دو نیمه متفاوت!

«بازی دو نیمه متفاوت داشت». این جمله، یکی از تغییرناپذیرترین جملات مربیان ایران در کنفرانس‌های خبری بازی‌های فوتبال به شمار می‌رود. جمله‌ای که معمولا حقیقت هم ندارد و تنها از سر عادت به زبان می‌آید. در مورد جدول فعلی لیگ برتر اما می‌توان دقیقا از همین عبارت استفاده کرد. چراکه جدول در ۲۱ هفته گذشته، به دو نیمه کاملا متفاوت تقسیم شده است. در نیمه بالایی، همه تیم‌ها شانس کسب سهمیه دارند و در نیمه پایینی، همه تیم‌ها در خطر سقوط هستند. در واقع برخلاف چیزی که گفته می‌شود، هنوز نمی‌توان هیچ تیمی را نسبت به جایگاهش در ادامه فصل «بی‌تفاوت» و بی‌انگیزه دانست.

آریا طاری

نیمه اول؛ از قهرمانی تا سهمیه

لیگ برتر نوزدهم در شرایطی از سر گرفته می‌شود که پرسپولیسی‌ها با 10 امتیاز برتری نسبت به رقبا، برای خودشان حاشیه امن به وجود آورده‌اند اما اگر آنها تصور کنند که همین اختلاف برای قهرمانی لیگ کافی به نظر می‌رسد، ممکن است اوضاع برای این تیم عوض شود. تنها چند لغزش از سوی پرسپولیس، می‌تواند رقبا را برای گرفتن این تیم در جدول مصمم کند. به نظر می‌رسد همه چیز به همین چند هفته اول مربوط می‌شود و یک شروع خوب از پرسپولیس، آنها را در مسیر قهرمانی قرار خواهد داد. قرمزها صاحب کم‌ترین تساوی در این فصل هستند. تیمی که در 21 هفته، فقط دو بار مساوی کرده و با 15 برد، در این زمینه رکورددار به نظر می‌رسد. آنها فاکتور مهمی برای موفقیت دارند و این فاکتور، در اختیار داشتن بهترین خط دفاعی لیگ برتر با تنها 10 گل خورده است. تفاضل گل این تیم هم از همه رقبای بالای جدولی بیشتر است. با این حال، هنوز نمی‌توان آنها را قهرمان قطعی این فصل دانست.

درست مثل جدول نهایی فصل گذشته، سپاهان یک پله پایین‌تر از پرسپولیس دیده می‌شود. تیم امیر قلعه‌نویی را می‌توان نبازترین تیم این فصل دانست. زردها در لیگ نوزدهم فقط یک بار در جریان بازی شکست خورده‌اند و دومین شکست‌شان نیز با رای انضباطی اتفاق افتاده است. این سرسختی می‌تواند در ادامه فصل به آنها کمک کند. به نظر می‌رسد مربع قهرمانی این فصل، با حضور پرسپولیس، سپاهان، تراکتور و استقلال تشکیل شده است. تراکتور مشکلات زیادی دارد و ستاره‌های باتجربه این باشگاه، حاضر به بازی برای این تیم نیستند اما شاید بتوان از استقلال، به عنوان جدی‌ترین رقیب پرسپولیس در مسیر کسب جام نام برد. تیمی که با بهترین خط حمله لیگ و زوج رویایی شیخ و قائدی، می‌تواند هر دفاعی را به مرز نابودی بکشاند. استقلال یک بازی معوقه دارد و اگر فردا موفق به شکست دادن فولاد شود، فاصله‌اش را با پرسپولیس  به هشت امتیاز می‌رساند. فاصله‌ای که به هیچ وجه جبران‌نشدنی نخواهد بود.

تراکتور مشکلات زیادی دارد و ستاره‌های باتجربه این باشگاه، حاضر به بازی برای این تیم نیستند اما شاید بتوان از استقلال، به عنوان جدی‌ترین رقیب پرسپولیس در مسیر کسب جام نام برد. تیمی که با بهترین خط حمله لیگ و زوج رویایی شیخ و قائدی، می‌تواند هر دفاعی را به مرز نابودی بکشاند. استقلال یک بازی معوقه دارد

در نگاه منطقی، شاید نبرد قهرمانی و سهمیه بین همین چهار تیم باشد. چراکه آنها در جام حذفی نیز در زمره مدعیان دیده می‌شوند. با این حال چهار تیم بعدی جدول نیز، هنوز از کسب سهمیه لیگ قهرمانان ناامید نیستند. شهرخودرو در جدول لیگ، تنها دو امتیاز با سپاهان و تراکتور فاصله دارد و رسیدن به این تیم‌ها را یک ماموریت ممکن برای خودش می‌داند.

فولاد و نفت آبادان نیز با 33 امتیاز، هنوز قادر به انجام کارهای بزرگ هستند. فولادی‌ها اگر برنده دیدار معوقه با استقلال باشند، با این تیم هم‌امتیاز می‌شوند و به یک قدمی سپاهان و تراکتور می‌رسند. نفت مسجدسلیمان با 28 امتیاز، شانس زیادی برای تصاحب سهمیه ندارد اما اگر پسران مهدی تارتار دوباره مثل نیم‌فصل اول شگفتی‌ساز شوند، می‌توان برای خلق این معجزه روی آنها حساب کرد.

 نیمه دوم؛ تلاش برای زنده ماندن

شاید در پایان نیم‌فصل اول لیگ، می‌شد با قاطعیت قابل توجهی از سقوط گل گهر و شاهین در پایان فصل صحبت کرد اما هر دو تیم به خوبی از پنجره تابستانی نقل و انتقالات استفاده کردند و جان تازه‌ای گرفتند. حالا دیگر پیش‌بینی تیم سقوط‌کننده اصلا راحت به نظر نمی‌رسد.

پیکان با 15 امتیاز در انتهای جدول قرار گرفته و اوضاعی نگران‌کننده‌تر از سایر رقبا دارد. آنها امیدوارند عبدا... ویسی، نقشه بقا در جیب‌هایش داشته باشد. یک رده بالاتر از پیکان، شاهین 16 امتیازی نیز در منطقه قرمز دیده می‌شود. تیمی که البته در آخرین هفته‌های لیگ قبل از ویروس کرونا، کاملا متحول‌شده نشان داد.

سایپا با 19 امتیاز، تیم بعدی در این نقطه از جدول است. جالب است بدانید که نارنجی‌ها تا امروز، هرگز طعم سقوط از لیگ برتر را نچشیده‌اند. گل گهر نیز در جدول، امتیازهایی مشابه سایپا دارد. آنها با کنار زدن استقلال، حالا از اعتماد به نفس فوق‌العاده‌ای برخوردار شده‌اند. پارس، ذوب، نساجی و ماشین‌سازی با 22 تا 28 امتیاز، تیم‌های بعدی نیمه پایینی جدول  به شمار می‌روند. هنوز 27 امتیاز تا پایان راه لیگ باقی مانده و نمی‌توان با اطمینان از بقای این تیم‌ها در لیگ برتر صحبت کرد. درست به اندازه نبرد قهرمانی و سهمیه، جنگ بقا در لیگ نیز هیجان و حساسیت زیادی خواهد داشت. حالا همه در انتظار رونمایی از ادامه لیگ هستند. لیگی که همه را مدت‌ها منتظر نگه داشته و حالا قرار است با ظاهری جدید در استادیوم‌های خالی، به زندگی برگردد.