فرشاد گلزاری

 چهار روز از شمارش آرای اخذ شده «انتخابات ریاست جمهوری آمریکا» گذشته، ولی هنوز نتایج قطعی اعلام نشده است. این تاخیر نشان می‌دهد  زیر پوستِ این وضعیت، اتفاق‌های دیگری در جریان است. بر اساس گزارش‌ رسانه‌های آمریکایی، روز گذشته (جمعه به وقت تهران) هم شمارش در ایالت‌های سرنوشت‌ساز ادامه داشته و یک پیروزی دیگر برای دموکرات‌ها در ایالات حساسی مانند نوادا یا جورجیا، هر لحظه می‌تواند «جو بایدن» را به کاخ‌سفید برساند.

واشنگتن پست با استناد به اطلاعات منتشره از سوی اداره پست آمریکا گزارش داده که پست این  کشور نتوانسته بیش از ۱۵۰،۰۰۰ برگ رای را برای روز انتخابات ریاست جمهوری در روز سه‌شنبه به مقصد برساند

رقابت در این ایالت‌ها با پیشتازی اندک بایدن پیش می‌رود و از شانس «دونالد ترامپ» کاسته شده است و مسیر کوتاه‌تر و هموارتری مقابل بایدن دیده می‌شود. دعوای اصلی در وضعیت کنونی بر سر آرای ایالت نوادا، جورجیا و حتی پنسیلوانیا است؛ چراکه بایدن در وضعیت کنونی با کسب 264 رأی الکترال در صدر قرار دارد و ترامپ با 214 رأی الکترال به دنبال آن است تا بتواند به هر طریقی که شده روندِ آرامِ انتخابات را سرعت ببخشد. بسیاری از تحلیلگران، این وضعیت را با انتخابات سال 2000 میلادی که در یک سوی میدان «بوشِ پسر» و در سمت دیگر «اَل گور» حضور داشت مقایسه می‌کنند اما این قیاس به حدی ناموزون بود که روز گذشته ال گور اعلام کرد که رقابت میان ترامپ و بایدن با انتخابات ۲۰۰۰ میلادی که بین خودش و جورج بوش پسر برگزار شد، کاملاً متفاوت است.

او معتقد است مهمترین اولویتی که ۲۰ سالِ پیش از آن دفاع کرده و حالا جو بایدن و دیگران از آن دفاع می‌کنند، این است که تمامی آرای قانونی شمرده شود و از تمایل و خواسته مردم آمریکا پیروی کنند. این اظهارات ال گور به خوبی به ما نشان می‌دهد که دنیا شاهد «یک روی دیگرِ آمریکا» است. به نظرم تا به امروز هیچکس همانند ترامپ نتوانست وجهه کاخ‌سفید و جایگاه ریاست جمهوری در آمریکا را چنین مخدوش کند.

اینکه حرف از تنزل جایگاه ریاست جمهوری آمریکا می‌زنیم، بیشتر مقصودم نگاهِ جهان به ایالات متحده است؛ به عبارتی دیگر نگاه از بیرون به آمریکا (نگاه خارجی) نشان می‌دهد که ما شاهد یک پوست‌اندازی در معنای دموکراسی هستیم. شک نکنید که سخنان ترامپ و آنچه او به عنوان یک راهبردِ ضدِ دموکرات‌ها در پیش گرفته است، طرفداران بی‌شماری دارد که همین حالا در ایالات مختلف در حال راهپیمایی و تبلیغات میدانی به نفع ترامپ هستند.

دونالد ترامپ در وهله اول به دنبال شانتاژ کردن و تحریک افکار عمومی علیه دموکرات‌ها است و در مرحله دوم سناریوی «کودتای حقوقی» را در دستور کار قرار داده است که بخشی از تیم حقوقی‌اش برای قبضه کردن قدرت وارد میدان شده‌اند

اینها همان سربازانی هستند که ترامپ در برخی از مواقع آنها را «مومن» می‌داند. اشخاصی که عموماً در مناطق جنوبی و مرکزی آمریکا متولد شده و رشد کرده‌اند و همه‌چیز خود را در گرو وَصله شدن به پرچم ترامپ، یعنی رویای آمریکایی و «اول آمریکا» می‌بینند. این جماعت حالا با تحریک ترامپ، مقابل حوزه‌های رای‌گیری ایستاده‌اند و با در دست داشتن پلاکاردهای مختلف به دنبال آن هستند تا حرف ترامپ را به مانند بلندگو در همه‌جا پخش کنند.

این حرف به راه انداختن یک «سرابِ سرخ» است که تمام محتوایش تزریق پیامی است که به همه بگوید «تقلب» در حال رخ دادن است. این سناریو دقیقاً همان چیزی است که ترامپ در نظرش دارد.

سیلِ شکایت برای زمین‌گیر کردن بایدن

شاید برخی از مخاطبان، سخنرانی زنده ترامپ که سحرگاه جمعه (به وقت تهران) انجام شد را ندیده باشند و صرفاً متن آنرا مرور کرده‌اند، اما اگر این سخنرانی را ببینید به خوبی می‌فهمید که ترامپ در حال به راه انداختن یک کارزارِ انتقادی و البته خطرناک است. او بارها و بارها در آن سخنرانی اعلام کرد که تقلب‌های گسترده در حال شکل گرفتن است و حتی اعلام کرد که در برخی ایالات مانند پنسیلوانیا، جورجیا و نوادا، جعبه‌هایی از آرای بدون تاریخ و مُهر دیده شده که دموکرات‌ها برای بالا رفتن تعداد آرای بایدن آنها را وارد حوزه‌های انتخابی کرده‌اند.

او علناً اعلام کرد که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا توسط دموکرات‌ها مهندسی شده است و بارها از واژه تقلب استفاده کرد. آنچه در اینجا باید مورد نظر قرار بگیرد این است که دونالد ترامپ در وهله اول به دنبال شانتاژ کردن و تحریک افکار عمومی علیه دموکرات‌ها است و در مرحله دوم سناریوی «کودتای حقوقی» را در دستور کار قرار داده است. او «رودی جولیانی»، وکیل شخصی خود را به پنسیلوانیا فرستاد تا با به راه انداختن یک مانور تبلیغاتی و روانی به همه بگوید که تقلب گسترده صورت گرفته است و از سوی دیگر شاهد آن هستیم که سناتور «لیندسی گراهام»، که به عنوان نزدیکان ترامپ از او یاد می‌شود، گفته است برای پیش بردن شکایت‌های حقوقی کارزار ترامپ ۵۰۰ هزار دلار به او کمک می‌کند!

این خبرها تا حدی تند و تیز است که به خوبی نشان می‌دهد در چهار سال پیش در ایالات متحده یک مافیای سیاسی - اقتصادی وارد میدان شد که همه چیز را به چشم خریدار و فروشنده دیده است و حالا هم با استخدام تعداد زیادی از وکلای خبره در امر پرونده‌های انتخاباتی به دنبال آن هستند تا بتوانند به هر ترتییب که شده، خود را برنده میدان جلوه دهند.

این روند البته حواشی دیگری هم با خود دارد که یکی از آنها به ستوه آمدنِ توئیتر از دست ترامپ است. او به حدی در چند ماه اخیر در این رسانة اجتماعی متن‌های متعدد و البته ناقض قوانین منتشر کرده که حالا بر اساس سیاست توییتر در مورد شخصیت‌های مردمی، این رسانه اجتماعی اعلام کرده که دونالد ترامپ در صورت ادامه نقض قوانین این سیستم، احتمالاً پس از ترک کاخ‌سفید از توییتر حذف می‌شود! از سوی دیگر«میک مولوانی»، رئیس پیشین کارکنان کاخ‌سفید اعلام کرده که مطمئن است در صورت شکست دونالد ترامپ، او در سال ۲۰۲۴ خود را نامزد انتخابات خواهد کرد.

این اظهارات را اگر در کنار خبرِ اعلام پرواز ممنوع در محل اقامت «جو بایدن» بگذاریم، تا حد زیادی نشان می‌دهد که اوضاع هنوز به نفع دموکرات‌ها در حال طی شدن است. حاشیه دیگر، گزارش اخیر دویچه‌وله از افزایش میزان فروش سلاح در آمریکا است. این گزارش می‌گوید که فقط در ماه سپتامبر ۱،۸ میلیون اسلحه به فروش رسیده که حدود ۶۶ درصد بیشتر از سپتامبر سال گذشته است و شرکت‌های آلمانی نیز سود خوبی از این بازار به جیب زده‌اند.

واشنگتن پست هم با استناد به اطلاعات منتشره از سوی اداره پست آمریکا گزارش داده که پست این  کشور نتوانسته بیش از ۱۵۰،۰۰۰ برگ رای را برای روز انتخابات ریاست جمهوری در روز سه‌شنبه به مقصد برساند! این آمار و ارقام و همچنین داده‌هایی که در حال مخابره شدن است به ما نشان می‌دهد که دیگر دموکراسی رنگ و بوی قدیم را ندارد؛ بلکه همه چیز بر مدار خونخواهی (چه حقوقی چه حقیقی) استوار است.