دومین مناظره نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر دیروز با محوریت مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برگزار شد.  در این مناظره نیز نامزدها بی‌محابا به دولت و به یکدیگر تاختند و بدون ارائه برنامه‌، به بیانات شعارگونه پرداختند. از نجات زندگی کوله‌بران سخن گفتند و درخصوص انتخاب زنان در کابینه خود، مقابله با حجاب اجباری، گشایش اقتصادی و ... وعده‌ها دادند.

دومین مناظره نیز واکنش‌برانگیز بود و انتقادهای بسیاری به ویژه درمیان دولتمردان درپی داشت، به‌طوری‌که وزیر ارتباطات مناظره دوم را بدتر از مناظره اول دانست. در ادامه بخش‌هایی از گزارش ایلنا را از این مناظره بخوانید.

بخشنامه‌های ناعادلانه را اصلاح می‌کنم

سید ابراهیم رئیسی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر دیروز در دومین مناظره انتخاباتی که با موضوع «فرهنگی، اجتماعی و سیاسی» برگزار شد؛ در پاسخ به این سوالی در خصوص «فاصله طبقاتی موجود که در اثر ویژه‌خواری‌ها ایجاد شده و نارضاتی مردم و اقشار کم درآمد را به وجود آورده است»، گفت: فاصله طبقاتی محصول بی‌عدالتی و نوع تصمیم‌گیری‌ها است که یکی برخوردار از حقوق نجومی و دیگری هیچ بهره‌مندی ندارد. در همین طرح نظام سلامت که مطرح شد ما شاهد بودیم که برخی صد یا دویست میلیون گرفتند و برخی پرستاران و پزشکان حداقل حقوق را دریافت می‌کردند.  رئیسی همچنین اظهار داشت: یکی از کارهای من این خواهد بود که این بخشنامه ها را اصلاح کنم، این چند برابر شدن حقوق مدیران را به عدالت نزدیک و نزدیک‌تر کنیم. حقوق باید براساس عدالت پرداخت شود؛ نه فقط حقوق بلکه سایر ظرفیت‌ها باید براساس عدالت توزیع شود. وی افزود: آنچه بر ما لازم است این است که بدانیم نباید توزیع منابع به گونه‌ای باشد که یکی تقویت شود و یکی فقیر بماند؛ یک موضوع هم پرداخت تسهیلات است، بسیاری از فقیرشدن‌ها و فاصله‌های طبقاتی حاصل همین توزیع ناعادلانه ثروت است. رئیسی در بخش دوم مناظره که موضوع آن نقد کاندیداهای دیگر بود، اظهار داشت: نسبت به نکاتی که اینجا مطرح شد گاهی دقیق مطرح نمی‌شود هم زحمت برای مردم می‌شود و هم حاشیه ایجاد می‌کند. باز ایشان گفتند مدرک معادل، مدرک معادل نیست یک مدرک حوزوی است و یک مدرک دانشگاهی. وی ادامه داد: مشکل ما در فرافکنی و مسئولیت ناپذیری است، مردم می‌گویند پس چه کسی مسئول است؟ ما در قوه قضائیه موضوعی را مطرح کردیم به نام ترک فعل که این بازمی‌گردد به همین مساله مسئولیت‌پذیری مقامات.  کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: در بحث حقوق‌ها، حقوق کارگران و معلمان باید همسان با تورم افزایش پیدا کند و با آن تطبیق پیدا کند؛ این روش درست نیست که در یک اتاق چهار نفر هستند، با مدرک و سوابق یکسان دریافتی‌های ناهمسان دارند، نظام عادلانه پرداخت ما به نظام ناعادلانه پرداخت تبدیل شده است. وی در بخش سوم این مناظره طی سخنانی اظهار کرد: در بحث آسیب‌هایی که جامعه ما اکنون دیده است باید مقداری واقعی فکر کرد. وضعیت معیشت و کسب وکار مردم به شدت آسیب دیده است،

 وضعیت اعتماد به دولت شاید در پایین‌ترین سطح خود در سال‌های اخیر قرار دارد، ما نیازمند پشتوانه مردم هستیم.

رئیسی بیان کرد: مردم به دنبال استقلال در همه حوزه‌ها بودند، خواست مردم استقلال سیاسی و اقتصادی است، ما اکنون استقلال سیاسی داریم، اما استقلال اقتصادی به دلیل نگاه‌هایی که وجود داشت محقق نشد.

به ملت ایران قول می‌دهم ۱۴۰۰، سال گشایش آینده ایران است

محسن رضایی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر دیروز در دومین مناظره انتخاباتی که با موضوع «فرهنگی، اجتماعی و سیاسی» برگزار شد؛ در پاسخ به این سوالی در خصوص بازگشت امید به کشور با تاکید بر بیاینه گام دوم انقلا گفت: مردم عزیز ایران مشکلات شما با شعار، شعبده بازی و حرف‌های مفت حل نمی‌شود. مشکلات شما ریشه اقتصادی دارد و با حرف درمانی و سخنرانی به نتیجه نمی‌رسد به قول آن دانشجوی شیمی دانشگاه تهران می‌گفت که ما از گرسنگی امید می‌خوریم  که درست می‌گوید، زیرا  امید دیدنی است و گفتنی نیست، امید مشاهده کردنی است دولت من امید را به سفره شما باز می‌گرداند و انشاالله یک بار دیگر لبخند پیروزی بر چهره شما خواهد نشست. این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه‌ داد: در مناظره قبلی گفته شد کسانی که نمی‌خواهند تا پایان بمانند به مردم اعلام کنند که به درستی هم گفته شد، من همانطور که شما احساس کردید تا پایان انتخابات هستم با همه هم رقابت خواهم کرد. این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: امید زمانی تحقق پیدا می‌کند که در همه جا تزریق کنیم، از دولت‌های خواب آلود که شب می‌خوابند و قیمت بنزین را چند برابر می‌کنند و مردمی که هیچ توجیه نشدند و به خیابان‌ها می‌آیند و آن اتفاقات می‌افتد، باید خداحافظی کنیم. وی ادامه داد: به ملت ایران قول می‌دهم ۱۴۰۰ سال گشایش آینده ایران است و آغاز جدیدی در ۱۴۰۰ خواهیم داشت، این سال به نام مبارک حضرت ولیعصر منتسب شده است و معتقدم مشکلات خداحافظی می‌کند .

رضایی بیان کرد: ما یک بار دیگر لبخند را به چهره مردم ایران و برکت را به سفره هایشان برمی‌گردانیم و مطمئن باشید آن آخرین ریالی که از جیب شما به جیب دیگران رفته است برخواهد گشت. رضایی ادامه داد: مشاهده می‌کنیم در مناظرات کم‌تر به طرح و برنامه توجه شده است، برای جبران این نقیصه بخشی از برنامه خودم را اعلام می‌کنم؛ اول مسئله عدالت فقر و  محرومیت زدایی است. وی افزود: دادن یارانه ۴۵۰ هزار تومانی حق مسکن ، سهام صندوق صنعت نفت؛دادن حقوق به زنان خانه‌دار و توجه به کسب و کارهای کوچک طرح من است. وی تاکید کرد: انشاالله با تمام قدرت بدون مسامحه و ترس از کسی حق مردم را به خودشان می‌دهیم و سعی می‌کنیم این مشکل را حل کنیم. رضایی تاکید کرد: مردم امروز در سخت‌ترین دوران زندگی خود هستند، حتی در زمان جنگ هم این روزها را نداشتیم؛  گرانی و فساد بیداد می‌کند.

اگر در فرهنگ سیاسی کشور نمایش جای کار واقعی را بگیرد،   امور جلو نمی‌رود

سعید جلیلی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر دیروز در دومین مناظره انتخاباتی که با موضوع «فرهنگی، اجتماعی و سیاسی» برگزار شد؛ در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه چه برنامه‌ای برای تقویت اعتماد مردم به  نسبت به دولت دارید اظهار داشت: اگر می‌خواهیم اعتماد مردم جلب شود، حتماً باید رفتار مسئولان درست شود؛ یکی از موضوعاتی که مانع اصلاح امور می‌شود، متاسفانه فرهنگ غلط سیاسی است که در نظام اجرایی و اداری  امروز ما وجود دارد. این مربوط به یک جناح و دو جناح و به یک دولت و دولت دیگر نیست بلکه متاسفانه یک موضوع فراگیر است که باید حتماً نسبت به آن توجه جدی شود. چه کسانی باشند که رقیب شما هستند و یا اینکه رفیق شما باشند ممکن است دچار چنین آسیبی باشند.

وی افزود: اگر از ساختار اجرایی و اداری کشور، فرهنگ سیاسی غلط را پاک نکنید باعث می‌شود ظرفیت‌های کشور و توانمندی‌های آن متوقف شود. اگر در فرهنگ سیاسی کشور نمایش جای کار واقعی را گرفت شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که کارها جلو برود؛ با نمایش کشور اداره نمی‌شود؛ اگر شما آمدید مرتب به جای اینکه نتیجه کار را بیان کنید، فرآیند کار را توضیح دادید، یعنی بگویید اینکه فلان مقدار گزارش دادیم و سفر رفتم اما نتیجه‌ای نداشته باشند این فرهنگ، فرهنگ غلطی است و کارها پیش نخواهد رفت.

شیوه مناظره مانند مسابقه هفتگی شده است

عبدالناصر همتی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر دیروز در دومین مناظره انتخاباتی که با موضوع «فرهنگی، اجتماعی و سیاسی» برگزار شد؛ در پاسخ به این سوالی در خصوص اینکه نبود ارتباط معنادار میان نظام آموزشی و نیازهای واقعی اقتصادی و اجتماعی کشور باعث بالارفتن نرخ بیکاری تحصیلکردگان شده است برنامه شما برای مناسب‌سازی نظام آموزشی و انطباق آن با واقعیت و بازار کار چیست؟ گفت: من در ابتدا لازم می‌دانم انتقادی کنم به شیوه مناظره، شیوه مناظره مانند مسابقه هفتگی شده است. اگر می‌خواستیم مردم و ملت شریف ایران مواضع ما را به روشنی بدانند بهتر بود سوالات مهم‌تری مطرح شود. سوالاتی که برای مردم مهم است و بدانند نحوه پاسخ دادن کاندیداها به این سوالات چگونه است؟

وی ادامه داد: واقعیت این است که این هم نوعی انحصار است من مخالف انحصار در اقتصاد، سیاست، رسانه و فرهنگ هستم. انحصار عامل اصلی ناکارآمدی و فساد است. امروز انتخاب بین بد و بدتر و خوب و خوب تر نیست بلکه انتخاب بین افرادی است که معقتدند این در که در حال بسته شدن بر روی کنشگران است بسته شود و اجازه ندهیم کنشگری کشنگران و نفس جامعه را بگیرد. من فکر می‌کنم مهمترین وظیفه مردم این است که درباره این موضوع تصمیم‌بگیرند. وی در پاسخ به جلیلی مبنی بر طولانی شدن برخی روندها گفت: شما چرا FATF  را دو سال در مجمع تشخیص مصلحت نظام طول دادید. چرا سریع تصمیم نمی‌گیرید یا رد می‌کردید و به مردم می‌گفتید ما رد کرده‌ایم یا می‌پذیرفتید و اجازه می‌دادید ما کارهای اساسی‌مان را انجام دهیم و در لیست سیاه نرویم. همتی در پاسخ به رییسی درباره اینکه ارز ۴۲۰۰ و تسهیلات بانکی باعث فاصله طبقاتی شده است، تصریح کرد: آقای رییسی شما دو سال است که عضو شورای عالی هماهنگی اقتصادی هستید شاهد بودید من با ۴۲۰۰ مخالف بودم چرا جلوی آن را نگرفتید. می‌توانستید آنجا محکم بایستید. مگر حضرتعالی شاهد نبودید که با اصرار من را مجبور کردند که ۵.۵ میلیارد دلار ارز مسدود شده را تبدیل به ریال کرده و نقدینگی ایجاد کنم و امروز آقای زاکانی آن را در سر من می‌کوبند.  وی ادامه داد: بانک مرکزی چه تقصیری دارد فکر می‌کنم دوستان باید نامه‌ای به ترامپ بنویسند که خوشحال باش که شما تمام بلایی که سر مردم آوردید من آن را سر همتی و بانک مرکزی خالی می‌کنیم. بانک مرکزی چه تقصیری دارد. افرادی که از کاسبان تحریم حمایت می‌کنند الان در ستادهای عزیزان پول هنگفت خرج می‌کنند برای تخریب بنده چرا به این نکته اشاره نمی‌کنید.

نباید ساحت علم را محصور کنیم

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر دیروز در دومین مناظره انتخاباتی که با موضوع «فرهنگی، اجتماعی و سیاسی» برگزار شد؛ در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه‌های خود برای از بین‌بردن تعارضات بین بخشی بین دستگاه‌ها گفت: یکی از مشکلات امروز، نظام اداری کشور است که دولت سلام می‌خواهد آن را اصلاح کند، در نحوه تقسیم وظایف از یک طرف وزارتخانه بخشی و از یک طرف وزارتخانه موضوعی داریم، البته شوراهای بالادستی داریم و نهادهایی که در بدنه دولت و خارج از آن هستند نیز وظایف شبیه به هم دارند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:  ما علما و دانشمندان مختلف در علوم و اقتصاد و در حوزه‌های دیگر داریم که از آنها تلمذ کرده‌ایم ما نباید ساحت علم را محصور کنیم که این خود انحصارطلبی است. سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در قسمت دوم مناظره و درباره نقد اظهارات سایر کاندیداها گفت: پیروزی تیم فوتبال و والیبال را تبریک می‌گویم، البته یک شیطنت‌هایی در محل برگزاری مسابقات انجام شد که وزارت خارجه باید قوی‌تر وارد می‌شد در دولت سلام اجازه نخواهیم داد برخی از نهادهای بین المللی هر کاری دلشان خواست انجام بدهند و ما بپذیریم. البته پیروزی‌های اخیر نشان دهنده توانایی جوانان است. وی افزود: جوانان ما امروز متاسفانه بهترین سال‌های عمرشان را در پشت موضوعاتی می‌گذرانند، به طور مثال پنج سال محصور و محدود در اتاقی می‌گذرانند برای کنکور و مسئله دیگرشان سربازی و کیفیت سربازی است، تحصیلات طولانی درازمدت و مدارک متعدد و بدون مهارت کافی نیز یکی دیگر از مشکلات است برخی مواقع طولانی شدن تحصیل به نوعی نیمی از آن اضافه است.

جمعیت کشور در نقطه بحرانی قرار دارد

علیرضا زاکانی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر دیروز در دومین مناظره انتخاباتی که با موضوع «فرهنگی، اجتماعی و سیاسی» برگزار شد؛ در پاسخ به سوالی در خصوص سوالی مبنی بر اینکه «رشد جمعیت کشور بر خلاف پیش‌بینی‌های انجام شده است. برنامه شما برای مبارزه با کاهش جمعیت چیست؟» توضیخ داد: جمعیت کشور در نقطه بحرانی قرار دارد. نرخ رشد جمعیت حدود ۰.۸ درصد است در حالیکه این نرخ در سال ۶۰ معادل ۱.۷ درصد بود. ما باید نرخ جمعیت را به ۲.۳ برسانیم. وی درباره ۴ رویکرد اصلی دولت خود بیان داشت: تعلیم و تربیت، تحکیم خانواده، احیای تندرستی، صیانت از محیط زیست چهار برنامه اصلی در زمینه فرهنگ و اجتماع است.  به گفته این نامزد، نتایج یک پیمایش در سال ۸۴ نشان می‌دهد که ۷۰ درصد خانواده علاقمند به داشتن ۲ فرزند هستند اما در سال ۹۸، آنها به ۳ فرزند اقبال دارند. وی تصریح کرد: نماینده دولت در اینجا حضور دارد که حاضر نیست درباره آمار و ارقام با ما مذاکره کند. شرایط به سمتی رفته است خانواده‌ها باید ماهی ۱ میلیون برای پوشک هزینه کنند. نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: شرایط به گونه‌ای است که خانواده ۵۰ درصد درآمد خود را برای پرداخت اجاره‌بها یک خانه ۵۷ متری هزینه می‌کنند. خانواده‌هایی نیز که در شهرهای دیگر زندگی می‌کنند باید ۲۸ درصد درآمد خود را صرف اجاره مسکن کنند.  زاکانی از بیمه کردن زوج‌های بدون فرزند خبر داد و گفت: ما با بیمه کردن زوج‌های که فرزند ندارند،  شرایط فرزندآوری را برای آنها مهیا می‌کنیم. ما به دنبال حل مشکلات مسکن، اشتغال و ایجاد امید در جامعه هستیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دوم نیمه اول مناظره اظهار کرد: برخی خود را صدای کولبران می‌دانند، حدود ۹۵ درصد از کالای قاچاق از مبادی رسمی وارد کشور می‌شود. چرا دولت از این موضوع جلوگیری نکرده است؟ چرا شرایط برای زندگی مطلوب کولبران به وجود نیامده است؟

زاکانی با انتقاد از نحوه برگزاری مناظره تصریح کرد: من حاضر به مناظره با تمام افراد حاضر هستم. ترجیح می‌دادم تا مناظره به صورت ۲ به ۲ برگزار می‌شد. نامزد انتخابات افزود: اداره کشور باید با ارائه بسته‌های مدیریتی باشد نه اینکه به صورت کاریکاتوری اداره شود. بسته‌های مدیریتی باید با یکدیگر همپوشانی داشته باشد.