رئیس‌جمهور در واکنش به شایعه استعفایش گفت: ماه‌های اولیه بعد از انتخابات، هنوز مراسم تحلیف و تنفیذ برگزار نشده بود، موضوعی به دلایلی در ذهن من بود و خدمت رهبری بیان کردم که دولت آمده است و می‌خواهد کار کند، اما شما اگر به هر دلیلی فکر می‌کنید فرد یا دولت دیگری بهتر می‌تواند خدمت کند، من آماده‌ام که کنار بروم. ایشان به شدت رد کردند و فرمودند به هیچ عنوان و دلم می‌خواهد تا روز آخر و ساعت آخر دولت به کار خود ادامه دهد. بار دیگر در سال 97 مطرح کردم، ایشان فرمودند اجازه نمی‌دهم دولت حتی یک ساعت زودتر مسئولیت را تحویل دهد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، حسن روحانی، در نشست خبری دیروز خود با رسانه‌ها افزود: من هم از ابتدا نظرم همین بوده است. استعفا به نظر من معنا ندارد. ما از آغاز آمدیم به مردم وعده‌ای داده‌ایم و پای وعده و قول خود تا پایان خواهیم بود و آنچه وعده دادیم تلاش می‌کنیم. همه مردم تا امروز از نظام و دولت حمایت کرده‌اند. اگر شرایط بهتر می‌خواهیم باید حمایت کنیم.

وی درباره شایعه استعفای خود در روزهای اخیر تاکید کرد: این شایعه را قویا تکذیب می‌کنم، دولت پای مسئولیت و عهد خود خواهد ماند.

آمار کشته‌های آبان در اختیار پزشکی قانونی است

حسن روحانی در بخش دیگری از نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی درباره قربانیان اعتراضات آبان ماه گفت: اینکه چند نفر کشته شده‌اند آمارش در اختیار پزشکی قانونی کشور است و می‌توانند اعلام کنند و مشکلی نیست اما آمار واقعی آنچه اعلام شده با آنچه در رسانه‌ها اعلام می‌شود فاصله زیادی دارد. در حادثه آبان، رسانه‌های خارجی اغراق و مبالغه کردند. یک عددی را اعلام کردند و روزانه صد نفر صد نفر بالا بردند. اینها کاملا نادرست است.

وی افزود: از ابتدا هم گفته بودم در این زمینه نیروهای خودی، پلیس، بسیج، عابران و مردم عادی از کسانی که معترضین و مهاجمان بوده‌اند تفکیک شود.

افزایش قیمت بنزین تصمیم کل نظام بود

رئیس‌جمهوری ادامه داد: اینکه می‌گویند به اعتماد مردم لطمه خورده است، درست است و باید این اعتماد را بهبود ببخشیم، به نظرم در مورد وقایع آبان ماه، غروب جمعه اطلاعات غلطی به مردم داده شد و در این حرکت موضوع اختلاف و شکاف حاکمیتی به غلط به مردم منتقل شد و در نهایت ذهن مردم را مخشوش کردند. در حالی که در مورد حامل‌های انرژی تصمیم گیرنده تنها دولت نبود، بلکه تصمیم کل نظام بود که هر سه قوه درباره آن رای داده بودند و رهبری هم این موضوع را تایید کرده بودند.

روحانی تصریح کرد: کل نظام در این زمینه تصمیم گرفت، اما تا صبح یکشنبه این تردید را مرتب نشر می‌دادند تا اینکه مقام معظم رهبری در بیانات خود مسئله تصمیم‌گیری درباره این طرح را بیان کردند و اختلافات کنار گذاشته شد. ما در روزهای یکشنبه و دوشنبه هیچ مشکلی نداشتیم و شرایط عادی شد. متاسفانه این وقایع از شبهه‌افکنی آغاز شد -حال تعمدی یا غیرتعمدی- البته رسانه‌های خارجی هم در این زمینه نقش داشتند.

باید درباره هواپیمای اوکراینی به ما گزارش رسمی می‌دادند

بخش دیگری از نشست خبری رئیس‌جمهوری مربوط به حادثه هواپیمای اوکراینی و جزئیات مطلع شدن دولت از آن بود. روحانی در پاسخ به ابهامات درباره هواپیمای اوکراینی گفت: حادثه هواپیمای اوکراینی صبح چهارشنبه رخ داد لذا ما بعد از حادثه در دولت حضور داشتیم آنچه در دولت مطرح شد و وزیر راه گزارش داد این بود که یک سانحه بوده است. من پرسیدم که هواپیما از نوع ۷۳۷ مکس بوده یا ورژن دیگری است که گفت نمی‌دانم، گفتم بررسی شود که ورژن حادثه‌ساز بوده است یا نه. که معلوم شد آن مدل نبوده است.

وی ادامه داد: بعد از ظهر آن روز شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت، البته نه برای سانحه هواپیما بلکه درباره حمله به عین‌الاسد و عکس‌العمل‌های احتمالی آمریکا جلسه‌ای داشتیم که از ساعت سه تا حدود ۵ و رب جلسه طول کشید. در پایان آن جلسه گرچه بحث هواپیما مطرح شد ولی آنجا هم گفته شد که سانحه بوده است. شب آن روز من با رئیس جمهور اوکراین گفتگویی داشتم که لحنش متفاوت بود و احتمالاتی را می‌داد. اطلاعاتی را برخی کشورها به او داده بودند. من هم آن شب با وزیر راه صحبت کردم که او بازهم می‌گفت سانحه بوده است چون پدافند هوایی کشور می گفت شلیکی از طرف ایران صورت نگرفته است. اما روز پنج شبنه شبهات ما بیشتر شد و من بازهم با مسئولان صحبت کردم.

روحانی گفت: غروب جمعه که با رئیس ستاد کل نیروهای سملح صحبت می‌کردم این احتمال قوی بود که در این حادثه خطایی صورت گرفته است. گفتم اگر این فکر را می‌کنید الان اعلام رسمی کنید گفتند نه شبهاتی داریم و قرار است دبیرخانه شورای امنیت جلسه‌ای داشته باشیم و نهایی کنیم. به هر حال مقامات مسئول باید به ما گزارش رسمی می‌دادند.

دولت مسئولیتی در کلیر کردن آسمان ندارد

وی تصریح کرد: همان ساعت ۴ و نیم روز جمع که رئیس ستاد کل رسما به من اعلام کرد که این خطا صورت گرفته من گفتم که همین الان اعلام شود ولی بعدش دیدم اعلام نشد، علت را که پرسیدم گفتند جلسه شورای امنیت ابتدا تشکیل شود که گفتم اگر تصمیمی قرار است گرفته شود این جلسه امشب تشکیل شود . جمعه شب ما جلسه را تشکیل دادیم، بحث مفصل بود و ابعاد قضیه روشن شد و بیانیه ستاد کل مطرح شد و تصمیم نهایی برای اعلام رسمی و پذیرفتن مسئولیت مطرح شد. من ساعت 12 شب دیدم اعلام نشده و در نهایت بیانیه صبح اعلام شد. می‌شد چند ساعتی یا لااقل شب جمعه بیانیه اعلام شود و ادامه پروسه‌ها تسریع شود ولی طبیعیتا این خبر آنقدر عجیب و غریب بود که ما واقعا باورمان نمی‌شد این اتفاق رخ داده باشد.

رئیس‌جمهور گفت: کل ماجرا همین بود و الان هم مسیر را دنبال می‌کنیم و طبق مقررات بین‌المللی و عمدتا با اوکراینی‌ها درباره جعبه سیاه و بقیه مسائل در حال صحبت هستیم تا مشکل حل شود.

روحانی درباره کلیر نکردن آسمان از سوی دولت هم گفت: آسمان ما باز است و همه هواپیماها رفت و آمد می‌کنند اینکه آسمان کشور بسته شود را باید سازمان هواپیمایی اعلام کند و بگوید این مسیر از این ساعت تا این ساعت یا از این روز تا فلان روز بسته است. اما اینکه چه مقام و نهادی این دستور را به سازمان هواپیمایی بگوید، دو مقام و نهاد بیشتر نیستند، یا هواشناسی به خاطر شرایط فوق‌العاده جوی می‌تواند این درخواست را بدهد یا نیروهای مسلح. ستاد کل باید بگوید مثلا به خاطر مانور یا عملیات خاص آسمان بسته شود. دولت هیچ مسئولیتی در کلیر کردن آسمان ندارد.

هیچ لیستی به عنوان لیست دولت وجود ندارد

رئیس‌جمهور در ادامه این نشست خبری در پاسخ به اینکه فهرستی تحت عنوان یاران روحانی منتسب به شما و نزدیکان شما هم منتشر شده؛ آیا دولت قصد حضور در انتخابات را دارد، گفت: هیچ لیستی به عنوان لیست دولت وجود ندارد و روحانی هم هیچ لیستی ندارد، دولت هیچ دخالتی در انتخابات ندارد.

امیدوارم مردم در انتخابات شرکت کنند و مردم آزادند که کاندیدای خود را انتخاب کنند و امیدواریم که یک مجلس خوب با روحیه جدید شکل بگیرد.

انتخابات در 44 حوزه غیررقابتی است

وی همچنین به فضای غیررقابتی در انتخابات پیش رو اشاره کرد و افزود: گزارش وزارت کشور این بود که انتخابات در ۷۰ حوزه غیررقابتی است و این من را نگران کرد و همه تلاش من این بود که این رقابت بیشتر شود حتی الامکان افرادی طبق قانون تایید شوند و رقابت پرشور شود.

روحانی ادامه داد: امروز ظهر از وزارت کشور آمار گرفتم و مشخص شد که وضعیت آن ۷۰ حوزه بهتر شده است. آخرین گزارش این بود که انتخابات فقط در ۴۴ حوزه رقابتی نیست. آن جاهایی که وزارت کشور می‌گوید رقابتی نیست باز هم مردم باید حضور پیدا کنند.

ممکن از حزب آنها کسی نباشد اما به رحال همه ما ایرانی و علاقمند به انقلاب و کشور هستیم. در حزب رقیب نیز می‌توان افرادی را انتخاب کرد که اصلح و بهتر هستند و می‌توانند برای کشور در پارلمان و مجلس مفید باشند.

مشکل غیرقابل حل با عربستان نداریم

روحانی در پاسخ به سوالی درباره اینکه وزیر خارجه ایران در اجلاس مونیخ از ارسال پیام خصوصی سعودی‌ها به ایران خبر داده است، گفت: همواره دولت‌هایی بودند که پیام‌هایی را برای ما می‌آوردند. از جمله اینکه نخست وزیر پاکستان برای این موضوع به ایران آمد و همچنین مسئولانی از کشورهای دیگر همچون عراق در این زمینه فعال بودند و حتی دولت‎های اروپایی هم برای ما پیام آوردند و همواره پاسخ ما این بوده که ما مشکل پیچیده غیرقابل حل با عربستان نداریم.

وی با بیان اینکه هر زمان عربستان آماده باشد، مسائلی بین ماست که قابل گفتگو است، ادامه داد: مهمترین مسئله در منطقه در حال حاضر یمن است و برای عربستان سعودی هم مهم است که پایان کار چگونه باشد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه عربستان سعودی یک اشتباه بزرگ در منطقه نسبت به یمن مرتکب شد، تصریح کرد: اگر عربستان دست از تجاوز خود در یمن بردارد، شرایط برای گفتگو و مصالحه بسیار آماده‌تر خواهد بود.

دو نهاد بیشتر نیستند که می‌توانند دستور کلیر شدن آسمان را بدهند؛ یا هواشناسی به خاطر شرایط فوق‌العاده جوی می‌تواند این درخواست را بدهد یا نیروهای مسلح. ستاد کل باید بگوید مثلا به خاطر مانور یا عملیات خاص آسمان بسته شود. دولت هیچ مسئولیتی در کلیر کردن آسمان ندارد

نظری نسبت به فرد یا حزب خاصی در آمریکا ندارم

رئیس‌جمهوری در ادامه نشست خبری خود با اهالی رسانه در پاسخ به سوال خبرنگار آزاد رسانه‌های آمریکایی که پرسید «رهبران در واشنگتن از تغییر رژیم در ایرن و کشورهای همسایه سخن می‌گویند، آیا ایران هم به تغییر رژیم در آمریکا فکر می‌کند و نظر شما درباره نامزدهای دموکرات و خصوصا برنی سندرز چیست؟»، گفت: آنچه برای ما مهم است این است که مسئولان آمریکا و کاخ سفید تغییر فکر بدهند، من تغییر رژیم را نمی‌دانم ولی برای ما تغییر فکر مهم است آن فردی که به نفع مردم آمریکا و مردم منطقه است، انتخاب کنند.

وی افزود: من نسبت به حزب خاص یا  فردی خاصی نظری ندارم. آنچه مهم است این است که کسی در کاخ سفید باشد که درست محاسبه کند و مسیری را برگزیند که به نفع همه است و به نظر من اشکال در اینجاست که باید یکجانبه گرایی را آمریکا فراموش کند و اینکه آمریکا رهبر دنیاست را از یاد ببرد نه آمریکا رهبر دنیاست نه یکجانبه گرایی پیروز می‌شود.

سال آینده سال خوبی خواهد بود

رئیس‌جمهوری با اشاره به دستاوردها و مقاومت دولت در شرایط تحریم، گفت: ما سال آینده هم همین روند را با قدرت ادامه می‌دهیم و بالاخره این دشمن خواهد بود که پای میز مذاکره باز می‌گردد و در شرایط عادلانه به میز مذاکره باز می‌گردند کما اینکه در گذشته هم آنها بودند که به میز مذاکره برگشتند، البته الان هم از ما می‌خواهند مذاکره کنیم، ولی شرایط عادلانه باید حاکم باشد. روحانی تاکید کرد: سال آینده سال خوبی خواهد بود و پیشرفت اقتصادی خواهیم داشت و روند خود را ادامه می‌دهیم و در برابر این مشکلات تحریمی دشمن ایستادگی خواهیم کرد. وی افزود: با فشاری که برخی کشورهای منطقه و رژیم صهیونیستی وارد آوردند تصور این بود که اگر فشار حداکثری به ایران بیاورند طی سه یا چهار ماه ایران تسلیم می شود و ما مجبورمی‌شویم که آن پکیج پیشنهادی آمریکا را بپذیریم اما از آن روز ۲۰ ماه می گذرد و شرایط ما از دو سال پیش بهتر است، هم در منطقه و هم در کشور.

تلاشم تحویل دولت بدون تحریم است

رئیس جمهور همچنین در پاسخ به این سوال که تلاش شما تحویل دادن دولت بدون تحریم در سال ۱۴۰۰ است اما آیا این هدف شما با مجلس بعدی که به نظر می رسد اصولگرا باشد محقق خواهد شد، گفت: اینکه تا پایان موفق می‌شویم تحریم را بشکنیم یا ناموفق خواهیم بود مشخص نیست اما ما تلاش‌مان را رها نخواهیم کرد؛ نه امیدم از بین رفته نه تلاشم را متوقف کرده‌ام. همیشه هر کسی که آمده راهی را نشان داده و من از آن فرصت استفاده کردم البته می‌فهمم که این شرایط بسیار سخت است اما در همین شرایط تحریم ما وارد اوراسیا شده‌ایم و درحال مذاکره و سرمایه‌گذاری هستیم. طرح صلح امید یعنی امید. تلاش ما این است که مشکلات با منطقه و دنیا را حل کنیم و ناامید نیستیم.

گزارش وزارت کشور این بود که انتخابات در ۷۰ حوزه غیررقابتی است و این من را نگران کرد. امروز ظهر از وزارت کشور آمار گرفتم و مشخص شد که وضعیت آن ۷۰ حوزه بهتر شده و انتخابات فقط در ۴۴ حوزه رقابتی نیست

بالا رفتن نقدینگی فعلی نامطلوب نیست

روحانی در پایان نشست خبری خود در پاسخ به اینکه اقدامات دولت در زمینه مدیریت نقدینگی کشور چه بوده است، گفت: نقدینگی ۲۵ درصد، متوسط نقدینگی ۵۰ سال اخیر است، نقدینگی همیشه خیلی بد نیست. البته بانک مرکزی اعلام کرده است نقدینگی ۲۸ درصد است که از متوسط بالاتر است و بر مبنای خالص ذخایر بانک مرکزی است و طبق علت‌های آن، چندان نقدینگی بدی نیست.

روحانی افزود: اگر بانک مرکزی می‌خواهد ذخایر خود را افزایش دهد باید هزینه کند. مبنای این سه درصد همین مسئله است و به نظرم مشکلی نیست. البته ما باید همواره نقدینگی را کنترل کنیم، نقدینگی عمدتا به دلیل بدهی دولت یا اضافه برداشت بانک‌ها ایجاد می‌شود. نقدینگی به طور طبیعی همواره رشد دارد و در حد ۲۰ تا ۲۵ درصد طبیعی است. نقدینگی ما کمی بالا رفته است که دلیل آن نامطلوب نیست، اما به طور کلی باید آن را کنترل کرد.