سالاد نیم‌فصل!

حالا که بالاخره جدول لیگ برتر منظم شده و همه تیم‌ها نیم‌فصل اول را رسما به پایان رسانده‌اند، زمان ایده‌آلی برای پرداختن به لیگ از دریچه آمار از راه رسیده است. لیگ برتر بیستم با همه نقص و مشکلاتی که داشت، یک لیگ فشرده و جذاب بود و همین حالا در صدر جدول این لیگ، رقابت مهیجی بین چند باشگاه دیده می‌شود. بزرگ‌ترین مشکل این فصل را باید در نبود تماشاگرها جست‌وجو کرد. تماشاگرانی که بدون تردید اگر در استادیوم‌ها حضور داشتند، به بازی‌ها شور و طراوت به مراتب بیشتری می‌بخشیدند.

آریا رهنورد

قهرمان زانو نمی‌زند

در چند فصل گذشته به محض شروع هر دوره از لیگ برتر، خیلی‌ها پیش‌بینی لغزش پرسپولیس را مطرح می‌کنند اما این پیش‌بینی ظاهرا قرار نیست هیچ‌وقت به حقیقت تبدیل شود. سرخ‌ها لیگ بیستم را چندان خوب شروع نکردند و بخش مهمی از تمرکزشان، به بردن لیگ قهرمانان آسیا معطوف بود. آنها در فاصله دو فصل، چند مهره بسیار کلیدی را هم از دست دادند و ناچار شدند فصل جدید را بدون نفراتی مثل علی علیپور، مهدی ترابی و شجاع خلیل‌زاده کلید بزنند. پس از فینال آسیا هم بشار رسن از این تیم جدا شد تا تیم یحیی به مراتب کم‌مهره‌تر از سال‌های گذشته به نظر برسد. با این وجود آنها خیلی خوب خودشان را پیدا کردند و با پیروزی در دیدارهای پایانی، قهرمانی نیم‌فصل را به دست آوردند. پرسپولیس یحیی به مرور زمان اوج گرفت و توانست قابلیت‌هایش را به رقبا نشان بدهد. آنها البته برای موفقیت در این فصل، دو رقیب کاملا جدی و سرسخت دارند.

تعداد تماشاگر: صفر

تا قبل از شروع لیگ برتر بیستم، لیگ نوزدهم کم‌تماشاگرترین دوره تاریخ لیگ محسوب می‌شد. چراکه در 10 هفته پایانی آن لیگ هیچ تماشاگری روی سکوها حضور نداشت. لیگ بیستم اما از این حیث، همه رکوردها را جابه‌جا کرد. چراکه از زمان آغاز این فصل، استادیوم‌ها حتی به صورت موقت روی تماشاگرها باز نشده‌اند. سابقه نداشته یک فصل از فوتبال باشگاهی ایران این‌چنین خالی از تماشاگرها باشد. کرونا، این‌چنین همه دنیا را تحت تاثیر قرار داده است. البته هواداران تیم‌هایی مثل نساجی و نفت آبادان، تیم مورد علاقه را از خانه‌های مجاور استادیوم حمایت می‌کردند! خیلی بعید به نظر می‌رسد که تا پایان این فصل از لیگ برتر، استادیوم‌ها روی هواداران فوتبال باز شوند. این روند به احتمال فراوان تا پایان لیگ ادامه خواهد داشت.

بهترین برد فصل

یک‌طرفه‌ترین و سنگین‌ترین برد نیم‌فصل اول لیگ برتر، اتفاقا همان آخرین بازی نیم‌فصل بود که بین گل‌گهر و پرسپولیس تهران در سیرجان برگزار شد. شاگردان قلعه‌نویی در غیاب خود این مربی که یک جلسه محرومیت را سپری می‌کرد، شکست وحشتناکی را پشت سر گذاشتند و پنج گل از پرسپولیس دریافت کردند. تا امروز این سنگین‌ترین نتیجه این فصل از فوتبال باشگاهی ایران بوده است. پیروزی چهار گله سپاهان روبه‌روی نساجی نیز، بهترین برد خانگی این فصل از رقابت‌های لیگ برتر به شمار می‌رود.

پرگل‌ترین بازی؛ جادوی پنالتی‌ها

پرگل‌ترین بازی این فصل از لیگ برتر، یک رکورد عجیب و دست‌نیافتنی را به همراه داشت. در این مسابقه، داور مجموعا پنج پنالتی اعلام کرد. پیمان بابایی که در نیم‌فصل از ماشین‌سازی به تراکتور ملحق شده، توانست در این جدال با ضربات پنالتی هت‌تریک کند. در پرگل‌ترین بازی این فصل از لیگ برتر، مجموعا 6 گل رد و بدل شد. در این مسابقه سه گل سهم سپاهانی‌ها بود و ماشین‌سازی نیز سه بار از روی نقطه پنالتی به گل رسید. شاید در ادامه فصل، مسابقه پرگل‌تری هم داشته باشیم اما تصور اینکه در ادامه لیگ مسابقه‌ای با بیش از پنج پنالتی وجود خواهد داشت، تقریبا محال به نظر می‌رسد.

خط حمله؛ بهترین و بدترین

سپاهان این فصل در فاز هجومی، تیم معرکه‌ای نشان داد. آنها اگرچه در دفاع مشکلاتی داشته‌اند اما در خط حمله با زدن 25 گل، بهترین خط آتش لیگ برتر ایران به شمار می‌روند. سپاهان البته در این فصل 18 گل نیز دریافت کرده که در بین هشت تیم بالای جدول، بدترین آمار محسوب می‌شود. ضعیف‌ترین آمار هجومی این فصل از لیگ برتر به سایپا و ماشین‌سازی تعلق دارد. این دو تیم در 15 هفته گذشته فقط موفق به زدن 10 گل شده‌اند. در مجموع چهار تیم در لیگ برتر بیستم، هنوز نتوانسته‌اند به میانگین یک گل به ازای هر مسابقه دست پیدا کنند.

خط دفاع؛ بهترین و بدترین

در لیگ برتر بیستم فقط یک تیم وجود دارد که هنوز تعداد گل‌های خورده‌اش دورقمی نشده‌ است و آن تیم، همان صدرنشین لیگ برتر است. پرسپولیس باز هم برتری‌اش را در فاز دفاعی به رخ رقبا کشید و این فصل فقط هشت گل دریافت کرد. در حقیقت این تیم تقریبا به ازای هر دو مسابقه، فقط یک گل خورده و حامد لک هم با هشت کلین‌شیت، عملکرد قابل توجهی در این فصل داشته است. نقطه مقابل پرسپولیس، تیم ذوب‌آهن است. تیمی که در 15 هفته گذشته مجموعا 23 بار اجازه عبور توپ از خط دروازه‌اش را به رقبا داده است. آنها در خط حمله فقط 6 گل کم‌تر از پرسپولیس زده‌اند اما از نظر دفاعی، یک فصل ‌فاجعه‌بار را سپری کرده‌اند.

درخشان، مثل شهباز

بدون شک بهترین و آماده‌ترین مهاجم این فصل و شاید حتی بهترین بازیکن لیگ بیستم، سجاد شهباززاده بوده است. مهاجمی که زیر نظر محرم، به شدت احیا شده و فصل درخشانی را سپری کرده است. سجاد در نیم‌فصل اول لیگ برتر، توانسته 12 گل به ثمر برساند. در چند دوره از همین لیگ، زدن 12 گل حتی برای آقای گلی نیز کافی بوده است. شهباززاده این فصل به تنهایی حتی بیشتر از چند باشگاه گل‌زنی کرده و آمادگی‌اش را به بهترین شکل به رخ کشیده است. این یکی از بهترین فصل‌های دوران فوتبال این بازیکن است و آمار گل‌زنی فوق‌العاده او، حتی می‌تواند در نیم‌فصل دوم از این هم بهتر شود.

مهندس اسلامی!

در نیم‌فصل اول لیگ برتر بیستم، فقط یک بازیکن توانسته آمار پاس‌های گلش را از عدد سه عبور بدهد. بازیکن باتجربه‌ای که در 34 سالگی، پیراهن باشگاه نساجی قائمشهر را بر تن دارد. کریم اسلامی فعلا با چهار پاس گل، بهترین پاسور لیگ برتر بیستم به شمار می‌رود. بازیکنی که قبل از ملحق شدن به نساجی، مدتی در لیگ یک برای بادران به میدان می‌رفت و حالا تنها نقطه امیدبخش در یک فصل ناامیدکننده برای قائمشهری‌ها شده است.

بیشترین برد پیاپی

این رکورد هم همانند بسیاری از رکوردهای مثبت دیگر لیگ برتر به پرسپولیسی‌ها تعلق دارد. پس از شکست روبه‌روی آلومینیوم اراک، تیم یحیی به نوعی متحول شد و خیلی خوب توانست خودش را جمع و جور کند. آنها ماشین‌سازی و تراکتور را در دو بازی پیاپی شکست دادند، سپس در مسابقه خانگی با مس رفسنجان برنده شدند. پیکان و گل گهر نیز دو قربانی بعدی قرمزها بودند. پرسپولیس با این پنج برد و یک سبقت فراموش‌نشدنی، قهرمانی نیم‌فصل را از آن خودش کرد. در این فصل هیچ تیمی نتوانسته بود در پنج مسابقه پیاپی به برتری دست پیدا کند.

در لیگ برتر بیستم فقط یک تیم وجود دارد که هنوز تعداد گل‌های خورده‌اش دورقمی نشده‌ است و آن تیم، همان صدرنشین لیگ برتر است. پرسپولیس باز هم برتری‌اش را در فاز دفاعی به رخ رقبا کشید و این فصل فقط هشت گل دریافت کرد

بیشترین بازی بدون باخت

رکورد بیشترین مسابقه بدون باخت در این فصل از لیگ برتر هم به پرسپولیس تعلق دارد. این تیم پیش از تنها شکستش در نیم‌فصل اول روبه‌روی آلومینیوم، در 9 بازی پیاپی طعم باخت را نچشیده بود. البته بازی با تیم اراکی در چارچوب هفته دوازدهم برگزار شد اما پرسپولیس پس از انجام 9 بازی و با دو دیدار معوقه، به آن نبرد رسید و روند بی‌شکستی‎اش سرانجام در اراک قطع شد.

بیشترین بازی بدون برد

بیشترین مسابقه متوالی بدون کسب پیروزی در لیگ برتر، برای ماشین‌سازی تبریز رقم خورد. آنها که فصل گذشته یکی از تیم‌های خوب و سرسخت لیگ برتر به شمار می‌رفتند، این فصل 14 هفته برای کسب اولین پیروزی صبر کردند. درست وقتی به نظر می‌رسید که اوضاع این باشگاه کمی بهتر شده و روزهای خوب‌تری برای ماشین از راه خواهد رسید، بهترین گل‌زن این تیم یعنی پیمان بابایی جدا شد و پشت سر او هم، سرمربی تیم از سمتش استعفا داد تا شرایط این باشگاه دوباره نگران‌کننده شود.

بیشترین باخت پیاپی

پس از تساوی هفته نهم لیگ برتر، نساجی تا پایان نیم‌فصل هیچ نتیجه‌ای به جز شکست را تجربه نکرد. آنها از زمان بازگشت به سطح اول فوتبال ایران، همیشه تیم آماده‌ای به نظر می‌رسیدند اما نساجی در این فصل، به رده‌های پایین جدول تبعید شد. نساجی تنها تیم لیگ بیستم است که 6 باخت متوالی را در این لیگ تجربه کرده و در مجموع 10 شکست را در 15 مسابقه این فصل پشت سر گذاشته است. تیم وحید فاضلی در نیم‌فصل اول دو پیروزی به دست آورد که هر دو در همان چهار هفته اول لیگ برتر به دست آمدند.

شگفت‌انگیزان

غافلگیرکننده‌ترین تیم‌های این فصل لیگ برتر، صنعت نفت آبادان و آلومینیوم اراک بوده‌اند. صنعت در تابستان بسیاری از مهره‌های مهمش را از دست داد و عملا خالی شد اما باز هم عالی نتیجه گرفت. آلومینیوم هم برخلاف خیلی از تیم‌های تازه‌وارد لیگ برتر، تنها با هدف بقا به لیگ نیامد و فراتر از حد انتظار نتیجه گرفت. هرچند که معلوم نیست با جدایی سرمربی این تیم، در نیم‌فصل دوم چه سرنوشتی در انتظار اراکی‌ها خواهد بود.

سپاهان این فصل در فاز هجومی، تیم معرکه‌ای نشان داد. آنها اگرچه در دفاع مشکلاتی داشته‌اند اما در خط حمله با زدن 25 گل، بهترین خط آتش لیگ برتر ایران به شمار می‌روند

ناامیدکننده‌ترین تیم فصل

این لقب بدون تردید برازنده باشگاه ذوب‌آهن است. تیمی که در پنجره نقل و انتقالات به سراغ ستاره‌هایی مثل شهاب گردان و میلاد جهانی رفت اما مشکلات داخلی تیم و اختلافات بین اعضای کادر فنی و مدیران باشگاه، شرایط را برای ذوب پیچیده کرد. حتی اخراج رحمان رضایی هم اوضاع تیم اصفهانی را تغییر نداد. تیمی که حالا در رده‌های پایین جدول رده‌بندی دست و پا می‌زند.

بدشانس‌ترین‌ها

با زدن هشت توپ به تیر دروازه در یک فصل، گل گهر به نوعی بدشانس‌ترین تیم این فصل لیگ برتر به شمار می‌رود. البته در زمینه بدشانسی می‌توان به باشگاه ذوب آهن نیز اشاره کرد. چراکه آنها در لیگ برتر بیستم، رکورددار متضرر شدن از اشتباه‌های داوری بوده‌اند.