قرار بگیرند. سیدحسین حسینی روی خط دروازه، یامگا، سیلوا، مرادمند و سلمانی در خط دفاعی، روزبه چشمی، مهدی مهدی‌پور و آرش رضاوند در خط هافبک و البته مثلث مهدی قایدی، محمد محبی و پیمان بابایی در خط حمله، ترکیب احتمالی استقلال برای این جدال را می‌سازند. محبی در هفته‌های گذشته بهترین گلزن تیم بوده و ساپینتو امیدوار است درخشش او ادامه داشته باشد. ساپینتو همانند هفته گذشته، امروز نیز از روی سکوها شاهد نمایش تیمش خواهد بود. حدس ‌زدن ترکیب ذوب معمولا کمی دشوارتر به نظر می‌رسد. چراکه مهدی تارتار در این فصل چند ترکیب و چند روش بازی را مدنظر قرار داده و معمولا در هر مسابقه ترکیبش را در دستخوش تغییر کرده است. با این حال انتظار می‌رود این تیم همانند سایر دیدارهای سخت این فصل، با چهار دفاع روبه‌روی استقلال ظاهر شود و همچنان دو مهاجم مرکزی نیز در این نبرد داشته باشد.