دبیرکل خانه کارگر به تحلیل شرایط انتخابات پیش رو در سال آینده پرداخت و ضمن تاکید بر اینکه انتخابات آتی حتماً دشوارترین انتخابات از زمان پیروزی انقلاب خواهد، گفت:‌ نقش حاکمیت و شورای نگهبان در بالابردن مشارکت بسیار موثر است.

علیرضا محجوب که در انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرده است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این پرسش که آیا می‌تواند در مجلسی که اکثریت آن اصول‌گرا است، فعالیت موثر داشته باشد، تصریح کرد: اگر انتخاب شدیم و خدا خواست که به مجلس راه پیدا کنیم قاعدتاً اهدافی را که تعقیب می‌کنیم، عمدتاً اهداف و مطالبات صنفی کارگران است که ممکن است به ماهیت سیاسی مجلس ارتباط داشته باشد،‌ اما به این معنا نیست که اگر مجلس گرایش دیگری داشت نمی‌توان خواسته‌های جامعه کارگری را پیگیری کرد.

وی افزود: امیدوارم که این تعقیبات سخت نباشد. البته افرادی که سابق بر این در فراکسیون کارگری همراه بودند، در مجلس یازدهم نیز هستند و در مواقع ضروری کمک می‌کنند. با کمک گرفتن از آن بزرگان ممکن است بتوان قدم‌های حداقلی در این مورد برداشت.

وی درباره کاهش مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم(در سال۹۸) و احتمال به وجود آمدن چنین شرایطی در انتخابات پیش رو گفت:‌ انتخابات آتی حتماً دشوارترین انتخابات ما از زمان پیروزی انقلاب خواهد بود. نخست اینکه با بلیه‌ای مثل کرونا روبرو هستیم که تاثیر زیادی روی همه انتخابات‌های برگزار شده در دنیا گذاشته است.

بسیاری از کشورها شکل رای‌گیری خود را تغییر دادند تا بتوانند سطح مشارکت‌شان را حفظ کنند و دیدیم که این موضوع در آمریکا پس از تغییر شیوه مشارکت چه میزان اعتراض دولت و رئیس جمهور مستقر را به همراه داشت، چیزی که پیشتر از آن به عنوان دعواهای جهان سوم نام می‌بردند و معتقد بودند در جایی که دموکراسی نیست این مباحث مطرح می‌شود، خود به آن مبتلا شدند.

نماینده ادوار مجلس افزود:‌ بنابراین باید بدانیم که این انتخابات متفاوت است. مردم بچه‌هایشان را از ترس کرونا مدرسه نمی‌فرستند؛ بنابراین قاعدتاً مشارکت بسیار دشوار خواهد بود. علاوه بر این شرایط، مسائل اقتصادی و دلخوری‌های اجتماعی نیز مجموعه‌ای می‌شوند که عوامل و موانع مشارکت هستند. البته تلاش خواهیم کرد هر میزان که مقدور است سطح مشارکت را بالا ببریم. باید مهمترین هدف ما بالا بردن سطح مشارکت باشد.

وی درباره نقش حاکمیت و شورای نگهبان در بالابردن مشارکت، خاطرنشان کرد: این موضوع در انتخابات‌های قبلی بسیار موثر بود اما اکنون پدیده موثر این است که ببینیم بیماری کرونا در چه شرایطی قرار می‌گیرد، چرا که مهمترین عامل تعیین کننده است.

محجوب ادامه داد: موضوع مهم دیگر در مشارکت، سیاست‌ها و جهت‌گیری‌های اقتصادی و دستاوردهای سیاسی و اقتصادی دولت است که می‌تواند یک پایان بسیار خوش برای دولت و امیدواری برای اکثریت را به همراه بیاورد؛ همچنین به عنوان انگیزه می‌تواند نقش اساسی داشته باشد. مشارکت در انتخابات مجلس، خبرگان و شوراها‌ی شهر، تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری هستند، انتخاب و معرفی افراد و و بعد تبلیغات اقداماتی که آنها انجام می‌دهند می‌تواند تعیین کننده اصلی افزایش مشارکت مردم باشد.