ان‌شاءالله از شنبه!

اینکه اولین روز پس از تعطیلات ۱۳ روزه سال جدید «شنبه» است و اینکه در همان شنبه نیز دیدارهای لیگ برتر دوباره کلید می‌خورند را می‌توان به فال نیک گرفت. البته در کشوری مثل ایران اساسا نباید فریب چنین چیزهایی را خورد اما به هر حال سال جدید فوتبال امروز رسما برای هواداران استقلال و پرسپولیس آغاز می‌شود. صدر جدول لیگ برتر فعلا به سپاهان سپرده شده اما هر دو باشگاه سرخابی، جزو مدعیان جدی قهرمانی هستند و آرزوهای بزرگی برای سال جدید دارند. فرهاد و یحیی به خوبی می‌دانند که شروع سال با پیروزی، چقدر می‌تواند برای‌شان مفید باشد.

آریا رهنورد

پرسپولیسی‌ها سال 99 را با شکست دادن نفت مسجدسلیمان در استادیوم آزادی به پایان بردند. مسابقه‌ای که از چند جهت برای این باشگاه اهمیت زیادی داشت. گل‌زنی مهدی ترابی در بازگشت به این تیم و البته درخشش شهریار مغانلو، ماجراهای مهم آن مسابقه برای قرمزها بودند. پرسپولیس در 10 بازی اخیرش در لیگ برتر هشت بار برنده شده و فقط یک بار طعم شکست را چشیده است. تیم یحیی در این هفته‌ها نتایج درخشانی به دست آورده اما صدر جدول را به خاطر تفاضل گل به رقیب سرسختی به نام سپاهان واگذار کرده است. آنها امروز برای پس گرفتن صدر از طلایی‌ها، یک دوئل جذاب با شهرخودرو برگزار می‌کنند. مسابقه رفت با حریف مشهدی برای پرسپولیسی‌ها خاطره جذابی رقم زد. آنها در استادیوم آزادی سه بار توپ را از خط دروازه تیم رحمتی عبور دادند و با گل‌های سیدجلال، نوراللهی و سرلک، به راحتی به حریف غلبه کردند. شناخت خوب یحیی از تیم سابقش، نقش مهمی در این پیروزی دلچسب داشت. او در قامت یک مربی، به مراتب پرتجربه‌تر از رحمتی به نظر می‌رسد و این مساله نیز می‌تواند در مسابقه امروز به یحیی کمک کند. جالب اینکه در سه تقابل اخیر شهرخودرو و پرسپولیس، یحیی همیشه برنده بوده است. او در سه تجربه اخیر دو بار به عنوان مربی قرمزهای تهران و یک بار به عنوان سرمربی قرمزهای مشهد، در این مسابقه به برتری رسیده است. سیامک نعمتی مهم‌ترین غایب سرخپوشان برای این مسابقه به شمار می‌رود. او در جدال با نفت مسجدسلیمان از زمین اخراج شد و به همین خاطر نمی‌تواند تیمش را در جدال امروز در مشهد همراهی کند. پرسپولیسی‌ها در سال جدید، یک دیدار تدارکاتی با سایپا برگزار کرده‌اند و آن مسابقه را با پیروزی پشت سر گذاشته‌اند. آنها با 37 امتیاز در رده دوم جدول دیده می‌شوند و امروز به مصاف تیمی می‌روند که در 18 بازی گذشته 23 امتیاز به دست آورده و در رده یازدهم جدول رده‌بندی لیگ برتر حضور دارد. شهرخودرو اصلا فصل خوبی را پشت سر نگذاشته اما برای تغییر دادن اوضاع در این باشگاه، هنوز دیر نشده است.

تنور لیگ بیستم برای سرخابی‌ها، امروز دوباره داغ خواهد شد. غیبت تماشاگران اما همچنان به ماهیت لیگ برتر ضربه می‌زند. این دو بازی باید در دو استادیوم کاملا پر از تماشاگر برگزار می‌شدند اما شاید ستاره‌های فوتبال ایران هم دیگر به برگزاری مسابقه در ورزشگاه‌های خالی خو گرفته‌اند

برخلاف پرسپولیس، استقلالی‌ها سال 1400 را روبه‌روی رقیبی شروع می‌کنند که در نیم‌فصل اول موفق به شکست دادنش نشده‌اند. وقتی پیکان و استقلال در نیم‌فصل اول با هم روبه‌رو شدند، محمود فکری سرمربیگری آبی‌ها را برعهده داشت. این یکی از آن نبردهایی بود که بازار انتقاد از فکری را کمی داغ کرد. چراکه اصرار این مربی برای سانتر کردن تیم روی سر مهدی قایدی، کاملا انتقاد برانگیز به نظر می‌رسید. بزرگ‌ترین نگرانی استقلالی‌ها برای روبه‌رو شدن با پیکان به مساله کرونا برمی‌گردد. خبر خوب برای هواداران این تیم، بهبود رشید مظاهری و مهدی قایدی است. این دو مهره می‌توانند تیم‌شان را برابر پیکان همراهی کنند و بابک مرادی احتمالا تنها بازیکنی خواهد بود که به خاطر ابتلا به ویروس، شانس رویارویی با پیکان را از دست می‌دهد. حتی خود فرهاد هم این اواخر با کرونا دست و پنجه نرم کرده و البته موفق به شکست دادن این ویروس شده و حالا امیدوار است که با توپ پر به لیگ برتر برگردد و امتیازها را برای تیم محبوبش جمع کند.

فرهاد و استقلال چهار امتیاز با صدر جدول فاصله دارند و با توجه به اینکه دو بازی مستقیم با پرسپولیس و سپاهان خواهند داشت، می‌توان نتیجه گرفت که سرنوشت قهرمانی هنوز در دست خودشان است. آنها امروز با یک تیم تدافعی و سرسخت روبه‌رو می‌شوند. تیمی که در دفاع، مستحکم نشان می‌دهد و در فاز هجومی نیز به پرتاب‌های بلند نادر محمدی چشم دوخته تا بتواند دروازه رقیب پرستاره‌اش را تهدید کند و روی دروازه رشید، موقعیت بسازد.

تنور لیگ بیستم برای سرخابی‌ها، امروز دوباره داغ خواهد شد. غیبت تماشاگران اما همچنان به ماهیت لیگ برتر ضربه می‌زند. این دو بازی باید در دو استادیوم کاملا پر از تماشاگر برگزار می‌شدند اما شاید ستاره‌های فوتبال ایران هم دیگر به برگزاری مسابقه در ورزشگاه‌های خالی خو گرفته‌اند. تا پایان این فصل زمان زیادی باقی نمانده و هر امتیاز برای هر دو باشگاه فوق‌العاده کلیدی خواهد بود. به نظر می‌رسد مثلث قهرمانی این فصل با حضور سرخابی‌ها و البته سپاهان شکل می‌گیرد و این رقابت جذاب تا آخرین لحظه از آخرین مسابقه فصل ادامه پیدا می‌کند. لیگ برتر بیستم یک فصل غیرقابل پیش‌بینی برای فوتبال ایران به شمار می‌رود.