فرشاد گلزاری

 بعدازظهر دیروز (سه‌شنبه) آخرین مرحله از پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا شروع شد و طرفداران هر دو نامزد برای رای‌دهی حضوری وارد حوزه‌های رای‌گیری شدند تا تکلیف ریاست جمهوری را مشخص ‌کنند. به عبارت دیگر باقیمانده رای‌دهندگان با حضور در پای صندوق‌ها تصمیم نهایی خود را گرفتند که آیا کلید کاخ‌سفید را به جو بایدن دموکرات بدهند، یا فرصت چهار ساله دیگری را در اختیار دونالد ترامپ جمهوری‌خواه بگذارند. پیش از سوم نوامبر، میلیون‌ها تن از مردم آمریکا، دل‌ نگران از ابتلا به کووید-۱۹، از طریق رای‌دهی پستی و حضور پیش از موعد در پای صندوق‌ها در انتخابات شرکت کرده‌اند. به اعتقاد کارشناسان انتخاباتی، این احتمالاً بدین معناست که نتایج ممکن است در شب انتخابات مشخص نشود و چند روز یا شاید چند هفته زمان ببرد. بر اساس گزارش پولیتیکو، بیشتر شعب اخذ رای از ساعت شش صبح به وقت محلی (۱۴:۳۰ به وقت تهران) کارشان را آغاز کردند و رای‌گیری تا ۹ شب به وقت شرق آمریکا ادامه داشته است. در ورمونت اما رای‌دهندگان سحرخیز از ساعت پنج صبح به وقت محلی (۱۳:۳۰ به وقت تهران) اولین رای دهندگان آمریکایی بودند که در روز انتخابات پای صندوق‌های رای رفتند. این در حالیست که زمان آغاز به کار و پایان کار حوزه‌های اخذ رای در هر ایالت و در برخی موارد در هر شهر یا بخش متفاوت است. برخی از ایالت‌ها به مردم اجازه می‌دهند تا بعد از بسته شدن حوزه‌ها هم در صف‌ها منتظر بمانند و رای بدهند، برخی ایالت‌ها هم چنین اجازه‌ای را صادر نمی‌کنند.

 باید دید که آیا بایدن می‌تواند با کشیدن «دیوار آبی» ترامپ را از کاخ‌سفید بیرون بیندازد یا اینکه «موجِ قرمزِ» جمهوریخواهان، جهان را برای چهار سال دیگر به حالت تعلیق درمی‌آورد؟

بر اساس قانون انتخابات آمریکا، شمارش رسمی آرا از بعد از پایان زمان رای‌گیری آغاز می‌شود. برخی شبکه‌های خبری و تحلیلگران نظرسنجی، نتایجی را در شامگاه سوم نوامبر پیش‌بینی می‌کنند اما با این حال نتایج مذکور تا زمانی که آرای پستی شمارش شوند، موقتی خواهند بود. باید توجه داشته باشید که رئیس‌جمهوری آمریکا از طریق یک سیستم دو مرحله‌ای انتخاب می‌شود. آمریکایی‌ها به افرادی که در ایالتشان انتخاب‌کننده نامیده می‌شوند و حامی نامزدی هستند که آنها می‌خواهند رئیس‌جمهور شود، رای می‌دهند. نام این فرایند «الکترال کالج» است. هر چه تعداد افراد ساکن در یک ایالت بیشتر باشد، انتخاب‌کنندگان بیشتری هم در آن ایالت وجود دارند. به عنوان نمونه، ایالت کالیفرنیا با ۳۸.۸ میلیون نفر جمعیت، ۵۵ رای الکترال دارد، در حالی که ایالت دلاوِر با جمعیت ۹۳۶ هزار تن تنها سه حق رای الکترال دارد. فارغ از این آمار و ارقام، نکته‌ای که در مورد این دور از انتخابات ریاست جمهوری‌آمریکا باید مورد نظر قرار داد این است که در سراسر آمریکا، فرمانداران از گارد ملی خواسته‌اند تا برای مقابله با ناآرامی و اعتراضات بعد از انتخابات آماده باشند؛ به همین خاطر هزاران نیرو به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

روزنامه میلیتری تایمز در این رابطه نوشته است که، «چارلی بیکر»، فرماندار ماساچوست یک هزار تن از اعضای گارد ملی را به حالت آماده‌باش درآورده است. «کیت براون»، فرماندار اورگان از روز گذشته (سه‌شنبه) ساعت ۱۷ به وقت محلی به مدت ۲۴ ساعت وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده و گارد ملی را به حالت آماده‌باش درآورده است. اعضای گارد ملی آریزونا نیز برای استقرار در هر نقطه غرب کشور در حالت آماده‌باش هستند.

«گرگ ابوت» فرماندار تگزاس هفته گذشته تصمیم گرفت تا یک هزار نیرو به شهرهای بزرگ اعزام کند. وضعیت امنیتی و نگرانی‌ها از وجود آشوب فقط به آماده‌باش گارد ملی ختم نشد، بلکه اعضای گارد ملی در نقش‌های غیرنظامی نیز مستقر شده‌اند تا به عنوان کارمندان حوزه‌های رای‌گیری خدمت کنند!

همزمان با شروع آخرین مرحله از انتخابات در سراسر آمریکا، فرمانداران از گارد ملی خواستند تا برای مقابله با ناآرامی و اعتراضات بعد از انتخابات آماده باشند؛ به همین دلیل هزاران نیرو به حالت آماده‌باش درآمدند

این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که همچنان نگرانی‌ها از بروز یک گسل عمیق پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد. اما مساله اینجاست که چرا ساختار امنیتی هنوز هم نگران اوضاع است؟

ترامپ خود را برنده می‌داند!  

عصر روز گذشته حوالی ساعت 17 به وقت تهران، بلومبرگ به نقل از ترامپ یک خبر بسیار مهم و البته مشکوک را مخابره کرد که نگرانی‌ها را در اردوگاه دموکرات‌ها و در دل طرفداران «جو بایدن» افزایش داد. رئیس جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با فاکس نیوز اعلام کرده بود که هر زمان از پیروزی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری مطمئن بود آن را اعلام خواهد کرد! ترامپ همچنین اعلام که در انتخابات جاری دستکم ۳۰۶ رای الکتورال به دست خواهد آورد که این سخنان را باید یک هشدار جدی قلمداد کرد. این سخنان ترامپ در حالی منتشر شد که براساس گزارش «پروژه انتخابات آمریکا» در دانشگاه فلوریدا، نزدیک به ۱۰۰ میلیون آمریکایی آرای خود را به صورت پیش از موعد در صندوق‌های رای انداخته‌ یا در انتخابات پستی شرکت کرده‌اند؛ آماری که حکایت از بالاترین میزان مشارکت در انتخابات دوران معاصر آمریکا دارد. این آمار به ما نشان می‌دهد که مردم ایالات متحده و به خصوص طیف دموکرات که به صورت پستی و پیش از موعد رای داده‌اند، از وضعیت زندگی خود نگران هستند. در مقابل طرفداران ترامپ روز دوشنبه با دوره کردن اتوبوس حامل «جو بایدن» در ایالت تگزاس، این پیام را به دموکرات‌ها مخابره کردند که آنها به هر ترتیبی که شده، ترامپ را وارد کاخ‌سفید خواهند کرد و از سوی دیگر باید متوجه بود که محافظه‌کاران به صورت حضوری به نامزد جمهوریخواهان رای خواهند داد. این همان «موجِ قرمز»ی است که اخیراً درباره او سخن گفتیم. بدون تردید کرونا و تاثیرات اجتماعی و اقتصادی آن یکی از موضوعاتی است که باعث شده مشارکت در انتخابات این دوره تا این حد افزایش پیدا کند اما واقعیت این است که براساس گزارش پایگاه هیل، جو بایدن با اختلاف زیاد در ویسکانسین و میشیگان پیشتاز است و این نامزد دموکرات‌های آمریکا در پنسیلوانیا هم جلوتر است اما با فاصله کمتر. چنانچه بایدن بتواند رای «دیوار آبی» (۱۸ ایالت آمریکا به علاوه واشنگتن‌ دی.سی) را بگیرد، پیروزی در رقابت کاخ سفید محتمل می‌شود. مساله این است که ترامپ تا همین حالا ساکت نشسته و مرتباً در حال شیطنت است. یکی از اقدامات او طی روز گذشته، حمله به قضات دادگاه عالی بود در توئیتر خود بود. این قضات هفته گذشته یکی از درخواست‌های حزب جمهوری‌خواه برای تجدیدنظر سریع درباره حکمی از دادگاه را که تاریخ تمدید رای‌گیری پستی در ایالت پنسیلوانیا را تایید می‌کرد، رد کردند و ترامپ این اقدام آنها را «تحریک خشونت» اعلام کرد. مساله مهمتر از آنکه توجه بسیاری از محافل را به خود جلب کرد، سخنان روز گذشتة رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بود. نانسی پلوسی در بحبوحة سوم نوامبر اعلام کرد که اگر بر سر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 اختلافی به وجود آید، کنگره آماده است تا رئیس‌جمهور بعدی را انتخاب کند! این اظهارات او بدان معناست که احتمال بروز هرگونه مشکلی وجود دارد و شاید باید منتظر اخبار بد و ناگوار باشیم. به هر ترتیب باید دید که آیا بایدن می‌تواند با کشیدن «دیوار آبی» ترامپ را از کاخ‌سفید بیرون بیندازد یا اینکه «موجِ قرمزِ» جمهوریخواهان، جهان را برای چهار سال دیگر به حالت تعلیق در می‌آورد؟