آریا طاری

برنامه‌ریزی رقابت‌های لیگ برتر، همیشه تعمدا طوری بوده که استقلال و پرسپولیس در هفته‌های پایانی مسابقات با هم روبه‌رو نشوند. با این وجود بعضی دربی‌ها در بعضی از فصل‌ها، همیشه حساس‌تر از مسابقات دیگر بوده‌اند. به بهانه دربی حساس روز جمعه، به مرور شهرآوردهایی می‌پردازیم که در شرایطی خاص برای سرخابی‌ها اتفاق افتاده‌اند. این مسابقه‌ها به فصل‌هایی مربوط هستند که هر دو تیم در آنها، بخشی از کورس قهرمانی بودند. درست مثل شهرآورد حساسی که همین هفته در آزادی انجام خواهد شد.

لیگ برتر اول؛ تساوی سرد با اخراج دیروقت

در اولین دوره لیگ برتر، پرسپولیس و استقلال یک رقابت سخت و نزدیک را برای قهرمانی پشت سر می‌گذاشتند. در نیم‌فصل دوم لیگ، تیم پروین در حالی با تیم پورحیدری روبه‌رو شد که در پنج مسابقه متوالی فقط یک برد به دست آورده بود. آنها صدر جدول را به استقلال سپرده بودند و برای تبدیل شدن به مدعی شماره یک، به شکست دادن رقیب سنتی‌شان نیاز داشتند. در دربی برگشت آن فصل اما هیچ گلی رد و بدل نشد و مسابقه با تساوی صفر - صفر به پایان رسید. اخراج نیکبخت در دقیقه 86، مهم‌ترین اتفاق آن جدال به شمار می‌رفت. پس از این مسابقه، قرمزها از چهار بازی بعدی‌شان 10 امتیاز گرفتند و به شکل اعجاب‌آوری قهرمان لیگ برتر شدند. شکست هفته آخری استقلال در زمین ملوان، شانس قهرمانی را از پورحیدری و تیمش گرفت. تیمی که حتی با یک تساوی در انزلی هم، جام قهرمانی را بالای سر می‌برد.

لیگ چهارم؛ درام در دقیقه 92

این هم از آن مسابقه‌های کلاسیک و فراموش‌نشدنی دربی به شمار می‌رفت. در لیگ برتر چهارم، استقلال قلعه‌نویی و پرسپولیس که کارش را با راینر زوبل شروع کرده بود، در جست‌وجوی بردن جام به سر می‌بردند. دو تیم مسابقه برگشت را در هفته بیست و یکم در آزادی برگزار کردند. مسابقه‌ای که با گل عنایتی هیجان‌انگیز شد، با گل‌های سهراب انتظاری و شیث رضایی اوج گرفت و سرانجام با گل‌های محمود فکری و پیروز قربانی به پایان رسید. آن برد لحظه آخری، یکی از شیرین‌ترین پیروزی‌های استقلال در همه ادوار دربی بوده است. قرمزها پس از آن شکست، دیگر امید چندانی به قهرمانی نداشت. در پایان آن فصل البته نهایتا این فولاد خوزستان بود که قهرمان لیگ برتر ایران شد.

لیگ برتر سیزدهم؛ تساوی با چاشنی اعتراض

یک سال بعد از قهرمانی تیم قلعه‌نویی در لیگ برتر، استقلال با ترکیب پرستاره به لیگ سیزدهم رسید و پرسپولیس علی دایی، ترکیبی نسبتا جوان با پدیده‌هایی مثل امید عالیشاه و پیام صادقیان را در اختیار داشت. هر دو تیم هم مدعی جدی قهرمانی محسوب می‌شدند و به همین خاطر دیدار برگشت آنها، فوق‌العاده حساس به نظر می‌رسید. آن مسابقه همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، نتیجه‌ای به جز تساوی بدون گل در پی نداشت. جدالی که سرشار از اعتراض بود و بارانی از کارت‌های زرد را به همراه داشت. جالب اینکه در پایان آن فصل هم دوباره باشگاه فولاد قهرمانی لیگ برتر را به دست آورد.

لیگ برتر پانزدهم؛ شاهکار به زبان کروات

در لیگ برتر پانزدهم، پرسپولیس برانکو تیم جذابی به نظر می‌رسید و استقلال هم با مظلومی، تیم مستحکمی ساخته بود. در مسابقه برگشت که اهمیت فوق‌العاده‌ای در مسیر قهرمانی هر دو تیم داشت، پسران برانکو با یک نمایش کاملا برتر، حریف را با نتیجه چهار بر دو شکست دادند. مهدی طارمی، ستاره مهم تیمش در آن مسابقه به یاد ماندنی برای قرمزها به شمار می‌رفت.

لیگ برتر هفدهم؛ شیرجه خوب، ضربه بد!

ورود وینفرد شفر به استقلال در لیگ هفدهم، شرایط این تیم را کمی متحول کرد. تیم شفر به مرور زمان در طول فصل تیم بهتری شد و حتی برای پرسپولیس، تهدیدهایی به وجود آورد. آنها در مسابقه برگشت لیگ برتر هفدهم، قرمزها را با تک گل وریا غفوری از پیش رو برداشتند و سه امتیاز حساسی را به دست آوردند. در پایان همان مسابقه بود که بیرانوند یکی از عجیب‌ترین جملات دوران ورزشی‌اش را ثبت کرد. او مدعی شد که خودش خیلی خوب شیرجه رفته اما ضربه وریا، بد بوده است!

لیگ برتر هجدهم؛ حسرت‌های چیپ

در لیگ برتر هجدهم، استقلال و پرسپولیس در شرایطی به هم رسیدند که هر دو کاملا مدعی بودند. نتیجه مسابقه این دو تیم مقابل هم، تاثیر قابل توجهی در سرنوشت قهرمانی آن فصل داشت. تنها 21 دقیقه پس از شروع این نبرد، احمد نوراللهی با یک ضربه سر گل اول را وارد دروازه استقلالی‌ها کرد. شاگردان شفر می‌توانستند ورق بازی را از روی نقطه پنالتی برگردانند اما چیپ فرشید اسماعیلی، همه رویاهای هواداران تیم را به باد داد.

لیگ برتر نوزدهم؛ بشار در نقش ناجی

دربی برگشت لیگ برتر نوزدهم، در روزهایی برگزار شد که هر دو تیم خودشان را در قامت تیم قهرمان لیگ می‌دیدند. نمایش پسران فرهاد و یحیی در آن جدال، کاملا ایده‌آل به نظر می‌رسید و سرانجام مسابقه با تساوی دو - دو تمام شد. بشار رسن، آخرین گل آن نبرد را وارد دروازه آبی‌ها کرد.