نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: تاکنون هیچ متن و پیش نویسی از مذاکرات به مجلس شورای اسلامی و کمیسیون امنیت ملی نرسیده است.

به گزارش خبر دانشجو، ابراهیم عزیزی، درباره آخرین اخبار از مذاکرات هسته‌ای و متن پیشنهادی اتحادیه اروپا اظهارکرد: تاکنون هیچ متن و پیش نویسی از مذاکرات به مجلس شورای اسلامی و کمیسیون امنیت ملی نرسیده است؛ البته امکان دارد که رئیس مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از اعضای شورای عالی امنیت ملی از جزئیات این موضوع خبر داشته باشد اما هنوز چیزی به صحن علنی نرسیده است.

وی افزود: البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که پیش نویس توافق و متن نهایی با یک دیگر تفاوت دارد؛ درواقع متن نهایی توافق باید در دسترس همگان قرار بگیرد و آحاد ملت باید نسبت به این موضوع مطلع شوند؛ اما متنی که در فرآیند بررسی دو طرف قرار دارد و هنوز نهایی نشده، قابل اتکا و اعتنا نیست و لذا درگیرکردن ذهن مردم به متنی که هنوز نهایی نشده، دستاوردی نخواهد داشت.

عزیزی با اظهار بی اطلاعی از متن پیشنهادی اروپا برای بازگشت به توافق هسته‌ای، تصریح کرد: اتحادیه اروپا به دنبال این است که فاصله طرف‌های برجامی را به یک دیگر نزدیک کند اما تاکید ما بر این است که متن نهایی باید تامین کننده منافع ملی و اهداف راهبردی نظام اسلامی در حوزه صنعت هسته‌ای باشد. همچنین باید انتفاع کامل اقتصادی برای ایران در متن نهایی دیده شود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: قرار بر این شده است که وزیر امور خارجه و یا معاون سیاسی او در اولین فرصت در کمیسیون امنیت ملی مجلس حاضر شوند و درباره روند مذاکرات و متن پیشنهادی اتحادیه اروپا، توضیحاتی را به اعضای کمیسیون ارائه دهند.

همچنین محمد حسن آصفری، نایب رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس تاکید کرد: گزینه‌هایی بر روی میز مجلس است که در صورت عدم توافق برد برد این گزینه ها به سرعت مصوب خواهد شد. مطمئنا برگشت به عقب به سادگی امکان پذیر نخواهد بود. بهتر است طرف های مقابل دست از بهانه جویی بردارد. امروز مشکل اساسی در روند مذاکرات ضمانت اجرایی طرف های مقابل برای انجام تعهداتشان است.

وی افزود: طرف های مقابل باید متوجه باشند که جمهوری اسلامی ایران قرار نیست هم زیر بار تحریم ها بماند و هم پشت در مذاکرات معطل بماند. اگر طرف مقابل اراده خود را در توافق و مذاکره نشان ندهد، مطمئنا ما اجازه نمی دهیم تا مذاکرات طولانی شود. جمهوری اسلامی ایران نیز متقابلا تصمیماتی اتخاذ خواهد کرد.