سخنگوی شورای نگهبان گفت: اگر رویه شورا را بررسی کنید منع قانونی برای حضور افرادی که سابقه نظامی دارند وجود نداشته و در ادوار مختلف افراد نظامی حضور داشتند و آنچه که قانون لحاظ کرده عدم منع ورود اینگونه افراد است.

عباسعلی کدخدایی در نشست خبری دیروز خود در پاسخ به اینکه آیا دیدگاه امام خمینی (ره) در مورد فعالیت سیاسی نظامیان تاثیری در تصمیم اعضای شورا برای بررسی صلاحیت کاندیداهایی با سابقه سیاسی خواهد داشت، ضمن بیان مطلب فوق، افزود: دخالت نظامیان که سوگیری داشته باشند قطعا منع شده اما صرف نامزدشدن برای انتخابات منع قانونی نداشته است.

وی همچنین در توضیح آخرین وضعیت مصوبات مجلس و دولت، با اشاره به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری گفت: این طرح به اصول ۹۹ و ۱۱۵ و ۱۱۰ قانون اساسی مغایرت داشت که قبلا گفته شده، برخی از موارد هم برای اولین بار ذکر شده بود که با ایرادات شورای نگهبان مواجه و جهت اصلاح به مجلس اعاده شد.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین اظهار کرد: شورای نگهبان به لایحه مالیات بر ارزش افزوده نیز ایراداتی داشت که به مجلس عودت داده شد.

کدخدایی درباره بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: هنوز پاسخ رسمی ما برای مجلس ارسال نشده و مجلس در اطلاع‌رسانی عجله کرد و نظرات غیررسمی ما را اعلام کردند. همچنان ممکن است ایرادات تغییراتی داشته باشد.

وی با بیان اینکه متعاقبا نظر رسمی ما اعلام می‌شود، افزود: ما از مجلس درخواست داریم جلسات غیررسمی ما را لازم نیست اطلاع‌رسانی کنند و ما اگر لازم شد اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

نمی‌توانیم سقفی برای تعداد کاندیداها تعیین کنیم

کدخدایی درباره عملکرد شورای نگهبان گفت: ۶۳ مصوبه از مجلس دریافت کردیم که ۵۰ درصد آن عدم مغایرت داشته و ۵۰ درصد مغایرت داشته است. ۱۲ اساسنامه نیز داشتیم که ۶ تا از اساسنامه‌ها تایید شده است. همچنین ۱۷۷ نامه از دیوان عدالت اداری داشتیم و ۷۹ نامه مغایرتش با شرع مقدس اعلام و ۳۳ مورد آن خلاف موازین شرعش تایید شد. همچنین ۳۵۰۰ حکم برای اعضای هیأت نظارت در استان‌ها صادر شده است.

وی افزود: هماهنگی با وزارت کشور برای بررسی‌ها داشته‌ایم. برای انتخابات با توجه به شرایط کرونایی پیش‌بینی‌هایی شده است و چاپ تعرفه‌ها تعیین و نظارت بر تعرفه‌ها استمرار دارد.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: شورای نگهبان محدودیتی در دریافت گزارش درباره فعالیت‌های انتخاباتی ندارد و این گزارش‌ها در زمان قانونی مدنظر قرار خواهد گرفت. وی درباره تبلیغات کاندیداها گفت: تبلیغات غیرمجاز انتخاباتی را در بررسی صلاحیت‌ها مدنظر قرار خواهیم داد. به گفته کدخدایی، تعداد صندوق‌ها در انتخابات ۱۴۰۰ چیزی در حدود ۱۵ درصد افزایش خواهد یافت.

وی درباره تعیین سقف معین برای نامزدها نیز گفت: شورای نگهبان هیچ وقت نمی‌تواند سقفی برای اعداد نامزدها در نظر بگیرد و قانون برای ما ملاک است.