سخنگوی قوه قضائیه گفت: همه بررسی‌ها درباره سقوط هواپیمای اوکراینی نشان از غیرعمدی بودن این حادثه دارد و ادعاها در خصوص عمدی بودن آن صحت ندارد.

غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری دیروز خود در این خصوص افزود: در راستای انجام تحقیقات دادسرای نظامی درباره حادثه هواپیمای اوکراینی از تیم‌های تخصصی استفاده شد که نتایج این بررسی‌ها در قالب کیفرخواست صادر شده به دادگاه اعلام شد.

وی با بیان اینکه کیفرخواست این پرونده به دادگاه ارسال شده و مقدمات فرایند رسیدگی به آن در حال انجام است، افزود: علنی و یا غیرعلنی بودن این دادگاه در اختیارات رئیس دادگاه است، لکن تاکنون تصمیمی از جانب رئیس دادگاه اعلام نشده است.

خروج بابک زنجانی از کشور صحت ندارد

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره ادعای تعدادی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در زمینه خروج بابک زنجانی از کشور با تکذیب این ادعا، گفت: تعجب می‌کنیم از کسانی که خودآگاه و سیاستمدار و مدعی رسیدن به مقامات عالی هستند و بر اساس شنیده غیرواقعی اخبار کذب را مطرح می‌کنند؛ خروج از کشور نامبرده صحت ندارد.

وی درباره آخرین وضعیت بازگشت اموال بابک زنجانی به کشور توضیح داد: بخشی از اموال و دارایی او به وزارت نفت ارسال شده و تیم قوی تلاش می‌کند تا  تعیین تکلیف اموال او را در خارج از کشور انجام دهند.

اسماعیلی گفت: شرایط عمومی حاکم بر کشورها در حوزه کرونا و برخی محدودیت‌های دیگر باعث طولانی شدن این فرایند شده است‌ و انتخاب تیم منتخب برای شناسایی اموال نامبرده همچنان ادامه دارد.

نامه‌هایی از مجلس علیه رئیس‌جمهور واصل شده است

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین وضعیت بررسی‌ پرونده‌های ارسالی مجلس شورای اسلامی به قوه قضاییه درباره پرونده عاملان بحران و گرانی مرغ و استنکاف رئیس جمهور از ابلاغ ۱۳ قانون مصوب نمایندگان اظهار کرد: نامه‌هایی از ناحیه نمایندگان مجلس و برخی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس به قوه‌ قضاییه واصل شده است و حتماً به این موضوعات در چارچوب ضوابط و مقررات قانونی بدون ملاحظه این و آن رسیدگی می‌کنیم.  

وی افزود: البته از آنجایی که این اعلامات توام با اسناد و مدارک نیست، کار همکاران ما را زیاد کرده است و آن‌ها باید کارشناسی‌های لازم را انجام دهند و سپس تصمیم بگیرند که اعلامات قضایی و مکاتبات موجب تعقیب قضایی شود یا خیر.

نامزدی رئیسی؟

اسماعیلی در نشست خبری خود همچنین به اخبار پیرامون نامزدی ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه در انتخابات ریاست جمهوری 1400 واکنش نشان داد و درباره قصد وی برای کاندیداتوری گفت: قبلاً در این رابطه پاسخ خود را اعلام کردم و فعلا در این خصوص اتفاق جدیدی رخ نداده است.