آریا رهنورد

اولین برخورد استقلال و پرسپولیس در لیگ نوزدهم، امروز در ورزشگاه آزادی اتفاق می‌افتد. مسابقه‌ای که مثل همیشه برای هر دو تیم و هواداران‌شان اهمیت فوق‌العاده‌ای خواهد داشت. این بازی برای همه بازیکنان توی زمین، به شدت حساس است اما بعضی از چهره‌های دربی، فشار بیشتری را روی خودشان احساس می‌کنند. چراکه به شدت زیر ذره‌بین هستند و چاره‌‌ای به جز درخشیدن در این نبرد ندارند. آنها ستاره‌های تعیین‌کننده این جدال خواهند بود و سرنوشت بازی، به آمادگی، هوش و تصمیم‌های لحظه‌ای‌شان بستگی خواهد داشت. همانند دربی‌های گذشته، این بار هم «محافظه‌کاری» در دستور کار هر دو تیم قرار خواهد گرفت اما شاید برای لحظاتی، دو تیم از جلد احتیاط خارج شوند.

آندره‌آ استراماچونی

ماشین‌سازی، فولاد و نفت مسجدسلیمان در این فصل قربانی استراماچونی و تیمش نشدند و حالا مرد ایتالیایی امیدوار است اولین پیروزی‌اش روی نیمکت استقلال را در دربی جشن بگیرد. وینفرد شفر فصل گذشته در دربی برگشت شکست خورد و همان باخت، مقدمات اخراجش از باشگاه را فراهم کرد. استراما برای قرار نگرفتن در مسیر مرد آلمانی، باید از این بازی امتیاز بگیرد. تا پایان هفته سوم، هنوز واکنش‌های عمومی به عملکرد سرمربی استقلال چندان مثبت نیست. بهترین میانبر او برای محبوب‌ شدن در بین هواداران باشگاه، شکست دادن رقیب سنتی در بازی بزرگ امروز خواهد بود.

گابریل کالدرون

پرسپولیس در سه هفته سپری شده از لیگ دو بار برنده شده اما هنوز یک جای کار در مورد این تیم می‌لنگد. آنها تماشایی فوتبال بازی نمی‌کنند، موقعیت‌های زیادی به دست نمی‌آورند و در گل‌زنی نیز چندان موفق نیستند. قهرمان سه دوره گذشته لیگ برتر، در 270 دقیقه از لیگ نوزدهم تنها دو گل به ثمر رسانده و هنوز کیفیتی در حد و اندازه فصل‌های گذشته ندارد. قرمزها حتی با برانکو نیز در شهرآورد شکست‌ناپذیر نبودند اما پروفسور در اولین دربی‌اش برنده شد و این برد کمک زیادی به پروژه او در باشگاه کرد. این همان هدفی است که مرد آرژانتینی در مسابقه امروز دنبال می‌کند.

مرتضی تبریزی

شانس به مرتضی تبریزی رو کرده و او شهرآورد را به عنوان بازیکن فیکس شروع خواهد کرد. اگر دیاباته مصدوم نمی‌شد، مرتضی قطعا دربی را روی نیمکت آغاز می‌کرد اما حالا همه چیز متفاوت است. گل‌زن سابق ذوب، حالا یک فرصت ویژه دارد تا توانایی‌هایش را در استقلال اثبات کند. اگر مثل تجربه‌های بزرگ قبلی، این بار هم تبریزی درخشش چندانی در ترکیب آبی‌ها نداشته باشد، بعید نیست نام او در تعطیلات نیم‌فصل در فهرست مازاد باشگاه قرار بگیرد.

علی علیپور

دو سال قبل، آقای گل لیگ برتر شد و سال گذشته نیز تا هفته‌های پایانی برای آقای گلی می‌جنگید. نمایش این فصل علیپور اما هیچ شباهتی به یک «آقای گل» نداشته است. او هیچ گلی به ثمر نرسانده و چند موقعیت ایده‌آل را نیز به راحتی از دست داده تا هواداران باشگاه را از خودش عصبانی کند. علیپور در دوران برانکو، یک فوروارد درجه یک بود اما هنوز نتوانسته خودش را در این فصل پیدا کند. این مهاجم تا امروز دو بار به استقلال گل زده و حالا در جست‌وجوی سومین گل در دربی پایتخت است.

سیدحسین حسینی

برخلاف آن‌چه هواداران استقلال تصور می‌کردند، پایان دوران حضور رحمتی در این باشگاه به معنای بازگشت آرامش به خط دروازه باشگاه نبود. یک ضربه ایستگاهی، یک شوت و یک ضربه سر، تا این هفته سه بار در سه بازی متوالی دروازه استقلال را فرو ریخته‌اند. سیدحسین هنوز در حسرت اولین کلین‌شیت لیگ برتری‌اش در لیگ نوزدهم به سر می‌برد و دست به هر کاری خواهد زد تا این کلین‌شیت را در بازی سرنوشت‌ساز با پرسپولیس رقم بزند. او اعتماد بخشی از سکوهای آبی را از دست داده و حالا می‌خواهد این اعتماد را دوباره پس بگیرد.

علیرضا بیرانوند

سه هفته از شروع فصل جدید گذشته و علیرضا بیرانوند دو هفته را به دلیل محرومیت از دست داده است. در حالی که رقیب بیرو دو کلین‌شیت را در دو بازی رقم زده، علیرضا در تنها بازی‌اش در این فصل تسلیم یک شوت راه دور از احسان حاج‌صفی شده است. بیرو هنوز در این فصل به فرم آرمانی نرسیده و دربی دشواری در پیش خواهد داشت. یک اشتباه در شهرآورد کافی است تا هواداران پرسپولیس، علیه این سنگربان پرحاشیه موضع بگیرند.

قهرمان سه دوره گذشته لیگ برتر، در 270 دقیقه از لیگ نوزدهم تنها دو گل به ثمر رسانده و هنوز کیفیتی در حد و اندازه فصل‌های گذشته ندارد. قرمزها حتی با برانکو نیز در شهرآورد شکست‌ناپذیر نبودند اما پروفسور در اولین دربی‌اش برنده شد

وریا غفوری

کاپیتان استقلال در روزهای گذشته، سوژه رسانه‌های خبری و ورزشی بوده است. مرد محبوب آبی‌ها قبلا هم سابقه به ثمر رساندن گل سه امتیازی در دربی را دارد اما در تیم استراما، دیگر یک بازیکن هجومی نیست و کاملا به سمت راست خط دفاعی سنجاق شده است. غفوری در این فصل هنوز اوج نگرفته اما آبی‌ها برای جدال تاثیرگذار یکشنبه، روی او حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند.

سیدجلال حسینی

کاپیتان پرسپولیس هفته گذشته برابر ماشین‌سازی استراحت کرد تا با آمادگی کامل مقابل استقلال قرار بگیرد. جانشین اما با کمک به بسته ماندن دروازه و البته یک گل تماشایی، بهترین بازیکن زمین مسابقه بود.

 سیدجلال در همه این سال‌ها در پرسپولیس بی‌رقیب بوده اما حالا دیگر شرایط تغییر کرده است. سید هنوز هم مورداعتمادترین مدافع پرسپولیس به شمار می‌رود اما اگر در بازی‌های بزرگ لغزش داشته باشد، به نیمکت تبعید خواهد شد.