فرشاد گلزاری

 اوضاع این روزهای آمریکا تعریفی ندارد. روز گذشته (چهارشنبه) هواداران ترامپ که در آستانه جلسه کنگره برای تایید رسمی نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر در واشنگتن دی.سی تجمع اعتراضی برگزار کرده‌ بودند، با ماموران اجرای قانون درگیر شدند. شبکه خبری سی‌ان‌ان در این رابطه با پخش گزارش زنده از پایتخت ایالات متحده اعلام کرد که صدها افسر پلیس در سراسر واشنگتن دی.سی مستقر شده‌اند و هزاران تن از حامیان دونالد ترامپ هم که نمی‌خواهند شکست انتخاباتی این نامزد جمهوری‌خواهان را بپذیرند، به خیابان‌های پایتخت آمریکا آمدند.

تمام این لشگرکشی‌ها تنها به دلیل برگزاری نشست مشترک مجالس کنگره ایالت متحده آمریکا (سنا و مجلس نمایندگان) برای بررسی نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ و معرفی رئیس‌جمهوری بعدی این کشور بود. جلسه تایید نتیجه آرای الکترال کالج در کنگره ایالات متحده همواره نشستی تشریفاتی و فاقد اهمیت ملی بوده است. سابقه برپایی چنین نشستی به دهه ۱۸۸۰ میلادی باز می‌گردد که در آن سال قانونی برای بررسی نتایج آرای الکترال در کنگره به تصویب رسید. بر اساس این قانون، رئیس‌جمهوری آمریکا زمانی به طور رسمی معرفی می‌شود که نتایج آرای الکترال کالج به تایید کنگره برسد. این قانون به سناتورها اجازه می‌دهد که فرآیند انتخابات در یک یا چند ایالت را به چالش بکشند. در چنین وضعیتی، هر دو مجلس نمایندگان و سنا به طور جداگانه وارد شور می‌شوند و در نهایت نظر خود را در مورد اعتبار نتایج انتخابات در ایالت یا ایالت‌های مورد مناقشه اعلام می‌کنند.

برای ابطال نتایج آرای الکترال هر ایالت نیز نظر موافق هر دو مجلس کنگره الزامی است. با این حال، طی حدود ۱۴۰ سال اخیر، در کمتر زمانی، نتایج آرای الکترال کالج از سوی کنگره آمریکا به چالش کشیده شده است. از این رو، جلسه مشترک کنگره در ماه ژانویه اغلب تشریفاتی بوده و حتی بدون پوشش گسترده رسانه‌ای برگزار می‌شود. روند شمارش آرا توسط رئیس سنا آغاز شده و مورد نظارت قرار می‌گیرد که این بار مایک پنس، معاون ترامپ مسئول آن است. این شمارش آخرین گام در تایید پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست‌جمهوری مورد مناقشه‌ای است که ترامپ از زمان اعلام نتایج، آن را به چالش کشیده و نتایج را جعلی و تقلبی خوانده است. این نشست با اعلام ۳۰۶ رای الکترال برای بایدن در برابر ۲۳۲ رای ترامپ آغاز شد اما باید بدانید که این مساله صرفاً آخرِ کارِ ترامپ نیست؛ بلکه باز هم «حواشی» همانند گذشته بر «متن» غلبه کرده است.

 منابع مطلع و نزدیک مایک پنس به نیویورک‌تایمز خبر داده‌اند که معاون دونالد ترامپ روز سه‌شنبه در جریان ناهار هفتگی به رئیس‌جمهور گفته است قدرت اینکه جلو تایید نتایج کالج الکترال به نفع بایدن از سوی کنگره را بگیرد، ندارد!

اگر به رفتار‌شناسیِ سیاسی ترامپ نگاه کنیم، به وضوح درمی‌یابیم که او از سال 2016 میلادی و زمانی که وارد کاخ‌سفید شد، تا همین امروز یک سیاست و راهبرد ناهم‌تراز با ساختار، قانون و حتی عرف‌های آمریکایی‌ را در دستور کار قرار داد. تا قبل از ورود او به اریکة قدرت هیچگاه ما نمی‌دیدم که کسبة خیابان‌های منتهی به کاخ‌سفید در واشنگتن در و پنجره مغازه‌های خود را با تخته‌های چوبی، محصور کنند که مبادا دارایی آنها در اعتراضات خیابانی به تاراج برود. این همان «پارادایم آشوب» است که ترامپ آن را باب کرد و روز گذشته بار دیگر اجرایی شدن آن را در کف خیابان‌های پایتخت آمریکا به چشم دیدیم. آنچه در این روزها ارزش دارد، اظهارات تند و تیز و عوام‌گرایانه ترامپ نیست، بلکه ظاهر شدن او در توئیتر به عنوان یک معترض آمریکایی است. رئیس جمهوری فعلی آمریکا نه تنها هوادارانش را برای روز ششم ژانویه (دیروز) به خیابان‌ها کشید، بلکه حالا سوژه‌ای جدید برای روزهای آخر حیات سیاسی خود پیدا کرده است که ریشه‌اش در ایالت جورجیا است.

روز سه‌شنبه (پنجم ژانویه) ما شاهد برگزاری دور دوم انتخابات سنا در ایالت جورجیا بودیم که نتیجه نهایی آن دو کرسی باقی مانده در سنای آمریکا را مشخص می‌کند. بر اساس آمارهای اولیه، رافائل وارناک، نامزد دموکرات کرسی سنا در انتخابات ایالت جورجیا پیروز شده و همچنین اعلام شده که جان اوسوف، دیگر نامزد دموکرات در این انتخابات نیز توانسته از رقیب جمهور‌یخواه خود پیشی بگیرد. تردیدی وجود ندارد که این آمارها مقدماتی است و هنوز به صورت نهایی تایید نشده است اما منابعی که به روزنامه‌های نیویورک‌تایمز و واشنگتن‌‌پست اخبار این نتایج را ارائه داده‌اند، معتقدند که جمهوریخواهان بازنده این انتخابات خواهند بود.

بدین ترتیب می‌توان گفت که ترامپ یک شکست دیگر را پس از مغلوب شدنش در انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر تجربه می‌کند و همین مساله کام او را به شدت تلخ کرده است.

بر اساس آمارهای اولیه، رافائل وارناک، نامزد دموکرات کرسی سنا در انتخابات ایالت جورجیا پیروز شده و همچنین جان اوسوف، دیگر نامزد دموکرات در این انتخابات توانسته از رقیب جمهور‌یخواه خود پیشی بگیرد و این شکست دوم برای ترامپ محسوب می‌شود

فاصله‌گیری از ترامپ

ترامپ از زمان اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری تاکنون به هر دری زده است تا بتواند مانعی برای رسیدن بایدن به کاخ‌سفید ایجاد کند و حالا در حال سوژه جدیدش، نتایج انتخابات سنا در ایالت جورجیا است.

 این عصبانیت وی را می‌توان حتی قبل از برگزاری انتخابات در جورجیا به وضوح مشاهده کرد. برد رافنسپرگر، وزیر امور ایالتی جورجیا و بالاترین مقام امور انتخابات این ایالت، اعلام کرده که ترامپ در مکالمه یک ساعته با او گفت که تقلب انتخاباتی در این انتخابات روی خواهد داد که به شدت نادرست است. نکته جالب اینکه برد رافنسپرگر به دیلی میل گفته است که 18 بار با او از کاخ‌سفید تماس گرفته شده تا نتایج به نحوی مهندسی شود.

این روندِ مسموم و بی‌سابقه به جایی رسید که بیونگ جین پاک، دادستان فدرال ارشد در شهر آتلانتا واقع در مرکز ایالت جورجیا که توسط دونالد ترامپ منصوب شده بود، از سمت خود استعفا کرد تا چندی بعد، پس از انتشار نتایج انتخابات جورجیا مجدداً توسط ترامپ کنار گذاشته نشود. در امتداد این مساله ما شاهد آن هستیم که اطرافیان ترامپ، نه تنها یک به یک به صورت تلویحی نسبت به شکست او اذعان دارند، بلکه آرام آرام در حال فاصله گرفتن از او هستند. به عنوان مثال مایک پمپئو، وزیر خارجه دولت ترامپ در حالی درباره برنامه‌اش برای محل زندگی خود بعد از کنار رفتن از این سمت با بلومبرگ صحبت کرده که تلویحاً به شکست ترامپ در انتخابات نیز اذعان کرده است.

از سوی دیگر منابع مطلع و نزدیک به مایک پنس به نیویورک‌تایمز خبر داده‌اند که معاون دونالد ترامپ روز سه‌شنبه به رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در جریان ناهار هفتگی آنها گفته است که قدرت اینکه جلو تایید نتایج کالج الکترال به نفع بایدن از سوی کنگره را بگیرد، ندارد!

این دو موضوع به صورت شفاف به ما می‌گوید که دو تن از وفاداران به ترامپ (پنس و پمپئو) هم آب پاکی را روی دستان ترامپ ریخته‌اند که به منزله فاصله‌گیری از ترامپ به دلیل صدور دستورات ساختارشکنانه و ناقض قانون اساسی ترامپ است. در مقابل رویترز هم خبر داده که «وندی شرمن» و «ویکتوریا نولاند» از سوی بایدن به عنوان مقام‌های شماره دو و شماره سه وزارت امور خارجه دموکرات‌ها منصوب خواهند شد. خبری که نشان از اتحاد لیبرال‌ها و تیم بایدن دارد.