سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه سخنان ترامپ درباره مذاکره با آمریکا فقط مصرف داخلی دارد، گفت: نه مذاکره‌ای بوده و نه مذاکره‌ای هست و نه مذاکره‌ای انجام خواهد شد.

سعید خطیب‌زاده در نشست خبری دیروز خود در پاسخ به سوالی در رابطه با سخنان ترامپ درخصوص توافق با ایران در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: ترامپ گفته من نصفه روزه بعد از انتخابات به توافق با ایران می‌رسم. فکر می‌کنم وی اول از همه باید ذهن خود را جمع و جور کند که بالاخره نصف روزه بعد از انتخابات به جمع‌بندی در نتیجه با ایران خواهد رسید یا سخت خواهد شد. وی با بیان اینکه این سخنان همه مصرف داخلی دارد و شاید به درد آقای ترامپ بخورد اما به درد روابط ایران و آمریکا نمی‌خورد، گفت: راه روشن است و ایالات متحده اول از همه باید خطای خود را بپذیرد. دوم به مقررات و قوانین بین المللی و توافقات خود احترام بگذارد، سوم جنگ غیربشری و همه جانبه بر ضد ملت ایران و این تحریم‌های ظالمانه را متوقف کند و دست آخر تمام خسارت‌هایی که به ملت ایران از مسیر این جنگ و تجاوزهای مختلفی که به حقوق ملت ایران زده است را جبران کند.

به دنبال آتش‌بس فوری میان آذربایجان و ارمنستان هستیم

خطیب‌زاده همچنین با اشاره به تنش میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، اظهار کرد: ما ۶ مهر شاهد اتفاق ناگواری در مرزهای خودمان بودیم و درگیری که بین دو کشور دوست و برادرمان ارمنستان و آذربایجان اتفاق افتاده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: وزیر امور خارجه بلافاصله در چارچوب دیپلماسی فعال و سیاست همسایگی با وزرای خارجه دو کشور صحبت مفصلی داشتند و آمادگی خودمان را اعلام کردیم تا از همه ظرفیت‌ها برای پایان دادن به این درگیری استفاده کنیم. وی با بیان اینکه فضای منطقه بیشتر از این، ظرفیت این خشونت‌ها را ندارد، تاکید کرد: ما گفتیم هر چه زودتر گفتگوها آغاز شود بهتر است و آتش‌بس ترک مخاصمات تنها راه حل ایران بوده و تغییری نکرده است و راهکار نظامی راهکار مناسبی نیست. سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما با دقت کامل و از نزدیکی و با حساسیت بالا در حال پیگیری درگیری منطقه هستیم و قطعاً به دنبال آتش بس فوری هستیم و ظرفیت خود را در این راستا فعال نگه خواهیم داشت.